Σελίδες

Τετάρτη 14 Μαΐου 2014

ΤΑ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΥΧΗΣ Ἀρχιμανδρίτης Ἀρσένιος Κατερέλος



ΤΑ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΥΧΗΣ 
 ρχιμανδρίτης ρσένιος Κατερέλος

http://static.pblogs.gr//429034-img138.jpg

Κατ ρχάς, νά εχηθ σέ λους σας, στω καί λίγο καθυστερημένα, Καλή καί γία Τεσσαρακοστή μέ πλουσία τήν πνευματική σας καρποφορία. Μέ νηστεία, καί σέ ποιότητα, καί σέ ποσότητα, γιατί νηστεία εναι ρχή κάθε καλο. Εναι τό Α τς πνευματικς ζως. Εναι τό πρτο βμα, σχυροποιε τήν θέλησι, σταυρώνεται νθρωπος, φελεται ργανισμός, διότι γίνεται μιά κάποια σχετική ποτοξίνωσις, καί, πάνω καί πέρα π λα, κάνομε πακοή ες τήν γία μας κκλησία κι τσι θάβομε τόν γωκεντρισμό μας. πειδή, γαπητοί μου δελφοί, παιτεται ταπείνωσις πό τόν νθρωπο γιά νά νηστέψη. Γιά νά νηστέψη δηλαδή, χι ποτε θέλει διος, γιά λλους λόγους, λλ ποτε καί πως ρίζη γία μας κκλησία καί πειδή κριβς ατό εναι ντολή το Θεο.
Πρίν μως προχωρήσωμε στήν συνέχεια τς καρδιακς προσευχς, νά συμπληρώσωμε τήν πάντησί μας σέ κάποια πορία, ποία μεταξύ τν λλων μς ρωτοσε, ν εναι μφανες ο καρποί τς εχς το ησο.

Εχαμε π, ν νθυμσθε, τι, σο προχωράει νθρωπος καί πολεμάει στό πνευματικό του μέτωπο, τότε νάλογα καί ντίστοιχα, πιτρέπει, παραχωρε δηλαδή Θεός, νά πολεμήση, κάστοτε γωνιστής, καί μέ πιό δυνατούς, μέ πιό σχυρούς, μέ πιό πουλους ντιπάλους. τσι, δέν καταλαβαίνει πάντα μεσα, τήν πρόοδό του γωνιστής. λλωστε, τό καθαρό κέρδος πό τόν πνευματικό γνα δέν εναι τόσο διος πνευματικός γνας, ατός καθ αυτός, λλά πραγματική ταπείνωσις πού προκύπτει πό ατόν. Καί νθρωπος δέν στεφανώνεται γιά τίς ρετές καί τούς γνες του, λλά στεφανώνεται γι ατήν τήν ταπείνωσι, πού εναι πόρροια το προσωπικο του πνευματικο γνα καί ποία ποκτται κριβς μετά πό ατόν.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhUPMD311zYgTr1s0Eu9HOaudP1uZiCLhYpjpf71D5NZbcRAWddK8qILEhOWWwQO5BMa3GtkL7TM1TutdcqAj5PovskCZPKiLn_9Ep3pXAn0-bUnXwZRWuD4dsssDG7ufV7-EDVEfS8pZBl/s1600/kyklamino.jpg
λλά, γιά νά λθη ταπείνωσις, πρέπει παραίτητα, μά παραίτητα, νά παραχωρηθον πειρασμοί. Χωρίς γνα, ταπείνωσις νά ξέρετε, εναι νόθος, στω τν ρχαρίων. Δέν εναι πλουτοποιός ταπείνωσις τν πραγματικν γωνιστν. Καί χωρίς πειρασμούς, δέν μπορες νθρωπέ μου νά γνωρίσης τήν δυναμία σου. Πάντα θά χης γνοια, δέν θά ξέρης τόν αυτό σου, θά πετς στά σύννεφα, θά χης μαρα πνευματικά μεσάνυκτα. Χωρίς πειρασμούς δέν μπορες νά ταπεινωθς πραγματικά.
Εναι ντως μυστήριο. σο περισσότερο νθρωπος προχωρε πνευματικά, σωστά ννοεται, τόσο περισσότερο βλέπει πόσο, μά πόσο, πίσω εναι. Καί νά δ κάποια βελτίωσι, ταυτόχρονα μέ τήν βελτίωσι, βλέπει τότε καθαρώτερα, πιό ρεαλιστικά, πιό ρθά, πιό ξάστερα, πόσο στερε. Καί ατό, το δίνει κριβς νέα θησι γιά νέες πνευματικές ποφάσεις καί πνευματικούς γνες.
ποιος κάνει κάποια πνευματική προσπάθεια καί μέ ατήν ασθάνεται ατάρκεια, νομίζει δηλαδή τι ατό εναι ρκετό καί δέν χρειάζεται κάτι περισσότερο, ατός δέν χει καταλάβει τίποτε πό τό τί θά π ρθή πνευματική ζωή, τό τί θά π γνήσια ρθόδοξη πνευματικότητα. γνοε τι τελειότης, καί ατν κόμη τν τελείων, εναι τέλεστος. πως λένε ο γιοι Πατέρες '' τν τελείων τέλεστος τελειότης''. Καί ατή κατάστασις πεκτείνεται καί στήν χρονη αωνιότητα.
Βέβαια, πρόοδος τν σεσωσμένων ες τήν Βασιλείαν το Θεο, πού θά λθη μετά τήν Δευτέρα Ατο φρικτή Παρουσία, θά γίνεται κοπα. χι πως τώρα δηλαδή, πού γιά νά προοδεύση κανείς πρέπει νά χύση, πνευματικά κλαμβανόμενο, αμα. Τώρα πρόοδος γίνεται μόνο μετά πό πνευματικό δρτα. κόμη καί ατή περαγία Θεοτόκος, ποία ξεπερν σέ δόξα, σύγκριτα μάλιστα, καί ατά τά Χερουβείμ καί τά Σεραφείμ, σήμερα, τήν στιγμή πού μιλομε, ν τό θέλετε, εναι γιωτέρα πό χθές. Καί αριο θά εναι γιωτέρα πό σήμερα. κοπα πως επαμε. Καί θά εναι γιωτέρα πό σήμερα, μέ τήν ννοια, τι θά εναι δεκτικωτέρα περισσοτέρου θείου Φωτός, διότι πλούστατα τό θεο Φς δέν εναι δεξαμενή πού κάποτε στερεύει.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhILdwVonVXNbJerRLDCM5p1ik0_4Cd6yg-0z3weuaEZZ4w0KSHTko68VpbW0pSmPnWvbcLGUhjtwZpXu9wvx0vxhqMzhW79QCSvwPNzZZ83x-6LT4kCzLTtAnBYw2fBWHG8ci2vOeBAZo/s1600/IhsousProseuxomenos12.png
Βέβαια, γιά νά τό ξεδιαλύνωμε μιά γιά πάντα, νθρωπος σο περισσότερο προοδεύει, τόσο περισσότερο βλέπει τό πόσο πίσω εναι. Ατή νέα κατάστασις δέν χει καμμία σχέσι μέ τήν μελαγχολία, τήν πογοήτευσι καί λα τά συνεπακόλουθα ατν. πλς ασθάνεται μέν σύγκριτα καλύτερα πό πρίν, παρ λα ατά μως χει μία καλή καί σωτήρια νησυχία, ποία ατή καλή νησυχία εναι περτέρα πάσης νηφαλιότητος, πάσης ρεμίας, πάσης ερήνης. Καί ατή καλή νησυχία τόν θε στό νά προχωρήση σέ νέους γνες καί σέ νέες πνευματικές καταστάσεις, φ σον μπροστά του βλέπη τι το νοίγονται νέοι πνευματικοί ρίζοντες. πως λένε ο γιοι Πατέρες, ασθάνεται νθρωπος ναν ''κόρεστο κορεσμό''. ν δηλαδή ασθάνεται γεμτος, ταυτόχρονα μέ ατό τό ''γέμισμα'' ασθάνεται καί μία θησι γιά νέους γνες. Βέβαια ατά εναι μυστήρια το Πνεύματος καί τά καταλαβαίνουν μόνον σοι γωνίζονται. Πς δηλαδή νθρωπος ασθάνεται γεμτος καί ταυτόχρονα θέλει νά γεμίση κόμη, μά κόμη, πιό πολύ.
ς μή μς φαίνεται παράξενο, γαπητοί μου δελφοί. Ο νθρώπινες λέξεις, τά νθρώπινα λεκτικά σχήματα δέν μπορον νά ποδώσουν παρκς τά φαινόμενα τς πνευματικς ζως, δέν μπορον νά τά λοκληρώσουν, οτε κν, καλά-καλά νά τά προσεγγίσουν. ν μυστήριο καλύπτη τήν ζωή γύρω μας καί μέσα μας, κατά γενική μολογία λων, κατά μείζονα λόγο μυστήριο νεξάντλητο πάρχει στά πνευματικά φαινόμενα, πού κπηγάζουν πό τόν Θεό καί κατευθύνονται στά λογικά Του κτίσματα, τά ποα Τόν ναζητον.
ς μο πιτραπ μως στό σημεο ατό, νά συμπληρώσωμε καί κάτι κόμη στήν σχετική ρώτησι, πού ρωτ άν καταλαβαίνη γωνιζόμενος μέ τήν εχή τήν προσωπική του πρόοδο.
http://static.pblogs.gr//76964-17551.BMPΣέ ατό παντομε, τι στήν ρχή το πνευματικο γνα, Θεός πό συγκατάβασι μς προσεγγίζει. Καί νας πό τούς τρόπους προσεγγίσεώς Του εναι νά μς δίνη κάποιες πνευματικές ''καραμέλες'' γιά νά μς προσελκύση, γιά νά μς γλυκάνη μέ τήν Χάρι Του, γιά νά μς τραβήξη καί νά μς ξεκολλήση πό τήν μαρτία. Γιατί μαρτία, διαίτερα στήν ρχή, μς ξαπατ. Φαίνεται πολύ γλυκειά, σχετα ν τελικά βέβαια, ργά γρήγορα δηγ σέ φάνταστη πικρία, καί σέ ατήν τήν ζωή, καί πολύ περισσότερο στήν αωνία ζωή.
Στήν ρχή λοιπόν τς πνευματικς στροφς μας ασθανόμεθα, κάποιες στιγμές, ασθητά τήν Χάρι το Θεο. ταν κάνωμε κάποια πνευματική στροφή, τό ασθανόμεθα ατό. Ασθανόμεθα μία κατάνυξι, μία ρεξι, πού πρίν λα ατά γιά μς σως ταν καί νεξήγητα.
Μετά μως μέ τόν καιρό, φαινομενικά, νθρωπος ασθάνεται τήν ρσι, τό σήκωμα, τό πάρσιμο τς Χάριτος, νάλογα βέβαια μέ τήν περίπτωσι, διότι ο περιπτώσεις τν πνευματικν καταστάσεων καί τν γωνιζομένων εναι ναρίθμητες καί πολυποίκιλες. Καί ατήν τήν στιγμή φυσικά δέν μπαίνομε σέ λεπτομέρειες. πλς δ ναφέρομε τι, ν τυχόν κάποιος νδιαφέρεται, τόν παραπέμπομε στόν Ρσο ρχιμανδρίτη Σωφρόνιο πού γραψε τό βιβλίο μέ τίτλο '' γιος Σιλουανός θωνίτης'' καί που λλο θέλει. Στήν Πατερική Γραμματολογία πεξηγεται τό πς αρεται Χάρις στούς γωνιζομένους.
http://xristianos.gr/forum/eikones/xristianika_psixofeli/xristianiki_sizitisi/o_stauros_sou_0122.jpg
Λοιπόν, φαινομενικά νθρωπος πό κάποια στιγμή καί μετά, ρχίζει νά βιώνη τήν ρσι τς ρχικς Χάριτος, τό πάρσιμό Της. Καί ναγκάζεται πλέον νά παλαίψη μέ τά πάθη, πού πρτα σαν θαμμένα μέσα του, καί πό τά ποα σως πάθη νόμιζε, σφαλμένα βέβαια, γωνιστής, τι παλλάχθηκε, δθεν, μιά γιά πάντα. Γι ατό ποτέ μά ποτέ, δέν πρέπει νά ξεθαρρεύωμε στήν πνευματική ζωή, ως τελευταίας μας πνος. πως λεγε σοφός ερέας, π. πιφάνιος Θεοδωρόπουλος: ''Σάρξ-πλάξ''. Δηλαδή, τά πάθη τς σάρκας, καί χι μόνο ατά βέβαια, μόνο ταφόπλακά μας θά τά σταματήση. Πρίν μπ ταφόπλακα πό πάνω μας, πάντα πάρχει, να πσα ρα καί στιγμή, κίνδυνος τά πάθη τς σάρκας νά κδηλωθον μέ τήν α β μορφή.
παναλαμβάνομε λοιπόν τι, πό κάποια στιγμή καί μετά, φαίνεται τι Χάρις γκαταλείπει τόν γωνιστή νθρωπο, λλά στήν πραγματικότητα, ατή δια Χάρις, μυστικά το δίνει τήν δύναμι, τήν ψυχική ντοχή, τό κουράγιο νά ντέξη στίς διάφορες δυνηρές πνευματικές δοκιμασίες. Διότι, ν στήν πραγματικότητα ντως μς γκατέλειπε θεία Χάρις, τότε ατόματα θά πέφταμε στό κενό, πως λεγε σχετικά μακαριστός Γέροντας Παΐσιος, καί μάλιστα σέ μεγάλη λικία ερίσκετο τότε, λίγο πρίν τόν θάνατό του. Τί λεγε; κοστε λόγο: «ν μέ γκαταλείψη Χάρις, θά μέ δτε πρτον νά χορεύω στίς ταβέρνες, στίς διασκεδάσεις, στά μπουζούκια». Συγγνώμη πού τά λέμε λίγο πλ, λλά τσι κριβς τά λεγε, γελντας χαριτωμένα Γέροντας, γιά νά δείξη τι λα σα χομε τά φείλομε στήν θεία Χάρι.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEigAgVg28Hnq-s1YuwJTsXtxjgljNqwIfYJer9Gnnho3HmeaQb8LjEEzxAbbFbJDkwg_h2df5va_iO8i9gxxF84NJOZHRI9WzaMA57KS5qkRhaC2XhAtjKpQmtd9H_iq61PVGS3xlvX7X2A/s400/holy-spirit-1.jpg Χάρις βέβαια δέν γκαταλείπει ποτέ τόν νθρωπο, κτός καί ν εναι μόνιμα περήφανος, κτός ν, τελικά, μες ο διοι, ν ψυχρ γκαταλείψωμε τήν Χάρι καί γενικώτερα παρατήσωμε καί χρηστεύσωμε τά διάφορα θεα πλα, τά ποα μς χουν δοθ, γιά τόν πνευματικό μας γνα. κόμη λοιπόν καί τότε πού νθρωπος βιώνει τήν ρσι τς Χάριτος καί δοκιμάζεται καί πάσχει, οσιαστικά καί τότε μέ μυστικό τρόπο, δια Χάρις τόν νισχύει. Καί, ς γίνωμε κόμη πιό παραστατικοί. Θυμηθετε τόν Μέγα ντώνιο, πού πί δέκα ξι λόκληρα χρόνια πασχε συνεχς πό τά δαιμόνια. Καί τί πειρασμούς δέν το προξενοσαν! Καί μόνο μετά πό τήν δοκιμασία ατή, τόν περιέλαμψε θεο Φς καί επε στόν Χριστό, ταν το νεφανίσθη: «Πο σουν, Κύριε;» Καί το επε Χριστός: «Δίπλα σου μουν ντώνιε καί παρακολουθοσα τούς γνες σου».
τσι συμβαίνει συνήθως στά πνευματικά. Στήν ρχή, κάποια χαρά δοκιμάζει γωνιζόμενος. Μετά μως, δοκιμασίες πολλές, νάλογα βέβαια μέ τήν δεκτικότητα το νθρώπου καί μέ τό ντίστοιχο θεο σχέδιο. Λοιπόν, στήν ρχή χαρά, καί μετά δοκιμασίες πολλές. Καί, άν νθρωπος δέν κάνη πίσω  - δ φαίνονται τά παλληκάρια, στήν πρξι - άν δέν πογοητευθ, λλά συνεχίση νά γωνίζεται, νά πάσχη, , μετά, κολουθε σύγκριτη, μεγαλυτέρα πνευματική χαρά.
Θέλω νά πιστεύω, γαπητοί μου δελφοί, τι στω καί λίγοι χουν ατή τήν μικρή γευσούλα τς Χάριτος. λλά πολύ φοβμαι, τι ν χι λοι μας, σχεδόν λοι μας, μετά, δέν δείχνομε τή παιτουμένη καρτερία στίς πνευματικές δοκιμασίες πού κολουθον, καί δέν κάνομε γνα πως πρέπει, καί τσι, στερούμεθα, λλοίμονο μας, τήν μεγάλη χαρά πού κολουθε καί πού ταν λθη, ξεπερν σέ πόλαυσι, σέ ποσότητα, σέ ποιότητα, κάθε μπειρία ατς τς ζως. Ατή οράνια χαρά εναι νώτερη πό κάθε πόλαυσι ατς τς ζως, ετε ατή πόλαυσι εναι νόμιμη, ετε εναι παράνομη. ,τιδήποτε γήινο, καί τό πιό παινετό, χρι μπροστά στήν γοητεία καί στήν δονή, ποία προξενεται πό ατήν τήν πνευματική χαρά.
πως μς λεγε π. Παΐσιος, στήν ρχή Θεός μς δίνει να πνευματικό γλυκάκι γιά νά μς τραβήξη πό τήν μαρτία. Μετά μως μς δίνει τά παραίτητα ργαλεα γιά νά κουρασθομε προσωπικά καί νά φτιάξωμε μόνοι μας γλυκά, νά φτιάξωμε πνευματικό ''ζαχαροπλαστεο''. Νά γίνωμε πνευματικοί ''ζαχαροπλάστες''. λλά ατό, θέλει κόπο. Θέλει τήν δική μας ργασία πρτα. , πως λεγε, πάλι διος Γέροντας, κόμη πιό παραστατικά: «ταν χης να μικρό δενδράκι, να μικρό φυτό, στήν ρχή, ατό τό μικρό φυτό θέλει μόνο πότισμα, θέλει μόνο ''χάϊδεμα''. Μετά μως, ταν μεγαλώση λίγο, ν δέν τό κλαδέψης τό φυτό, τό δένδρο, σο καί νά τό ποτίζης, δέν κάνει τήν προβλεπόμενη προκοπή, δέν βγάζει δηλαδή τούς ναμενόμενους καρπούς».
, κάπως τσι σχύει καί στά πνευματικά. Γιά νά βγον πνευματικοί καρποί,http://kosmaser.files.wordpress.com/2013/01/575834_4199336545674_1105180895_n.jpg?w=610&h=457 χρειάζεται παραίτητα πνευματικό κλάδεμα, χρειάζεται πνευματική γχείρησις. γιος Σιλουανός θωνίτης, στίς ρχές μέν εχε φοβερή πίσκεψι τς Χάριτος καί μάλιστα εδε τόν διο τόν Χριστό μέσα σέ θεο Φς. Μετά μως τόν γκατέλειψε - ξ ποκειμένου πάντα, ννοεται - Χάρις, καί τότε εχε πί χρόνια φοβερό μαρτύριο δαιμονικν προσβολν. πασχε συνεχς πό λογισμούς. πί παραδείγματι, λλες φορές το λεγαν ο λογισμοί τι ταν γιος καί λλες φορές το λεγαν τι θά χανόταν. φο νά σκεφθτε, κανε στρωτές μετάνοιες καί βλεπε μπροστά του δαιμόνια μεταμορφωμένα νά κάθωνται ρθια καί νά σαρκάζουν. Καί εχε τήν πικροτάτη ασθησι, τι προσκυνοσε, μέ τίς μετάνοιες πού κανε, χι τόν Χριστό, λλά τόν διάβολο.
Σέ μς βέβαια δέν πάρχουν τέτοιες περιπτώσεις, οτε διαβόλους νά δομε, οτε τίποτε πό ατά. λλά, ξέρεις τί εναι δελφέ μου, νά κάνης μετάνοια, νά προσκυνς τόν Θεό, καί νά βιώνης τι προσκυνς, ντί γιά τόν Χριστό, τόν διάβολο; Νά μή τύχ τέτοιο πργμα! Καί ν συνεχεί, λεγε γιος Σιλουανός: «ν δέν εχα δεχθ τήν πρώτη δυνατή Χάρι, δέν θά ντεχα, οτε να βράδυ, τό δαιμονικό ατό μαρτύριο. λλά, ταν τόσο ντονη, γλυκειά καί καθοριστική ατή Χάρις πού δέχθηκα, πού ντεξα, πί πολλά χρόνια, ναρίθμητες τέτοιες μακάβριες δαιμονικές νύχτες». Καί σέ κάποια λλη συνάφεια, λεγε γιος Σιλουανός στόν Χριστό: «Κύριε, θέλω νά προσευχηθ καί δέν μέ φήνουν ο λογισμοί». Καί τότε κουσε θεϊκή φωνή πού το λεγε: «τσι ποφέρουν ο περήφανοι». Καί ν συνεχεί, κουσε τό περίφημο καί γνωστό σας πλέον: «Κράτα τόν νο σου στόν δη, καί μήν πελπίζεσαι». Νά χης, δηλαδή, συντετριμμένο νο καί νά μή στενοχωριέσαι γι ατά πού σο συμβαίνουν.
Ατά, γαπητοί μου δελφοί, ς πρός τήν πορία ατή. πειδή τά θεωρήσαμε πολύ βασικά καί χρήσιμα, γι ατό καί τά ναφέραμε, γιατί πολλοί πό μς, ν στήν ρχή κάνωμε κάποιο γνα, μετά, μέ τό παραμικρό, τά παρατμε, γνοντας τά ''παιχνίδια'' τς Χάριτος. , πς νά τό κάνωμε; Θέλομε καί κε Παράδεισο, καί δ Παράδεισο; Συνέχεια; Δέν γίνεται. Παράδεισος γιά νά κατακτηθ θέλει πολύ κόπο. Τί λέγει γιος σαάκ; «δελφέ μου, νθρωπέ μου, θέλεις νά νεβς στόν ορανό καί πολογίζεις κόπους καί πόνους καί θυσίες; Δέν βλέπεις πς κινονται ο λλοι νθρωποι γιά λλες κοσμικές ποθέσεις; Διδάξου πό ατούς».
Καί ν προκειμέν, γαπητοί μου δελφοί, προσευχή το ησο, νά τό ξέρωμε καλά, θέλει πολύ γνα, θέλει καρτεροψυχία, θέλει πολύ πομονή, δέν γίνεται σέ να βράδυ, σέ δύο βράδυα, σέ ναν μνα νά πιτύχωμε ατά τά ποα θά θέλαμε. Βέβαια, τό νώτερο π λα εναι πέκδυσις το παλαιο νθρώπου. Ατό κυρίως πρέπει νά ζητομε διά τς προσευχς. Θέλει μως πολύ πομονή καί πολύ κόπο. Δέν μο ρέσει νά σς τά ραιοποι. Θέλω νά σς λέγω τήν λήθεια.
Μία λλη πορία εναι ξς: '' ν πιτρέπεται προσευχή γιά τούς λλοθρήσκους''.

Σέ ατήν, λλείψει χρόνου, παντομε πιγραμματικά: Φυσικά καί νδείκνυται καί πιβάλλεται νά προσευχώμεθα καί γιά τούς λλοθρήσκους. Γι ατούς, πί παραδείγματι, προσωπική μας προσευχή, μέ τό κομβοσχοίνι, χωρίς ατό, ς εναι ς ξς: Νά λέμε ''Κύριε ησο Χριστέ, λέησε τόν δολο σου τάδε, τούς δούλους σου τάδε''. Θά τά ναλύσωμε μως λα ατά καί πιό κάτω. μως, δέν πρέπει τά νόματα ατά τν λλοθρήσκων τν αρετικν, ταν δέν εναι ρθόδοξοι δηλαδή, νά τά δίνωμε στούς ερες γιά νά μνημονεύωνται στά Μυστήρια τς κκλησίας μας, στίς Θεες Λειτουργίες, στήν Προσκομιδή, κλπ. Δηλαδή, σέ καμμία περίπτωσι, δέν πρέπει ατά τά νόματα νά μνημονεύωνται στήν Θεία Λειτουργία.
Ατά, εχαμε νά πομε ς προς τίς σχετικές μέ τό θέμα μας πορίες.
Τώρα, ς πενθυμίσωμε, τι στό θέμα τς προσευχς το ησο, εχαμε φθάσει, στήν προηγουμένη σύναξί μας, στό τρίτο στάδιο τς προσευχς, που νθρωπος μπορε, στήν κατάστασι ατή, μέ τήν καρδιά του, χωρίς πλέον καμμία βία νθρωπίνη προσπάθεια, νά λέη τήν εχή, ετε ργάζεται χειρωνακτικά, ετε κόμη καί διανοητικά, κόμη καί ταν κοιμται. Ατή κατάστασις, τό ξανατονίζομε, εναι δρο το Θεο. Καί τά δρα Του τά δίνει Θεός ποτε κενος κρίνει καί θέλει. λλά δέν πρέπει νά ξεχνμε, τι τά δρα Του τά δίνει Θεός σέ σους, καί μόνο σέ σους, γωνίζονται, καί μάλιστα σωστά.
Μία φορά, νεοφανείς γιος Σιλουανός θωνίτης κουβέντιαζε μέ κάποιον λλον γωνιστή μοναχό. Καί λεγε λλος μοναχός στόν γιο Σιλουανό: «λα καλά, ταν κάνω κάποια χειρονακτική ργασία, μπορε ταυτόχρονα νά λέγεται καί εχή μέ τόν νο μου. Τήν κρατάω καλά μέ τόν νο μου. λλά, ταν κάνω μιά πρξι πού θέλει διαίτερη προσοχή, εναι δηλαδή διανοητική ργασία, τότε δέν μπορ, ταυτόχρονα, νά κρατήσω καί τήν εχή στό μυαλό μου γιατί τό μυαλό μου εναι φοσιωμένο, πέρα γιά πέρα, ες τήν ργασία κείνη». Ατά κμυστηρεύθηκε μοναχός κενος στόν γιο Σιλουανό. Τότε, γιος Σιλουανός χαμογέλασε λαφρά, μέ πόνο καί γάπη, καί το επε: «Σέ μς, δέν συμβαίνει τσι...». Μόνο ατήν τήν φρασούλα το επε. Καί ννοοσε φυσικά, τι κατεχε τήν καρδιακή προσευχή. Δηλαδή ,τι καί νά κανε, ετε ερίσκετο νάμεσα σέ τόσους ργάτες, πού εχε μεγάλη πευθυνότητα τότε γιος Σιλουανός ς οκονόμος πού το ες τό Μοναστήρι - ν νθυμομαι καλά -, παρά δηλαδή τίς ργασίες πού εχε, παρά τό πλθος τν ργατν πού κατηύθυνε, παρά τίς τόσες ξωτερικές, πολλές φορές, ντιξοότητες πού ντιμετώπιζε, μέσα του κρατοσε ατήν τήν καρδιακή προσευχή, ς δρο Θεο.
Καί στό σημεο ατό, ς κάνωμε μία παρένθεσι. λλωστε, πιστεύω, ο πιό πολλοί θά τό γνωρίζετε. Πρόκειται γιά τόν π. Φώτιο πό τήν Μυτιλήνη, ναν χαριτωμένο παππούλη, πολύ μεγάλης λικίας τώρα, πού εχε λειτουργήσει στό Μοναστήρι καί μς εχε πισκεφθ ρκετές φορές, ποος προσωπικά γνώρισε τόν πατέρα τότε Σιλουανό, νν γιο Σιλουανό. Τότε, μεταξύ τν λλων, μς διηγήθηκε π. Φώτιος καί τό ξς:
http://www.saint.gr/photos/standard/0924/AgiosSilouanos02.jpg
Ατό συνέβη, ταν το π. Φώτιος νέο καλογέρι ες τό γιον ρος. Τότε πγε κάποια στιγμή, γιά κάποια δουλειά, στό Ρωσικό Μοναστήρι το γίου Παντελεήμονος, ες τό ποο σκήτευε π. τότε Σιλουανός. κε λοιπόν, κάποια στιγμή, παπα-Φώτιος χρειάσθηκε, γιά κάποια δουλειά, τόν π. Σιλουανό. Τόν νεζήτησε καί φο δέν τόν ερισκε, στήν συνέχεια πγε καί κτύπησε τήν πόρτα το κελλιο του, πως το φυσικό. γιος Σιλουανός μως, ν καί συμπτωματικά κοιμτο, μέσως σηκώθηκε καί ρεμα καί πρόθυμα ξυπηρέτησε τόν π. Φώτιο. Καί μάλιστα μεινε μαζί του γιά ρκετή ρα, πειδή πρόκειτο γιά δουλειά σοβαρή πού παιτοσε πολύ χρόνο. Το κανε δέ πολύ καλή ντύπωσι, το π. Φωτίου, προθυμία, ρεμία, καλωσύνη το γίου Σιλουανο. ταν μως μετά πό λίγο, λα ατά τά νέφερε, εχαριστημένος καί αθόρμητα, σέ κάποιους λλους μοναχούς πού σκήτευαν τότε στό Ρωσικό Μοναστήρι, ταν δηλαδή π. Φώτιος εχε ποχαιρετήσει τόν π. Σιλουανό, τότε μαθε, τι γιος Σιλουανός, τήν στιγμή πού τόν ξυπνοσε π. Φώτιος, κριβς πρίν πό λίγο εχε πάει στό κελλί του γιά νά ξεκουρασθ στερα πό λονύκτια γρυπνία. Καί τότε θαύμασε, π. Φώτιος, κόμη πιό πολύ τήν πραότητα το γίου Σιλουανο καί τήν κρυφή σωτερική του ργασία, πού δηλαδή δέν το νέφερε οτε μία λεξούλα σάν παράπονο, πως «ξέρεις, εμαι πό γρυπνία, περίμενε λίγο, κλπ.». Τίποτε πό ατά. Τέτοια λεπτότης, τέτοια διάκρισις χαρακτήριζαν τόν γιο Σιλουανό. Δέν το επε: «Ξέρεις, μόλις ξάπλωσα. ν θέλης, λα ργότερα, δέν μπορ τώρα,...». Οτε κανε στω ναν παινιγμό. Τέτοια ντύπωσι κανε το π. Φωτίου λη ατή στάσι το γίου Σιλουανο, πού λα ατά το μειναν γιά τόσα πολλά χρόνια μέσα στήν διάνοιά του. Τόσο μεγάλη ντύπωσι, πού ρκε νά σκεφθ κανείς, τι μς τά διηγήθηκε μετά πό 60 περίπου, σως καί περισσότερο, χρόνια. Νέο καλογέρι τότε, γέρων τώρα, καί τά θυμόταν σάν νά ταν χθές, σάν νά ταν ατήν τήν στιγμή.
Λοιπόν, ς συνεχίσωμε:
π. Παΐσιος πισκέφθηκε κάποιον μοναχό στά τελευταα του, ποος ξεψυχοσε. κενος μοναχός, πό περβολική ταπείνωσι, λεγε στόν π. Παΐσιο, τι πέρασε μία λόκληρη ζωή στήν ματαιότητα, στήν μαρτία. λεγε: «Εμαι σκέτη μαρτία. Δέν κανα τίποτε». Τότε π. Παΐσιος, γιά νά το δώση θάρρος, πειδή γνώριζε τήν κρυφή του πνευματική ργασία, το επε: « ς φήσωμε τά λλα, τό παρελθόν. ν τάξει. Δέν κανες τίποτε. Τώρα, ταν κοιμσαι δελφέ, εχή δέν λέγεται πό μόνη της;» Καί πήντησε ψυχορραγν μοναχός: « ατό γίνεται, τολάχιστον. Ατό λειπε νά μή γινόταν καί ατό!» Δηλαδή, λίγο-πολύ τό θεωροσε φυσικό νά γίνεται προσευχή στόν πνο, νά νεργται πό μόνη της. Καί κανοποιημένος πό ατήν τήν πάντησι π. Παΐσιος επε στόν μοναχό ατόν, πρό το τέλους του: «, φο ατό γίνεται, μή φοβσαι γιά τό οράνιο ταξεδι σου. λα θά πνε καλά. Θεός θά σέ σώση».
Συγχωρέστε με, γαπητοί μου δελφοί, λλά τώρα μο ρχονται κι λλες σχετικές στορίες πό τό γιον ρος. Μο ρχεται ες τό μυαλό να παρόμοιο περιστατικό, πού μς τό διηγετο πάλι π. Παΐσιος:
Κάποτε ψυχορραγοσε νας ρουμνος μοναχός. Ατός ταν ποτακτικός σέ κάποιον Γέροντα - καί ο δύο σαν πολύ μεγάλης λικίας. ταν ψυχορρραγοσε ποτακτικός, πγε, νήμερα τς Παναγίας, τσι συνέπεσε, νας πρακτικός γιατρός πό κε κοντά, νόματι Δανιήλ. Ατός γιατρός πγε γιά νά προσφέρη στόν ψυχορραγοντα ποτακτικό τίς τελευταες νθρώπινες δυνατές βοήθειες. Τότε πεγνωσμένα Γέροντας το ψυχορραγοντος μοναχο λεγε μέ γωνία πρός τόν πρακτικό γιατρό, σέ σπαστά λληνικά - γιατί, πως δη ναφέραμε, το Ρουμνος: «Μή Ντανλο - Δανιήλ, δηλαδή -, μή κάνης τίποτε. σε καλύτερα, νά πεθάνη σήμερα. Γιατί, σήμερα εναι μεγάλη γιορτή. Εναι τς Παναγίας. Γιατί, καί νά κάνης κάτι, θά πεθάνη αριο, μεθαύριο. Καλύτερα νά πεθάνη σήμερα, πού εναι γιορτή. Μεγάλη ελογία. Εναι τς Παναγίας». ς μή κάνωμε σχόλια τώρα τό πς ντιμετωπίζομε μες τέτοιες καταστάσεις....
Ατή μέθοδος τς προσευχς το ησο, χει τρία κύρια μεγάλα πλεονεκτήματα:
Κατ ρχάς, δέν παιτονται εδικές συνθκες τόπου καί χρόνου. Δέν θέλει δηλαδή νά χωμε δικό μας εδικό χρο, εδικό δωμάτιο, βιβλία, καί λλον ξοπλισμό. Μπορομε νά λέμε τήν εχή παντο καί πάντοτε, εκαίρως-καίρως, ετε ταν εμαστε περίσπαστοι, ετε παράλληλα καί ταυτόχρονα μέ λλες σχολίες. Καί ταν ταξειδεύωμε, καί ταν κάνωμε ποιαδήποτε δουλειά, καί ταν περπατμε, καί στά διαλείμματα τν ργασιν, καί νά πσα ρα καί στιγμή, πως δη χομε ξηγήσει. Μέ μία λέξι, δέν πάρχει κατάλληλη στιγμή γιά τήν εχή το ησο. Πάντα νδείκνυται, πάντα πιβάλλεται. χι πλς πιτρέπεται, λλά καί πιβάλλεται. Πάντα εναι φέλιμη, πάντα εναι σωτήρια. Καί ντί συνεχς νά σκεπτώμεθα καί νά κομε να σωρό λλα πράγματα πού, ν δέν εναι βλαβερά, εναι τό λιγώτερο νώφελα καί μάταια, καί τά ποα μς κουράζουν, μς ποπροσανατολίζουν, μς θολώνουν τό μυαλό, ντί λοιπόν νά κάνωμε λα ατά, μπορομε νά δίνωμε, ν χι πάντα, τολάχιστον πό καιρο ες καιρόν, ς στερεά πνευματική τροφή, στόν αυτό μας, τήν εχή το ησο. Ατό εναι τό πρτο μεγάλο πλεονέκτημα. Δέν παιτεται εδικός χρος, δέν παιτονται εδικές συνθκες.
Δεύτερο μεγάλο πλειονέκτημα πού χει ατός τρόπος τς προσευχς, εναι τι δέν παιτεται διαίτερος προσωπικός μας φιλολογικός καί θεολογικός καταρτισμός. Δέν χρειάζονται διαίτερες γνώσεις. Διότι, πολλά τά ατια μέν, ς μή κρυβώμαστε δέ. Λίγο πολύ, λοι μας στερομε σέ θεολογικο-φιλολογική κατάρτησι καί δέν καταλαβαίνομε, ξ ατίας ατο, τά ξαίσια, κατά τά λλα, βαθειά, βαθύτατα, νοήματα τν τροπαρίων, πού ψάλλονται ες τήν γία μας κκλησία κατά τήν διάρκεια τν ερν κολουθιν. πειδή, γιά νά καταλάβη κάποιος καλά τά ξαίσια ατά τροπάρια, πρέπει νά ξέρη, καί τήν Παλαιά Διαθήκη, καί τήν Καινή Διαθήκη, καί τούς βίους τν γίων, τά συγγράμματα τν γίων, κκλησιαστική στορία, δογματική, νά ξέρη καί κάποια ρχαα λληνικά. Καί πολλές φορές, ν εναι αμβικοί ο στίχοι τν τροπαρίων, πως κατά τά Χριστούγεννα, Θεοφάνεια καί κάποιες λλες γιορτές, πρέπει νά ξέρη καλά ρχαα λληνικά. Καί λα ατά βέβαια, φ σον ποδίδωνται σωστά καί πό τούς εροψάλτες.
πως καταλαβαίνετε, λα ατά γιά νά συντρέχουν ταυτόχρονα, δέν εναι καί τόσο εκολο, γιά νά μή πομε τι εναι πολύ δύσκολο. πότε εναι φυσικό πολλές φορές, νά ασθανώμεθα κάποια νία κατά τήν διάρκεια τν κολουθιν μέσα στόν ναό. Γιατί, ν δέν καταλαβαίνη κάποιος τί κούει, σο καί ν πάρχη να ξαίσιο πνευματικό κλμα πό τήν ψαλμωδία, δέν εναι παράξενο νά ασθάνεται νία. πότε, ντί νά χωμε πολλές φορές ατό τό χι σωτήριο ασθημα, πειδή κριβς δέν καταλαβαίνομε τό νόημα τν λεγομένων, εναι πολύ φέλιμο καί χρήσιμο, παράλληλα μέ τό ξαίσιο πνευματικό κλμα τό ποο δημιουργεται μέ τήν βυζαντινή ψαλμωδία, νά λέμε παράλληλα, κάπου - κάπου, καί τήν εχή το ησο, τό ''Κύριε, ησο Χριστέ, λέησόν με''. , άν κείνη τήν στιγμή τό τροπάριο ναφέρεται στήν Παναγία, μπορομε νά λέμε τό ''περαγία Θεοτόκε, σσον με'', , ν κάποιο τροπάριο ναφέρεται σέ κάποιον γιο, νά λέμε ''γιε το Θεο, πρέσβευε πέρ μο''. Εναι πολύ πιό χρήσιμο, πολύ πιό φέλιμο.
Βέβαια, στό σημεο ατό νά πομε τι φταμε λίγο-πολύ λοι μας, πού, ν μαθαίνωμε ξένες γλσσες, ν μαθαίνωμε να σωρό λλα πράγματα, βλαβερά, νώφελα, δέν κάνομε μία προσπάθεια νά βελτιώσωμε τά λληνικά μας, τά ρχαα λληνικά μας. Καί σέ λίγο, θά λθουν νά μς τά μάθουν ο Γερμανοί καί ο ξένοι γιατί, πως πάει τό πργμα, θά τά χωμε ξεχάσει. Τί νά μς μάθουν δηλαδή ο ξένοι; Τήν δική μας ξαισία γλσσα! Καί ατό εναι μεγάλη μας ντροπή. Τί λέγω γιά τά ρχαα λληνικά. δ, καλά - καλά, δέν ξέρομε τήν πλ καθαρεύουσα καί μέ ατά τά μονοτονικά συστήματα, πού εναι ντροπή πού τά υοθετήσαμε, δέν ξέρω κι γώ τί νά π, σέ λίγο, θά πμε καί στό τονικό σύστημα. λλά, ς μή ξεφύγω πό τό θέμα μας. μως ν κάνωμε μία προσπάθεια καί πό μόνοι μας, μπορομε νά βελτιωθομε στό θέμα ατό.
λλά, καί πέραν τούτου, ν μεγάλοι γιοι τς κκλησίας μας, πως τς τάξεως το γίου Γρηγορίου το Παλαμ, ερκαν μεγαλυτέρα πνευματική νάπαυσι καί φέλεια στήν εχή το ησο, παρά στά πολλά λόγια τν λλων προσευχν, παρά στήν μνολογία, πόσ μλλον μες, πού πως επαμε στερούμεθα τόν παραίτητο θεολογικό καί φιλολογικό καταρτισμό.
Βέβαια, γιά νά εμαστε πιό λοκληρωμένοι καί γιά νά μήν πάρχη καί καμμία παρανόησις, κατά γενική μολογία, στήν νθρωπίνη μας φύσι ταιριάζει λλαγή, ποικιλία. Διαφορετικά δημιουργεται στόν νθρωπο μία μορφή πνευματικο μουχλιάσματος. πότε, εναι πιό ξεκούραστο, πιό φυσικό, πιό φέλιμο καί πιό ποδοτικό, λλοτε νά ψάλλωμε σωτερικά, ξωτερικά, καί λλοτε νά λέμε τήν εχή το ησο ψιθυριστά, νοερά. Τό να δέν ντιμάχεται τό λλο. σα-σα, τό να συμπληρώνει καί βελτιώνει τό λλο. τσι εναι νθρωπίνη μας φύσις. Διότι ,τι πάρχει στήν γία μας κκλησία, εναι ν γί Πνεύματι κατατεθειμένο. Καί, ν κάνωμε διακριτική χρσι λων ατν, μεγιστοποιεται προσωπική μας πρόοδος. λλωστε, ατά δέν μπαίνουν σέ καλούπια.
πί παραδείγματι: ταν λέμε μία προσευχή, κομε στήν κκλησία μία προσευχή, ετε εναι ψαλμωδία, ετε εναι ψαλμός το Δαυΐδ, ετε εναι ,τιδήποτε λλο, μα κάποιος συγκεκριμένος στίχος μις προσευχς μς κεντήση διαίτερα, μς ''τρυπήση'', μς κατανύξη, ν μιλήση διαίτερα μέσα μας, τότε, χι μόνο δέν εναι μαρτία νά δολεσχομε γύρω πό ατόν τόν στίχο, λλά πιβάλλεται καί συμφέρει πνευματικά ατή ργασία.
Ατά λένε ο γιοι Πατέρες. Καί γιος ωάννης τς Κλίμακος τονίζει περίπου τό ξς: «Μή χάσης, λέγει, τήν εκαιρία ατή, γιατί, διά μέσου ατο το στίχου, διά μέσου ατο το λογισμο, διά μέσου ατο το φαινομένου, σέ πισκέφθηκε Θεός, γιά νά συγχωρεθον ο μαρτίες σου, γιά νά φωτισθς καί γιά πολλούς λλους λόγους». Βλέπετε, στήν ρθοδοξία δέν πάρχουν ποτέ συνταγές, ποτέ δέν πάρχουν πνευματικά καλούπια. Πάντα πάρχει διάκρισις, πού εναι συνισταμένη λων τν πνευματικν φαινομένων καί λων τν πνευματικν ρετν.
λλά, ς μή ξεφύγωμε πιό πολύ.
Καί τό τρίτο μεγάλο πλεονέκτημα πού χει ατή εχή το ησο, πού μμεσα τό προαναφέραμε, εναι τι νέργεια τς εχς ατς μένει κεραία, θά λέγαμε, καί μετά τό πέρας τς προσευχς.
Γιά παράδειγμα, ποιος λέγει τήν εχή ψιθυριστά, ταν δηλαδή εναι μόνος του, τότε, σιγά-σιγά, καί χωρίς νά τό καταλαβαίνη, ταν ερεθ σέ δημόσιο χρο, το ρχεται εχή πό μόνη της καί τήν λέγει μέ τόν νο του. Δηλαδή, συνεχίζει νέργεια τς προσευχς μετά τό τελείωμά της.
http://www.e-kosmidis.gr/files/Products/komposx_1.jpgΑτά, γαπητοί μου δελφοί, εχαμε νά πομε ς πρός τά τρία κύρια πλεονεκτήματα πού χει προσευχή το ησο ναντι τν λλων θεαρέστων προσευχν.
Τώρα πίσης, κτός πό τόν αυτό μας, νδείκνυται νά προσευχώμεθα, μέ τόν διο πάντα τρόπο, γιά λόκληρη τήν οκογένειά μας, γιά τομα στά ποα ασθανόμεθα κάποια πνευματικς λικς φύσεως εγνωμοσύνη, γιά νθρώπους πού χουν κάποια εδική νάγκη, περιπέτεια, συμφορά, κάποια ρρώστεια, καί γενικς, γιά λόκληρη τήν νθρωπότητα καί γιά λους τούς ζντας λέγοντας ''Κύριε ησο Χριστέ, λέησον μς''. Καί τοτο πειδή νθρωπότης, πιό πολύ πό λα, πάσχει πό λλειψι προσευχς. Καί ,τι πολλές φορές δέν πιτυγχάνομε μέ να σωρό διδασκαλίες, κβιασμούς, τσακωμούς, πειλές, δοσοληψίες, συζητήσεις, πού τελειωμό δέν χουν καί πολλές φορές μς φθείρουν καί μς βγάζουν κτός τόπου καί χρόνου, μπορομε νά τό πιτύχωμε μέ τήν προσευχή το ησο, γιατί ατή κρύβει μέσα της τεραστία πνευματική δύναμι. Μπορομε λοιπόν νά ναφέρωμε κάποια διαίτερα συγκεκριμένα νόματα μία μόνο φορά ες τήν ρχή, καί μετά, σες φορές θέλομε, νά λέμε γενικά ''Κύριε ησο Χριστέ, λέησον μς''. Εχαμε π δηλαδή στήν ρχή ''Κύριε ησο Χριστέ λέησε τούς δούλους σου τάδε, τάδε, τάδε, καί λην τήν νθρωπότητα''. Μετά, συνεχίσαμε νά λέμε ''Κύριε ησο Χριστέ, λέησον μς'',  ''Κύριε, ησο Χριστέ, λέησον μς''..... Στό ''μς'' συμπεριλαμβάνονται, λη νθρωπότητα καί πί πλέον κατά ναν ντελς ξεχωριστό καί διαίτερο τρόπο, τά νόματα πού προαναφέραμε τήν πρώτη μόνο φορά στήν ρχή.
Δέν χρειάζεται δηλαδή νά ζαλιζώμαστε συνεχς μέ πολλά νόματα καί νά τά ναφέρομε συνεχς, γιατί ατό διαχέει τήν πνευματική μας προσοχή καί οτε εναι φικτόν καί δυνατόν νά τούς θυμηθομε λους. Γι ατό, μπορομε νά λέμε πί πλέον καί ν κατακλεδι: ''Καί τος ντειλαμένοις μν τος ναξίοις εχεσθαι πέρ ατν''. Θεός γνωρίζει γιά ποιούς θέλομε νά προσευχηθομε, ποιούς θά πρεπε νά ναφέρωμε καί ποιούς λησμονήσαμε ν τ δυναμί μας. τσι, ς φήσωμε τόν Θεό νά κατευθύνη κενος ατήν τήν ταπεινή μας προσευχή, που πάρχει νάγκη, που πρέπει, που εναι τό θεο Του θέλημα. Δηλαδή, μες νά λέμε ''Κύριε, ησο Χριστέ, λέησον μς'', ναξίως βέβαια, καί νά φήνωμε τόν Θεό νά νεργ γιά λογαριασμό μας.
Ατά, γαπητοί μου δελφοί, εχαμε νά πομε γιά σήμερα.
ς σταματήσωμε δ καί θά συνεχίσωμε, πρτα Θεός, τήν πόμενη φορά.


ρχιμανδρίτης ρσένιος Κατερέλος,

γούμενος . Μονς γίου Νικολάου Δίβρης Φθιώτιδος

(σπερινή μιλία στόν . Ναό Παναγίας Δεσποίνης Λαμίας 
κατά τό τος 1999)

 http://www.sendmyflower.com/wp-content/uploads/2011/01/Animated-Beautiful-Flowers-Pictures-95.gif



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου