Σελίδες

Τετάρτη 1 Ιουλίου 2015

ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ ΦΙΛΑΥΤΙΑΣ: γαστριμαργία, φιλαργυρία, κενοδοξία ΦΙΛΟΚΑΛΙΑ 17ο μέρος (Η πτώση καταστρέφει τις τέσσερις αρετές που κυβερνούν την ψυχή-Οσίου Φιλοθέου Σιναΐτη)

ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ ΦΙΛΑΥΤΙΑΣ:
γαστριμαργία, φιλαργυρία, κενοδοξία
ΦΙΛΟΚΑΛΙΑ
17ο μέρος (Η πτώση καταστρέφει τις τέσσερις αρετές που κυβερνούν την ψυχή-Οσίου Φιλοθέου Σιναΐτη)
http://www.diakonima.gr/wp-content/uploads/2012/10/church2.jpg


ΦΙΛΟΚΑΛΙΑ, ΤΟΜΟΣ Β', Όσιος Φιλόθεος ο Σιναΐτης, σελ. 20




Ποια είναι τώρα η εντολή που προτρέπει το λογιστικό μας;¨Εγώ σας λέω να μην ορκιστείτε καθόλου. Ο λόγος σας ας είναι ναι ή όχι. Όποιος δεν αρνήθηκε τα πάντα και δε με ακολουθεί, δεν είναι άξιος για μένα. Να περάσετε από τη στενή πύλη. Αυτά είναι τα παραγγέλματα για το λογιστικό.
Ο αντίπαλος διάβολος λοιπόν, για να υποτάξει έναν άριστο στρατηγό, που είναι το λογιστικό, το βγάζει το βγάζει από τα λογικά του με λογισμούς γαστριμαργίας και αδιαφορίας, και αφού σαν μέθυσο στρατηγό το χλευάσει και το απομακρύνει από την ηγεμονία, χρησιμοποιεί το πονηρό φίδι, σαν υπηρέτες των άνομων θελημάτων του, το θυμό και την επιθυμία. Οι δυο αυτές δυνάμεις, αφού μείνουν ελεύθερες από την εξουσία του λογικού, μεταχειρίζονται τις πέντε αισθήσεις σαν υπηρέτες για να αμαρτάνουν φανερά. Έτσι συμβαίνουν οι διάφορες πτώσεις. Τότε λοιπόν και τα μάτια γίνονται περίεργα, αφού δεν έχουν το νου να τα δεσμεύει, και η ακοή αγαπά να ακούει τα μάταια και η όσφρηση εκθηλύνεται και το στόμα γίνεται ακράτητο και τα χέρια αγγίζουν εκείνα που δεν πρέπει.

Σ’ αυτά ακολουθεί αδικία αντί δικαιοσύνη, ανοησία στη θέση της φρονήσεως, ακολασία αντί σωφροσύνη, δουλεία αντί ανδρεία. Αυτές οι τέσσερις γενικές αρετές όταν είναι υγιείς, κυβερνούν τα τρία μέρη της ψυχής. Όταν αυτά διευθύνονται ορθά, εμποδίζουν τις αισθήσεις από τα άτοπα. Και τότε ο νους έχει γαλήνη, και καθώς οι δυνάμεις κυβερνιούνται ενθέως και υπακούουν, ανδραγαθεί εύκολα στο νοητό πόλεμο. Αν όμως σκοτίζει τις δυνάμεις του από απροσεξία και νικιέται από τις επιθέσεις του εχθρού, τότε παραβαίνει τις θείες εντολές. Την παράβαση όμως οπωσδήποτε ακολουθεί, ή μετάνοια ανάλογη, ή κόλαση στο μέλλον. Καλό είναι να έχει πάντοτε νήψη ο νους, με την οποία αφού σταθεί στην κατά φύση κατάσταση, γίνεται αληθινός τηρητής των θείων εντολών.


Διαβάστε ὅλα τά προγούμενα ἄρθρα μας σχετικά μέ τά 3 πάθη, ἐδῶ:

1ο μέρος: (Γενικά-Μοναχός Εὐάγριος) ,
 
(συνέχεια...)


http://www.cuvantul-ortodox.ro/wp-content/uploads/2012/08/1234.jpg