Σελίδες

Πέμπτη 17 Μαρτίου 2016

ΓΙΑΤΙ Η ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΕΠΕΙ ΤΗ ΒΕΒΗΛΩΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΝΑΟΥ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΤΩΝ ΑΣΩΜΑΤΩΝ (ΡΟΤΟΝΤΑΣ) ΜΕ ΤΗΝ ΕΚΚΟΣΜΙΚΕΥΜΕΝΗ ΚΑΙ ΑΙΡΕΤΙΚΗ ΕΡΜΗΝΕΙΑ;





 ΓΙΑΤΙ 
Η ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΕΠΕΙ ΤΗ ΒΕΒΗΛΩΣΗ
 ΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ
 ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΝΑΟΥ
 ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΤΩΝ ΑΣΩΜΑΤΩΝ (ΡΟΤΟΝΤΑΣ) 
ΜΕ ΤΗΝ ΕΚΚΟΣΜΙΚΕΥΜΕΝΗ 
ΚΑΙ ΑΙΡΕΤΙΚΗ ΕΡΜΗΝΕΙΑ;

http://thessvoice.gr/wp-content/uploads/2016/02/rotonta-350x185.jpg

ΙΔΙΟΚΤΗΤΗΣ-ΕΚΔΟΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΝ ΚΕΝΤΡΟΝ ΠΑΤΕΡΙΚΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ
«Ο ΑΓΙΟΣ ΜΑΡΚΟΣ Ο ΕΥΓΕΝΙΚΟΣ»

ΜΑΡΚΟΥ ΤΟΥ ΕΥΓΕΝΙΚΟΥ 1, 600-66 ΜΕΘΩΝΗ – ΠΙΕΡΙΑΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ-ΕΛΛΑΣ
www.markoseugenikos.gr
info @ markoseugenikos . gr
 


ΓΙΑΤΙ Η ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΕΠΕΙ ΤΗ ΒΕΒΗΛΩΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΝΑΟΥ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΤΩΝ ΑΣΩΜΑΤΩΝ (ΡΟΤΟΝΤΑΣ) ΜΕ ΤΗΝ ΕΚΚΟΣΜΙΚΕΥΜΕΝΗ ΚΑΙ ΑΙΡΕΤΙΚΗ ΕΡΜΗΝΕΙΑ, ΔΗΛΑΔΗ ΜΕ ΤΗΝ ΕΩΣΦΟΡΙΚΗ ΔΙΑΣΤΡΟΦΗ (ΔΗΛΑΔΗ ΤΗΝ ΕΞΥΜΝΗΣΗ ΤΟΥ ΣΑΡΚΙΚΟΥ ΕΡΩΤΑ) ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΤΗΣ ΠΑΛΑΙΑΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ «ΑΣΜΑ ΑΣΜΑΤΩΝ» ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ ΤΗΣ ΑΠΑΓΓΕΛΙΑΣ ΤΗΣ ΣΧΕΤΙΚΗΣ ΠΟΙΗΤΙΚΗΣ ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΕΦΕΡΗ, Ο ΟΠΟΙΟΣ ΠΡΟΒΑΙΝΕΙ ΣΕ ΑΥΤΗΝ ΤΗ ΔΙΑΣΤΡΟΦΗ;



Σε σημειώσεις του Γιώργου Σεφέρη για την ποιητική απόδοση από αυτόν του ιερού βιβλίου της Παλαιάς Διαθήκης «ΑΣΜΑ ΑΣΜΑΤΩΝ» αναφέρονται οι ακόλουθες σκέψεις του για την εκκοσμικευμένη και αιρετική, και άρα εωσφορική,  προσέγγιση εκ μέρους του του ιερού αυτού βιβλίου:
«Η εποχή της συναρμολόγησης του ποιήματος πρέπει να είναι ο Δ΄ π.Χ. αιώνας. Τότε ένας Ιεροσολυμίτης συντάκτης με εμμονή την ανάμνηση του Σολομών ενσωμάτωσε διάφορα ιουδαϊκά κομμάτια με στοιχεία από το Μοάβ ή και από τη Συρία σ’ αυτό το σύνολο, όπου είναι αισθητές και οι ελληνικές επιρροές. Δεν νομίζω πως χρειάζεται, ούτε είναι δουλειά μου, να επιβαρύνω αυτό το σημείωμα με περισσότερες φιλολογικές λεπτομέρειες. Μόνο θα έπρεπε να  προσθέσω πως το Άσμα, μολονότι ξεκίνησε από την ποιμενική Αφροδίτη και υμνεί με πάθος εξαιρετικά έντονο τον ερωτικό πόθο και τη λαχτάρα του αποχωρισμένου από τον αγαπημένο του, μολονότι δεν μνημονεύει διόλου τη σχέση του ανθρώπου με το Θεό, βρήκε ωστόσο – όχι χωρίς συζητήσεις είναι αλήθεια – μια θέση στον Κανόνα της Παλαιάς Διαθήκης» (iefimerida, http://www.iefimerida.gr/news/255704/me-seferi-kai-asma-asmaton-anoigei-tin-kyriaki-i-rotonta-eisodos-me-deltia).

            Αντιθέτως, το ιερό βιβλίο «ΑΣΜΑ ΑΣΜΑΤΩΝ», κατά την ορθή ερμηνεία των Αγίων Πατέρων και Διδασκάλων της Εκκλησίας (Θεοφίλου Αντιοχείας, Ιππολύτου Ρώμης, Ωριγένους, Μεγάλου Αθανασίου, Γρηγορίου Νύσσης, Θεοδώρου Μοψουεστίας, Φίλωνος Καρπασίου, Κυρίλλου Αλεξανδρείας, Θεοδωρήτου Κύρου, Προκοπίου Γαζαίου, Μιχαήλ Ψελλού και Ματθαίου Καντακουζηνού) θεολογεί για τον πνευματικό έρωτα του Νυμφίου Χριστού με τη νύμφη Εκκλησία (δηλαδή το σύνολο των πραγματικών πιστών που αποτελούν το σώμα του Χριστού, δηλαδή την Εκκλησία, η οποία έχει κεφαλή της τον Χριστό), καθώς και για τον πνευματικό έρωτα του Νυμφίου Χριστού με τη νύμφη ψυχή του κάθε πραγματικού πιστού. Αυτός ο πνευματικός έρωτας πραγματοποιείται όταν ο πραγματικός πιστός, αφού προηγουμένως περάσει επιτυχώς το πρώτο στάδιο της κάθαρσης των παθών του (στο οποίο αντιστοιχεί το ιερό βιβλίο της Παλαιάς Διαθήκης ΠΑΡΟΙΜΙΕΣ ΣΟΛΟΜΩΝΤΟΣ) και εν συνεχεία το δεύτερο στάδιο του φωτισμού του από τον Χριστό εν Αγίω Πνεύματι (στο οποίο αντιστοιχεί το ιερό βιβλίο της Παλαιάς Διαθήκης ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΗΣ), φθάσει στο τρίτο στάδιο της θέωσης, δηλαδή της πνευματικής ερωτικής ψυχοσωματικής συνάφειάς του με τον Χριστό (στο οποίο αντιστοιχεί το ιερό βιβλίο της Παλαιάς Διαθήκης ΑΣΜΑ ΑΣΜΑΤΩΝ).

             Όπως τονίζει στην ερμηνεία του στο ΑΣΜΑ ΑΣΜΑΤΩΝ ο Άγιος Γρηγόριος ο Νύσσης, «Κανένας γεμάτος πάθη και σαρκικός ακόμη, που αποπνέει την πτωματική δυσωδία του παλαιού ανθρώπου, ας μην κατεβάζει στις κτηνωδίες των αλόγων τις έννοιες των θείων στοχασμών και λόγων. Ας βγει καθένας έξω από τον εαυτό του  και, αφού ξεφύγει από τον υλικό κόσμο και επανέλθει κατά κάποιο τρόπο με την απάθεια στον παράδεισο και γίνει με την καθαρότητα όμοιος με τον Θεό, έτσι πια ας προχωρήσει στα άδυτα των μυστηρίων που μας προβάλλει το βιβλίο αυτό. Αν η ψυχή μερικών είναι απροετοίμαστη για την ακρόαση αυτή, ας ακούσουν το Μωϋσή που νομοθετεί, να μην αποτολμήσουμε την ανάβαση στο πνευματικό βουνό, προτού πλύνουμε τα φορέματα των καρδιών μας (δηλαδή των υπάρξεών μας) και εξαγνίσουμε  τις ψυχές μας με τους κατάλληλους ραντισμούς των λογισμών. Ώστε τώρα όσον καιρό ασχολούμαστε με την ανάλυση αυτή να λησμονήσουμε τις έννοιες του γάμου (εννοείται και πολύ περισσότερο της πορνείας) σύμφωνα με το παράγγελμα του Μωϋσή που νομοθέτησε την καθαρότητα από τη γαμήλια συνεύρεση όποιων εισάγονται στα μυστήρια. Και πρέπει νομίζω σε όλα να αποδεχθούμε τα παραγγέλματα του νομοθέτη, τώρα που πρόκειται να πλησιάσουμε στο πνευματικό όρος της θεογνωσίας… Ας μπούμε τώρα στα ίδια τα Άγια των Αγίων, που είναι το Άσμα των Ασμάτων. Όπως δηλαδή στην περίπτωση του Αγίου των Αγίων με αυτήν την υπερθετική διατύπωση αντιλαμβανόμαστε και την επίταση της αγιότητας, έτσι και με την έκφραση «Άσμα Ασμάτων» ο υψηλός Λόγος (δηλαδή ο τότε Άσαρκος Θεός Λόγος και μετέπειτα ενανθρωπήσας Χριστός) μας βεβαιώνει ότι θα διδάξει μυστήρια μυστηρίων» (Αγίου Γρηγορίου Νύσσης, Ερμηνεία στο Άσμα Ασμάτων, Λόγος Α΄, εκδ. ΕΠΕ, τομ. 7, σελ. 35 και 37).

            Κατόπιν της ανωτέρω σύγκρισης, προκύπτουν τα εξής ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν από τον Παναγιώτατο Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης κ. Άνθιμο:

1 – Γιατί συμβιβάζεται με το Υπουργείο Πολιτισμού και αποδέχεται την απόφαση εκείνου μόνο για 12 λειτουργίες το χρόνο στον ιστορικό Μητροπολιτικό Ναό των Ασωμάτων της Θεσσαλονίκης και για την εκκοσμικευμένη, αιρετική και, άρα  εωσφορική πολιτιστική χρήση αυτού του Μητροπολιτικού Ναού, όπως αποδεικνύεται από την εωσφορική διαστροφή του νοήματος του ιερού βιβλίου της Παλαιάς Διαθήκης ΑΣΜΑ ΑΣΜΑΤΩΝ, την οποία πραγματοποιεί, κατά τις ανωτέρω σημειώσεις του, ο Γιώργος Σεφέρης, του οποίου το σχετικό ποίημα θα καταστεί αντικείμενο πολιτιστικής εκδήλωσης στον ιερό χώρο αυτού του ιστορικού Μητροπολιτικού Ναού την Κυριακή 13-3-2016; Δηλαδή γιατί ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης αποδέχεται την εωσφορική διαστροφή του ΑΣΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΑΣΜΑΤΩΝ μέσω μιας πολιτιστικής εκδήλωσης, η οποία διοργανώνεται από την Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων Θεσσαλονίκης από κοινού με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος;

2 – Γιατί ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης δεν επεμβαίνει για να επιβάλει - όπως προβλέπεται από την εναρμόνιση του άρθρου 24 του Συντάγματος για την προστασία του πολιτιστικού περιβάλλοντος από το κράτος με το άρθρο 13 για τη θρησκευτική ελευθερία της Ορθόδοξης Εκκλησίας - τη σύμφωνη με τον ιερό χαρακτήρα του ιστορικού Μητροπολιτικού Ναού Θεσσαλονίκης των Ασωμάτων (Ροτόντα) χρήση του με την αντικατάσταση αυτής της ανίερης πολιτιστικής εκδήλωσης από την ανάγνωση και θεολογική ανάλυση της ερμηνείας του Αγίου Γρηγορίου Νύσσης στο Άσμα Ασμάτων ;

Πηγή: Περιοδικό "Ο ΑΣΤΗΡ ΤΗΣ ΕΦΕΣΟΥ", ὑπεύθυνος ὕλης Μάριος Ἰ. Πηλαβάκης, τόπος Ἐκδόσεως Θεσσαλονίκη