ΝΗΠΤΙΚΑ ΚΕΦΑΛΑΙΑ
(στ' μέρος)
Ὅσιος Φιλόθεος ὁ Σιναΐτης
Μικρή Φιλοκαλία
Τό α' μέρος, θά βρεῖτε ἐδῶ: http://kaiomenivatos.blogspot.gr/2014/02/blog-post_5084.html
Τό β' μέρος, θά βρεῖτε ἐδῶ: http://kaiomenivatos.blogspot.gr/2014/02/blog-post_4470.html
Τό γ' μέρος, θά βρεῖτε ἐδῶ: http://kaiomenivatos.blogspot.gr/2014/02/blog-post_477.html
Τό δ' μέρος, θά βρεῖτε ἐδῶ: http://kaiomenivatos.blogspot.gr/2014/02/blog-post_9850.html
Τό ε' μέρος, θά βρεῖτε ἐδῶ: http://kaiomenivatos.blogspot.gr/2014/02/blog-post_23.html
"Δίδαξόν με τοῦ ποιεῖν τό θέλημα Σου" |
Καί ἀφοῦ ὁ διάβολος πολεμᾶ τό τριμερές τῆς ψυχῆς, εἶναι φανερό πώς πολεμᾶ τίς ἐντολές του Χριστοῦ· διότι ὁ Χριστός νομοθετεῖ μέ τίς ἐντολές τό τριμερές τῆς ψυχῆς, πού εἶναι
- τό θυμικό,
- τό ἐπιθυμητικό καί
- τό λογιστικό.
Διότι γνωρίζει ὁ ἀντίπαλος μας, πώς ἡγεμόνας τοῦ θυμικοῦ ( τοῦ θυμοῦ) εἶναι τό λογιστικό (ὁ νοῦς) γι' αὐτό, ὅπως εἶπα, τροφοδοτώντας τό λογιστικό μέ λογισμούς ὑποψίας, φθόνου, φιλονικίας, ἔριδας, δόλου, κενοδοξίας, τό πείθει νά ἐγκαταλείψει τήν δική του ἐξουσία καί νά χαλαρώσει τά ἡνία στό θυμό καί νά τόν ἀφήσει ἀκυβέρνητο.
Ὁ δέ θυμός, ἔχοντας χάσει τόν κυβερνήτη, βγάζει ἀπό τό στόμα του τά λόγια ἐκεῖνα πού ὑπῆρχαν ἀπό πρίν στήν καρδιά, τά ὁποῖα συσσωρεύτηκαν μέσα της μέ τούς λογισμούς τοῦ ἐχθροῦ καί τήν ἀμέλεια τοῦ νοῦ· καί τότε βλέπεις τήν καρδιά, ἀντί νά εἶναι γεμάτη ἀπό τή χάρη του Ἁγίου Πνεύματος καί τά θεῖα νοήματα, νά εἶναι μεστή ἀπό κάθε κακία (Ματθ. ιε' 19), καθώς εἶπε ὁ Κύριος ὅτι " ἀπό τό περιεχόμενο τῆς καρδιᾶς, μιλάει τό στόμα" (Ματρθ. ιβ' 34). Διότι ἄν κατορθώσει ὁ πονηρός νά βγάλει πρός τά ἔξω μέ λόγια ἐκεῖνα πού μελετήθηκαν ἐσωτερικά στήν καρδιά, τόετε ἐκεῖνος πού κυριεύτηκε (ἀπό τό θυμό) δέν θά ἀποκαλέσει τόν ἀδλφό του " βλάκα" καί "ἀνόητο" μόνο, ἀλλά ἐκτός ἀπό τά ὑβριστικά λόγια θά φτάσει πολλές φορές καί στό φόνο.
Καί αὐτά μέν χρησιμοποιεῖ ὁ πονηρός ἐναντίον τοῦ Θεου πού ἔδωσε τήν ἐντολή νά μή ὀργιζόμαστε χωρίς λόγο (Ματθ. έ' 22), τά ὁποῖα βέβαια θά μποροῦσαν νά μήν καταλήξουν σέ ὑβριστικά λόγια καί ὅσα ἀκολουθοῦν αὐτά, ἐάν ἀμέσως μέ τήν προσβολή ( τοῦ λογισμοῦ) ἀπομακρύνοντας ἀπ' τἠν καρδιά
- μέ προσευχή καί
- ἐσωτερική προσοχή (νήψη).
Πηγή:
Μικρή Φιλοκαλία (2), Εὐάγγελου Γ. Καρακοβούνη, Θεολόγου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου