ΝΗΠΤΙΚΑ ΚΕΦΑΛΑΙΑ
(ε' μέρος)
Ὅσιος Φιλόθεος ὁ Σιναΐτης
Μικρή Φιλοκαλία
Τό α' μέρος, θά βρεῖτε ἐδῶ: http://kaiomenivatos.blogspot.gr/2014/02/blog-post_5084.html
Τό β' μέρος, θά βρεῖτε ἐδῶ: http://kaiomenivatos.blogspot.gr/2014/02/blog-post_4470.html
Τό γ' μέρος, θά βρεῖτε ἐδῶ: http://kaiomenivatos.blogspot.gr/2014/02/blog-post_477.html
Τό δ' μέρος, θά βρεῖτε ἐδῶ: http://kaiomenivatos.blogspot.gr/2014/02/blog-post_9850.html
Καί οἱ Ἄγγελοι καί ὅλες οἱ λαμπρές καί θεῖες ἐπουράνιες δυνάμεις, αὐτήν τήν ἀρετή (τήν ταπείνωση) τηροῦν καί διαφυλάττουν, διότι γνωρίζουν τί φοβερή πτώση ὑπέστη ὁ σατανᾶς ὅταν ὑπερηφανεύτηκε· καί τώρα βρίσκεται στήν ἄβυσσο ὁ πονηρός, σάν παράδειγμα καί σέ Ἀγγέλους καί σέ ἀνθρώπους γιά νά ἔχουν τό φόβο τῆς πτώσης ἀπό τήν ὑπερηφάνεια, ἐξαιτίας τῆς ὁποίας ἀποδείχτηκε τό πιό ἄτιμο πλάσμα πάνω στήν κτίση ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ. Γνωρίζουμε ἀκόμη καί τήν πτώση πού ὑπέστη ὁ Ἀδάμ ἐξαιτίας τῆς ὐπερηφάνειας. Ἀφοῦ λοιπόν ἔχουμε τόσα παραδείγματα τῆς ψυχωφελοῦς ἀρετῆς τῆς ταπείνωσης, μέ κάθε τρόπο πάντοτε ἄς ταπεινώνουμε τόν ἑαυτό μας μέ ὅλη μας τή δύναμη. Ἄς ταπεινώνουμε τήν ψυχή καί τό σῶμα μας, τό φρόνημα καί
15. "Προσέχετε-λέγει ὁ Σωτήρας μας-μήπως οἱ καρδιές σας γίνουν βαριές ἀπό κραιπάλη καί μέθη καί φροντίδες βιοτικές" (Λουκ. κα' 34)· καί ὁ ἀπόστολος Παῦλος προσθέτει, "ἐκεῖνος πού ἀγνίζεται, ἐγκρατεύεται σέ ὅλα " (Α' Κορ. θ' 25). Ἀφοῦ λοιπόν γνωρίζουμε ὅλα αὐτά πού μᾶς λέει ἡ Ἁγία Γραφή, ἄς διέλθουμε τή ζωή μας μέ ἐγκράτεια, προπάντων ἀπό τό πολύ φαγητό, ακί ἄς ἐθίσουμε τό σῶμα μας σέ ἐνάρετη τάξη καί συνήθεια, παρέχοντας σ' αὐτό τήν
τροφή μέ μέτρο. Διότι μ' αὐτόν τόν τρόπο κατευνάζονται εὐκολότερα τά σκιρτήματα τοῦ ἐπιθυμητικοῦ ( μέρους τῆς ψυχῆς) καί ὑποτάσσονται στό ἡγεμονικό λογιστικό, ἄν καί πρέπει νά προσθέσουμε ἀληθινά καί (τά σκιρτήματα) τοῦ θυμικοῦ. Ἀλλά καί ἀπό τά ὐπόλοιπα σφάλματα ἄς ἀπέχουμε εὔκολα· ἐπειδή, ἀπό ἐκείνους πού ἔχουν λάβει πείρα τῆς ἀρετῆς, ἀρετή θεωρεῖται ἠ γενικότερη ἐγκράτεια, δηλαδή τό νά ἀπέχουμε ἀπό κάθε εἴδους κακό (Α' Θεσ. ε' 22). Διότι αἰτία τῆς ἁγνείας εἶναι προπάντων ὁ Θεός, ἡ αἰτία καί ὁ δοτήρας ὅλων τῶν καλῶν· ἔπειτα ἡ καθημερινή ἴση καί μετρημένη ἐγκράτεια ἀπό τό πολύ φαγητό.
τροφή μέ μέτρο. Διότι μ' αὐτόν τόν τρόπο κατευνάζονται εὐκολότερα τά σκιρτήματα τοῦ ἐπιθυμητικοῦ ( μέρους τῆς ψυχῆς) καί ὑποτάσσονται στό ἡγεμονικό λογιστικό, ἄν καί πρέπει νά προσθέσουμε ἀληθινά καί (τά σκιρτήματα) τοῦ θυμικοῦ. Ἀλλά καί ἀπό τά ὐπόλοιπα σφάλματα ἄς ἀπέχουμε εὔκολα· ἐπειδή, ἀπό ἐκείνους πού ἔχουν λάβει πείρα τῆς ἀρετῆς, ἀρετή θεωρεῖται ἠ γενικότερη ἐγκράτεια, δηλαδή τό νά ἀπέχουμε ἀπό κάθε εἴδους κακό (Α' Θεσ. ε' 22). Διότι αἰτία τῆς ἁγνείας εἶναι προπάντων ὁ Θεός, ἡ αἰτία καί ὁ δοτήρας ὅλων τῶν καλῶν· ἔπειτα ἡ καθημερινή ἴση καί μετρημένη ἐγκράτεια ἀπό τό πολύ φαγητό. Πηγή: Μικρή Φιλοκαλία (2), Εὐάγγελου Γ. Καρακοβούνη, Θεολόγου

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου