Η Αστρολογία στο φως της Ορθοδοξίας
του π. Αντωνίου Αλεβιζοπούλου (†)
Απόσπασμα από την τελευταία ομιλία του στο Ε' Σεμινάριο Πίστεως (Αίγινα 21-27 Αύγουστου 1993)
Ορθόδοξη θεώρηση
Η
αστρολογία είναι ασυμβίβαστη με την Χριστιανική πίστη για πολλούς
λόγους. Το φρόνημα της αστρολογίας και η ελπίδα που θεμελιώνεται στις
κινήσεις των άστρων είναι πράγματα ασυμβίβαστα με το φρόνημα ενός
χριστιανού και με την εν Χριστώ ελπίδα.
Κατά
την χριστιανική αντίληψη ο άνθρωπος είναι το κατ' εικόνα του Τριαδικού
Θεού που είναι αγάπη και ελευθερία.
Η συμπεριφορά της αλόγου κτίσεως και
οι φυσικοί νόμοι που τη διέπουν δεν εναρμονίζονται με τη ζωή του
ανθρώπου. Η αγάπη και η ελευθερία, δηλαδή η ανθρώπινη προαίρεση είναι
κατά τη χριστιανική αντίληψη προσδιοριστικά στοιχεία του ανθρωπίνου
προσώπου. Ο χαρακτήρας του ανθρώπου δε διαμορφώνεται από ανάγκη, ως
αποτέλεσμα επενεργείας τυφλών νόμων, αλλά με βάση την αληθινή του φύση
και την προαίρεσή του.
Σύμφωνα
με το δόγμα της αστρολογίας, ακόμα και η αγάπη και όλες οι
διαπροσωπικές σχέσεις του ανθρώπου υποτάσσονται στις κινήσεις και στους
συνδυασμούς των άστρων. Γίνεται δηλαδή φανερό ότι η αστρολογία δε
συμβιβάζεται με τη χριστιανική πίστη απορρίπτει την ελευθερία του
ανθρώπου αλλά και την ελευθερία του Θεού να ασκεί τη θεία Του Πρόνοια και
να προσφέρει στον άνθρωπο τη Θεία Του χάρη.
Εδώ
έχουμε μια άλλη θρησκεία, τη θρησκεία του Υδροχόου, που θεμελιώνεται
στον απόλυτο μονισμό, στην πίστη ότι ο άνθρωπος αυτοεξελίσσεται μέσω
αλλεπαλλήλων μετενσαρκώσεων, στην εναλλαγή των εποχών (Κοσμικό έτος-
Κοσμικοί μήνες) και στην κυκλική πορεία της ιστορίας.
Κατά
την αντίληψη αυτή κάθε Κοσμικός μήνας κυριαρχείται από ένα ζώδιο, ενώ
το πνεύμα της κάθε εποχής προσωποποιείται σε ένα Δάσκαλο η αβατάρ. Έτσι
το πνεύμα του «Κοσμικού Μήνα» η της εποχής των Ιχθύων προσωποποιήθηκε
στο Χριστό και έτσι, για τούς αστρολόγους, δεν έχει καμιά σημασία αν ο
Χριστός έζησε στην πραγματικότητα η όχι. Σημασία έχει η ιδέα, η οποία
έζησε.
Οι αστρολόγοι προβάλλουν ως επιχείρημα το ότι οι πρώτοι χριστιανοί χρησιμοποιούσαν τον όρο ΙΧΘΥΣ για
να δηλώσουν το Πνεύμα της εποχής των Ιχθύων δηλ. το Χριστό. Σ' αυτό το
σημείο αγνοείται το γεγονός ότι εδώ ο όρος ΙΧΘΥΣ, είτε όταν γράφεται,
είτε όταν εικονίζεται, δε σημαίνει ζώδιο, αλλά σημαίνει «Ιησούς Χριστός
Υιός Θεού Σωτήρ».