Σελίδες

Τετάρτη 6 Αυγούστου 2014

Η ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΩΣ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ Ἀρχιμανδρίτης Ἀρσένιος Κατερέλος



Η ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΩΣ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ 
ρχιμανδρίτης ρσένιος Κατερέλος

http://www.pemptousia.gr/wp-content/uploads/2013/07/metamorfosi-2.jpg


κυριώτερος τελικός σκοπός τς Μεταμορφώσεως το Κυρίου δέν εναι παρά ''νδυσις'' το νθρώπου μέ τό κτιστο θεο Φς, μέ τήν ΐδια φθαρτη στολή τς Θεότητος.

κε στό Θαβώρ Χριστός φανέρωσε πεπερασμένο μέρος τς πείρου θεϊκς δόξης Του, ντός βέβαια το μέτρου τς τότε νθρωπίνης πνευματικς χωρητικότητος τν τριν Μαθητν. Συνέπεια δέ ατο ταν νά γευθον ο τρες ατοί Μαθηταί τήν προκαταβολή, τό προΐμιο τς πανενδόξου μελλοντικς χρονης καί αωνίου ρατς το Θεο θεοφανείας, πως ατά τά πεξηγε χαρακτηριστικά γιος Γρηγόριος Παλαμς, κατά τήν νδοξο δηλαδή Βασιλεία Του, μετά τήν Δευτέρα Παρουσία.
Μεταμόρφωσις το Χριστο γινε κατά τήν διάρκεια τς κατευθύνσεως το Χριστο πρός τήν γία πόλι Σιών, που πρόκειτο κουσίως νά σταυρωθ πάσχοντας πέρ μν καί ντί μν, πέρ τς το σύμπαντος κόσμου σωτηρίας. Γι ατό λλωστε στό Θαβώρ συζήτησις το ησο μέ τόν Μωϋσ καί τόν λία, πού ς γνωστόν τότε θαυματουργικς καί περφυς κε νεφανίσθησαν, λη συζήτησις περιστρέφεται γύρω πό τήν γίαν ''ξοδον'' Ατο, το Χριστο δηλαδή, ποία θά λάμβανε χώραν μέ τόν σταυρικόν Του θάνατον,  μέ τήν νδοξον τριήμερον κ νεκρν νάστασίν Του καί τήν λόσωμον ες Ορανούς νάληψίν Του. Καί λα ατά σύμφωνα πάντα μέ τίς σαφέστατες ποικίλες προτυπώσεις το Νόμου καί τν Προφητν.
κτιστος Θεία νέργεια, δηλαδή ατή λάμψις τς Μεταμορφώσεως, συνδέεται ρρηκτα μέ τήν δόξα το Σταυρο, γιατί Σταυρός εναι δόξα το Χριστο, καί ατό χει μεση καί παραίτητη συνέπεια γιά μς τι, προκειμένου νά μεταμορφωθομε ν Χριστ, δηλαδή νά οκειοποιηθομε τήν θεϊκή λάμψι πού δωσε στήν νθρωπίνη φύσι Χριστός, πρέπει νά ναζωγραφήσωμε ν αυτος τά http://www.manastir-lepavina.org/cms/slike/upload/stauros.jpgστερήματα τν σωτηρίων παθημάτων Ατο. Μόνον δηλαδή μέ τό μπρακτο γκάλιασμα το Σταυρο το Χριστο, πού εναι δόξα Του, δόξα το Θεο διαπερν τό εναι τς νθρωπίνης μν ταλαιπώρου ζως καί μεταμορφώνει τόν νθρωπον καί λον τόν κόσμον.
Στό περφυές γεγονός τς Μεταμορφώσεως, Κύριός μας, χοντας πάρει μαζί Του τούς τρες προκρίτους Μαθητάς, Πέτρον, άκωβον καί ωάννην, μετεμορφώθη μπροσθεν ατν, φ σον ς γνωστόν τό πρόσωπόν Του φάνη ''τερον'', ν τέρ μορφ, λάμποντας δηλαδή ς λιος, λίου μλλον τηλαυγέστερον, καί τά ροχα Του μετηλλάγησαν γενόμενα λευκά, ξαστράπτοντα καί φωτεινά. πίσης, νθεν καί νθεν, πό δ καί πό κε, νεφανίσθησαν Μωϋσς καί λίας καί ορανόθεν κούσθη πατρική φωνή, φωνή δηλαδή το πρώτου Προσώπου τς γίας Τριάδος τς μις Θεότητος, λέγουσα τι «ατός στίν υός μου γαπητός, ατο κούετε». Ατόν νά κοτε. 
λη ατή θεοφάνεια, ποία χει νάλογα χαρακτηριστικά μέ τήν Βάπτισι το Χριστο, λαβε χώραν μέσα σέ να θεϊκό ''νέφος'' - χι σέ φυσικό νέφος -, τό ποο βέβαια καί τούς περιέλαμψε.
φοβήθησαν δέ Πέτρος καί ο λλοι δύο, ταν Χριστός καί ο δύο Προφται, Μωϋσς καί λίας,  μβκαν  στήν νεφέλη, φ σον ατό τό ξένον καί λλότριον ''σύννεφον'' το μφανές σημάδι τς παρουσίας το Θεο. Μή ντέχοντας δηλαδή τότε ο πήλινες καρδιές τους τό θεϊκό κενο καί περφυές θέαμα, πεσαν πρηνες. δέ Πέτρος, κάποια στιγμή, μή γνωρίζοντας βέβαια τί λεγε, διότι, καί τά χασε, λλά καί γοητεύθη προσδοκήτως πέρ τήν νθρωπίνη του τότε ντοχή καί βλέποντας πί πλέον τούς Μωϋσ καί λία νά συνομιλον μέ τόν Κύριό του, επε πευθυνόμενος ες τόν Κύριον:
«Κύριε, καλά εναι νά μείνωμε δ. ς κάνωμε λοιπόν - μίλησε πολύ νθρωπίνως βέβαια - τρες σκηνές, μία γιά σένα καί πό μία γιά τούς δύο Προφήτας» ''μή εδώς'', βέβαια '' λάλει'', μή χων πίγνωσιν το τί λεγε. φαντάσθη, τι Μεταμόρφωσις θά παρετείνετο παντοτεινά. Καί σφαλερά νόμιζε, λλά πό καλή διάθεσι, τι τσι σως θά ματαιώνετο ''ξοδος'' το Κυρίου καί δέν θά συνέβαινε σταυρικός Του θάνατος.
Μετά δέ τήν Μεταμόρφωσι ερέθη ησος μόνος, χωρίς τούς δύο Προφτες, παραγγέλοντας στούς τρες Μαθητάς νά μήν ναφέρουν τίποτε πολύτως πό σα εδαν ως του ναστηθ κ νεκρν υός το νθρώπου. Βέβαια, ατήν τήν παραγγελία τήν κανε ησος γιά πολλούς γνωστούς καί γνώστους λόγους, καί ταπεινοφροσύνης νεκεν, λλά καί γιά νά μή σκανδαλισθον κενοι πού, ν θά εχαν κούσει λα ατά τά θαυμάσια πού λαβαν χώρα στό Θαβώρ, μετά θά Τόν βλεπαν ξευτελιζόμενο ως θανάτου, θανάτου δέ Σταυρο. Καί σως τσι, χοντες τήν νθρωπίνη δυναμία καί τήν νθρωπίνη τρεπτότητα, θά τόν νόμιζαν ς πλνο καί ς δύναμο.
ναμφισβήτητα, στό Θαβώρ χομε τρόπον τινά τήν περίληψι μλλον τήν συμπύκνωσι τς διδασκαλίας τς κκλησίας μας γιά τό ποιός εναι Χριστός, γιά ποιόν σκοπό Θεός Λόγος νηνθρώπησε, ποιά σχέσις Χριστο μέ τήν Παλαιά Διαθήκη, πς θά πιτευχθ σωτηρία τς λης κτίσεως, ποία τώρα, παρά τίς μορφιές της συστενάζει, λόγ το προπατορικο νθρωπίνου μαρτήματος, κλπ.
ς ναφέρωμε μως στό σημεο ατό κάποια λίγα θεολογικά μηνύματα πορρέοντα κ τς Μεταμορφώσεως.
Κατ ρχάς νά τονίσωμε πάλιν καί πολλάκις τι Χριστός, ς τέλειος Θεός πού ταν, δέν πέστη στήν Μεταμόρφωσι καμμία λλοίωσι βελτίωσι περαιτέρω δοξασμό λλαγή. Δέν μετεβλήθη Κύριος - παγε τς βλασφημίας! - σέ κάτι πού δθεν δέν ταν. Δέν μεταβάλλεται ποτέ Θεός ς πρός τήν δόξαν Του τήν οσία Του. Οτε βελτιώνεται ποτέ Θεός. Διότι, ν κάποια στιγμή, ποτεθείσθω τι δοξάζετο κόμη περισσότερο Θεότητα, θά σήμαινε ατομάτως τι πρίν το, σχετικά μέ τό μετά, τελής, πργμα βέβαια πέρα γιά πέρα τοπον γιά τόν Θεό.
πλς λοιπόν στήν Μεταμόρφωσι Χριστός φανέρωσε λαχιστότατα λίγο πό κενο πού ταν θέατο ες τήν νθρωπίνη δεκτικότητα καί δυνατότητα. Γι ατό λλωστε, κτός τν λλων, τονίζουν σχετικά ο γιοι Πατέρες, τι Μεταμόρφωσις το Χριστο στήν πραγματικότητα εναι καί μεταμόρφωσις τν δίων, τν τριν προκρίτων Μαθητν. Μέχρι νά γνωρίσουν, ο τρες πόστολοι, μέρος τς θεϊκς δόξης το Χριστο, μοιραα καί ναπόφευκτα ντιλαμβάνονταν στήν πρξι τόν Κύριο κυρίως ς νθρωπο, στω περέχοντα, στω Προφήτη, φ σον λάχιστα ννοοσαν τό θεϊκό εναι το Χριστο, τήν θεϊκή Του χρονη, ΐδια καταγωγή. Γι ατό πί παραδείγματι ο πόστολοι δέν εχαν ντιληφθ τό βαθύτερο νόημα τν λόγων το Χριστο, ταν πευθυνόμενος στούς Φαρισαίους επε «πρίν βραάμ γενέσθαι γώ εμί» (ωάν. η, 58).
http://www.sakketosaggelos.gr/Images/Uploaded/image001(3396).jpg
Ὄρος Θαβώρ
Στό ρος λοιπόν Θαβώρ ναγενννται πνευματικά, νωθεν, ο τρες Μαθηταί, φ σον κε καί τότε νοιξαν ο προσωπικοί πνευματικοί τους φθαλμοί πό τήν νέργεια το Πνεύματος το Θεο, πού ς ''νέφος'' τούς περιέλουσε.
Στήν ρθόδοξη πνευματικότητα διαχρονικά τονίζεται τι νάλογα μέ τήν ποιότητα τς σχέσεώς μας μέ τόν Θεό, ετε περλειτουργον, πως στούς γίους, ετε πλ λειτουργον, ετε πολειτουργον, ετε πάρα-πάρα πολλές φορές, δυστυχς, οτε κν πάρχουν ο λεγόμενες ''πνευματικές ασθήσεις''. τσι λοιπόν μόνον μέ τούς μετασκευασμένους ν γί Πνεύματι φθαλμούς μπόρεσαν ο τρες πρόκριτοι τν Μαθητν νά γίνουν ποδέκτες το θεϊκο ατο Φωτός, κε ες τό Θαβώρ. «νηλλάγησαν τό πρτον, πως λέγουν ο γιοι Πατέρες, καί οτω, καί μόνον οτω, τήν ναλλαγήν εδον». Γι ατό τονίζεται τι ες τό Θαβώρ, πάντα ς θεο δρο, χομε μεταμόρφωσι τν Μαθητν, πού μέ ''λλα'' μάτια εδαν κενα τά θεσπέσια καί περφυ μεγαλεα το Θεο.
Ατό λλωστε πισημαίνεται καί στήν φρσι «ν τ Φωτί σου Κύριε ψόμεθα Φς». Μόνον δηλαδή μέ τό Φς το Θεο, μέ τό ''θεοτηλεσκόπιο'', μπορομε νά νιχνεύσωμε τό νεξιχνίαστο θεο Φς καί νά μετάσχωμε ντολογικά σέ ατό. Κανένα νθρώπινο μηχάνημα δέν μπορε, χι πλς νά νιχνεύση τό θεο Φς, λλά οτε τίς γγελικές δυνάμεις καί λα βέβαια τά πνευματικά φαινόμενα, οτε βέβαια καί τίς δαιμονικές δυνάμεις.
Εναι μοιραο, δέν γίνεται διαφορετικά, νθρωπος βλέπει συναρτήσει, ναλόγως δηλαδή, το ,τι χει μέσα του.
δ νά κάνωμε μία παρένθεσι. Θυμηθετε τί νθρωπομορφική, φθηνή δηλαδή, εκόνα θά θελε νά χη περί Θεο νας ντως μεγάλος κατά τά λλα πιστήμων, κάποιος στροναύτης, μλλον ''στροχάφτης'' το ρθολογισμο του, ταν, γυρίζοντας πό τό διάστημα, πεφάνθη τι δέν εδε πουθενά τόν Θεό! Πο δηλαδή; Στό διάστημα... Λές καί Θεός θά ταν πλς κάποιο καλύτερο πό τόν νθρωπο κατασκεύασμα, πού θά ερίσκετο σέ ''πιεικ ξορία'' στό διπλανό μας διάστημα, στήν διαστημική δηλαδή γειτονιά μας, καί κε δέν θά εχε τήν δυνατότητα νά μς πισκέπτεται ατό τό ''περάνθρωπο ν'' λους, φ σον μόνον κε θά μποροσε νά κάθεται, καί πολλές φορές μάλιστα θά περίμενε ατός «Θεός» κάποιος στροναύτης νά τόν νακαλύψη λίγο πιό πέρα γιά νά το κάνη σύν τος λλοις καί λίγο παρέα...! Λές καί Θεός ντάσσεται στίς συνθκες το γκου, το χώρου τς κτιστς γνωστς μλλον γνωστης κατά τό περισσότερον λοενέργειας. λλοίμονο!
Εχε δίκιο ν προκειμέν ϊνστάϊν πού επε περίπου: ''Τό σύμπαν, ν καί πέραντο πρακτικά καί σύλληπτο, σως κάποτε νά μετρηθ. νθρωπίνη μως λιθιότης δέν μετριέται μέ τίποτε. Εναι πείρως μεγαλύτερη καί πό ατό τό πέραντο σύμπαν''...
πανερχόμενοι τώρα στό καθ αυτό θέμα μας, τονίζομε τι στήν Μεταμόρφωσι ο Μαθητές δέν μετεχαν στήν οσία το Θεο. Διότι κανένα λογικό κτίσμα, οτε ο γγελοι, οτε περαγία Θεοτόκος -μεγάλη Χάρι Της - μπορον νά μετάσχουν στήν μέθεκτη καί κοινώνητη οσία το Θεο, λλά μόνον στήν κτιστη νέργεια το Θεο. Καί γιά νά κυριολεκτήσωμε, τά ξια λογικά κτίσματα μπορον νά μετάσχουν μόνον στό πολύ μικρό σχετικά ποσοστό τς μετρης θείας νέργειας καί δόξας, τό ποο στίς θεοφάνειες ποκαλύπτεται.
Γι ατό τονίζεται καί στό Κοντάκιο τς ορτς, ο Μαθηταί εδαν  ''καθώς δύναντο'', σο μποροσαν νά ντέξουν κ το θείου Φωτός καί Χάριτος, «να μή σύν τ ράσει καί τό ζν πωλέσωσι'', πως λέγει να τροπάριο τς ορτς. Διότι, άν παιρναν μεγαλυτέρα ποσότητα θείας δονς - διότι περί θείας δονς πρόκειται ταν μιλομε γιά τό θεο Φς -, θά διαλύωντο καί θά πέθαιναν. Κανείς δέν μπορε νά δ τόν Θεόν πάνω πό μία πιτρεπτή, σχετικά πολύ μικρή, ποσότητα δόξης Του καί μετά νά ζήση. Ατό λλωστε επε Θεός στόν Μωϋσ, καί χι μόνον κε.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgdOos_U6S0siG74cPvUoW3w3g0M3jT71WocBn3X9E9qUqQJIKazPihDP_O45AVmNqO-AyFXrAMTM3V30W6XjRsaic1ARhLQfifldgix4TH2p5j5b406EP1jec4PJFR7rH6x3Qyyttvd73X/s640/snrs.jpgλλά παρά τατα, ατές ο θεωρίες-ποκαλύψεις το Θεο πού λαμβάνουν χώραν διαχρονικά στούς κλεκτούς το Θεο, εναι ,τι τό νώτερο, ,τι τό δονικώτερο, ,τι τό ερώτερο, ,τι τό φελιμώτερο, ,τι μως, δυστυχς γιά μς τούς πολοίπους, καί τό γνωστότερο,  πού μπορε νά συμβ στό ταλαίπωρο νθρώπινο γένος, πού ς μή φειλε παραπαίει μέσα στά γρανάζια καί στά νθρωποκτόνα σκότη τς μαρτίας καί τς γνωσίας το Θεο. Γι ατό καί εναι πέρα γιά πέρα ρρωστο καί οτε κν τό φαντάζεται.
πίσης, νας λλος λόγος πού συνέβη πρό το Πάθους Μεταμόρφωσις, σαράντα μέρες πρίν, ταν γιά νά συνειδητοποιήσουν ο Μαθηταί τι τό κούσιον Πάθος το Βασιλέως τς δόξης Χριστο το προσωπική Του πιλογή προκειμένου τσι νά σωθ τό νθρώπινο γένος.
κόμη, μέ τήν Μεταμόρφωσι ξεδιπλώνεται καί τό μεγαλεο τς προοπτικς το νθρώπου, πού δέν εναι παρά κατ ναλογίαν βέβαια μετοχή το νθρώπου στήν δόξα το Θεο, τήν ''θέωσι'' δηλαδή το νθρώπου. Διότι, πως λαμψε Χριστός, τσι, σύμφωνα μέ τήν ψευδ πόσχεσί Του,  θά λάμψουν καί ο δίκαιοι ν τ Βασιλεί το Πατρός καί το Υο καί το γίου Πνεύματος. Θά λάμψουν μως ς δευτερογενες χριστοτροφοδοτούμενοι λιοι ντανακλντες καί βιώνοντες τό Φς τς μις Τριαδικς Θεότητος.
Καί λα ατά πορρέουν πό τό γεγονός τι Χριστός νσωμάτωσε τόν νθρωπο στόν διο Του τόν αυτό, πργμα τό ποο τελεσιουργεται καί νεργοποιεται μέ τό Βάπτισμα καί αξάνεται μέσα μόνον στήν ρθόδοξη κκλησία διά τν Μυστηρίων καί διά το κκλησιαστικοκανοναρχούμενου προσωπικο γνα το πιστο, πού τσι ποκτ ς περιουσία του τόν διο τόν Χριστό. πραγματική περιουσία τς κκλησίας εναι διος Χριστός. Καί ν πραγματικός πιστός εναι μέλος το Χριστο καί δική Του προέκτασις, χριστοειδής προέκτασις, ταυτόχρονα κατέχει πιστός τόν Χριστόν καί λόκληρον καί γίνεται συγκρίτως ντως νώτερος καί κυρίαρχος λης τς πλάσης, θεός κατά Χάριν. Διότι, ,τι ζε Χριστός ατό θά ποτελέση, καί δη ποτελε, ζωή τν πραγματικά Χριστιανν.
πίσης, κάτι νάλογο θά συμβ καί στήν λη Δημιουργία, διότι, πως ''λλαξαν'' τά ροχα το Χριστο, πού τά ροχα εναι προϊόν καί ντιπρόσωπος τς λόγου κτιστς Δημιουργίας, τσι ναμένεται ν Χριστ νακαινισμός καί σωτηρία λης τς Δημιουργίας. Διότι Χριστιανισμός δέν εναι οτε δεαλισμός, οτε δεοκρατία. Πιό πλ, δέν περιφρονε τήν λη, πως σφαλερς θεωρται καί νομίζεται, λλά χτυπ τήν μαρτία, πού εναι ατία καταστροφς το λου νθρώπου, τς ψυχς καί το σώματός του, λλά καί ατία παραμορφώσεως, φθορς καί καταστροφς το λου σύμπαντος. Διότι, ν τό ρχικό κατ εδοκίαν θέλημα το Θεο το φύσις, τό περιβάλλον, νά προσβλέπη καί νά πηρετ τόν ξουσιάζοντα βασιλικς νθρωπο, χει μεταστραφ πολλές φορές ς νούμερο να πειλή του μέ τό φυσικό κακό πού πάρχει διάχυτο (ρρώστειες, θάνατοι, θεομηνεες, σεισμοί καί πολλά λλα...).
πίσης, νά ξετάσωμε, σο πιό περιληπτικά γίνεται, γιατί φάνησαν στήν Μεταμόρφωσι Μωϋσς καί λίας, πρόσωπα σημαντικώτατα τς Παλαις Διαθήκης. Μέ ατό πισημαίνεται πάλιν καί πολλάκις, τι καί τι, τι βασιλεύς Χριστός εναι ντως Κυριεύων τς ζως καί το θανάτου. ποδεικνύεται τι μέ τόν θάνατο το νθρώπου δέν χομε τόν φανισμό το νθρωπίνου εναι. πίσης, προτυπώνεται Κοινή νάστασις τν νεκρν. λίας, μή γνωρίσας θάνατον εναι κπρόσωπος τν ζώντων, ν Μωϋσς εναι κπρόσωπος τν κεκοιμημένων.
πίσης, διατρανώνεται τι Χριστός ποτελε τόν πυρνα, τό πνευματικό κέντρο βάρους δηλαδή, τς Παλαις Διαθήκης. Διότι, Παλαιά Διαθήκη, πού συμπυκνώνεται στόν Νόμο, στόν Μωϋσ δηλαδή καί τούς Προφήτας, στόν λία δηλαδή, ποτελε τήν πρώτη ποκάλυψι το Θεο, τήν παιδαγωγόν ες Χριστόν, πού κορυφώνεται καί λοκληροται ες τήν Καινή Διαθήκη. τσι, Παλαιά καί Καινή Διαθήκη ποτελον να νιαο ναπόσπαστο γεγονός θεοαποκαλύψεως, πού ν πομονώσωμε ποτιμήσωμε τό να πό τά δύο, τά ''σπάσωμε'' μεταξύ τους ννοιολογικς, τότε τά διαστρεβλώνομε καί τά δύο. Δέν χουν νόημα δηλαδή τό καθένα ατοτελς, ξεχωριστά. Πέφτουν καί τά δύο στό κενό, ν τά διαχωρίσωμε.
Πρέπει νά ννοήσωμε τι κατ ξοχήν χαρακτρας τς Παλαις Διαθήκης εναι χριστοκεντρικός. πως λέγουν κάποιοι γιοι Πατέρες, π.χ. γιος Μάξιμος μολογητής, Παλαιά Διαθήκη εναι σκιά, ν Καινή Διαθήκη εναι εκών τν σχάτων, πού, μέσα στόν λειτουργικό χρόνο τς κκλησίας μας τά σχατα τά ζομε δη ς γεγονότα διά τς μπειρίας ''δυνάμει'', καί πομένει τό ''νεργεί'' ταν θά νατείλη χρονη αώνια Βασιλεία το Θεο.
Βλέπετε, ο φθονεροί χθροί το Χριστο τόν κατηγοροσαν τι δθεν Χριστός ταν ντίθετος στόν Νόμο καί τούς Προφτες, χοντας πλήρη οσιαστική βέβαια γνοια τν Γραφν, πργμα πού πολλές φορές Χριστός τούς τό πέδειξε κόμη καί λίγο πρό το σωτηρίου πάθους Του. λλά δ βλέπομε πς, ποκλινόμενοι ο δύο κυριώτατοι κπρόσωποι τς Παλαις Διαθήκης, Μωϋσς καί λίας, συζητον υκς γιά τήν ''ξοδο'' το Χριστο ναμένοντες πομένως μέ λευκή γωνία καί γλυκειά προσδοκία τό σωτήριον Πάθος Χριστο το Θεο τους καί τήν νδοξο νάστασί Του, διότι ξεραν τίς συνέπειες ατν τν γεγονότων, πού εναι τά ποιητικά τς σωτηρίας, κατά τόν γιο Νικόλαο Καβάσιλα.
μέτρητα εναι τά γεγονότα καί ο προφητεες τς Παλαις Διαθήκης, πού προεικονίζουν τήν λευσι καί τήν δρσι το Μεσσία Χριστο.
πίσης, μέ τήν παρουσία το Μωϋσ, κεκοιμημένου πό αἰῶνες πρίν, καί το λία, πού δέν χει κόμη γνωρίσει θάνατον, δηλώνεται πρτον θανασία τς ψυχς. Ατό βέβαια φαίνεται κυρίως στήν περίπτωσι το Μωϋσ πού δη εχε κοιμηθ. Καί δεύτερον, τι Χριστός εναι Κύριος τς ζως καί το θανάτου, φο συνεκέντρωσε δίπλα Του καί κπρόσωπο τν κεκοιμημένων, τόν Μωϋσ, καί τν ζώντων, τόν λία. Χριστός ερίσκεται στό κέντρον ς Ατοζωή καί ς τό Ατοφς καί πηγή τς Ζως καί το Φωτός το σύμπαντος κόσμου, πού τόν δημιούργησε κ το μηδενός, κ το μή ντος. πί πλέον δέ, χι πλς τόν δημιούργησε, λλά καί τόν συντηρε καί θά τόν μεταλλάξη καί θά διορθώση, καί μάλιστα μέ τό παραπάνω, τήν πρώτη στοχία το νθρώπου. Καί κανείς δέν μπορε νά ντισταθ στήν πανσθενουργό θέλησί Του. Δέν πάρχει μεγαλύτερη λιθιότης ντός καί κτός το σύμπαντος, δηλαδή συγκρίτως μεγαλυτέρα πό τήν λιθιότητα πού γνώριζε καί ννοοσε τότε ϊνστάϊν, πό τήν μμονή κάποιων, πού νομίζουν, τι μέ τά μέσα, ετε τς κοσμικς ξουσίας, ετε τν μέσων νημερώσεως, ετε το χρήματος, κλπ., θά καταφέρουν νά ματαιώσουν τό τελικό σχέδιο το Θεο. ''Συντριβήσονται ς σκεύη κεραμέως...''.
να λλο τώρα διευκρινιστέον σημεον εναι τι Πέτρος ζήτησε τρες σκηνές, πειδή, λόγ τς περίγραπτης μορφις το προσώπου το Κυρίου, πού ντως γιά ποιον τό χει ζήσει εναι τό θαμα τν θαυμάτων  - λλά ετυχοδυστυχς δέν λέγεται μέ λόγια -, ξέχασε κε στό Θαβώρ καί τόν αυτό του καί τούς λλους δύο ποστόλους. Γι ατό ζήτησε τρες μόνον σκηνές καί χι ξι, διότι δέν θελε ποτέ νά τελειώση ατή θεϊκή μπειρία στό Θαβώρ. Παρά τατα μως, ατό δέν σημαίνει τι δέν εχε πλήρη ατοσυνειδησία, λλά ντιθέτως εχε τό κρον ωτον τς προσωπικς του ατοσυνειδησίας.
πίσης, στήν Μεταμόρφωσι προφανς φαίνεται τριαδικότητα το Θεο μέ τήν Πατρική φωνή πού κούσθηκε καί μέ τήν φωτεινή Νεφέλη πού τούς πεσκίασε.
κόμη νά πομε τι λέξις ''Θαβώρ'' σημαίνει ''λευσις φωτός''. Γι ατό, χι τυχαα ναφέρεται προφητικά στήν Παλαιά Διαθήκη, περ καί γένετο κατά κυριολεξίαν στό περφυές γεγονός τς Μεταμορφώσεως.
κόμη, παραλείψαμε νά ναφέρωμε τήν πί πλέον βαρύτητα τς παρουσίας το Μωϋσέως, φ σον στό Δευτερονόμιο σαφς εχε διος Μωϋσς ποκαλύψει τι ''θά στείλη Θεός Προφήτην στούς νθρώπους νώτερον πό κενον καί τι φείλουν ο σραηλτες νά πακούσουν στά προστάγματα Ατο''. ρα, γιναν παρήκοοι, χι μόνον στόν Χριστόν, λλά καί στόν Μωϋσν, γιά τόν ποον ο διοι ματαίως καί νώφελα καυχντο.
Σχετικά λέγει γιος ωάννης Δαμασκηνός, τι στήν Μεταμόρφωσι Χριστός «οχ οκ ν προσλαβόμενος οδέ ες περ οκ ν μεταβαλόμενος, λλ περ ν τος οκείοις μαθητας κφαινόμενος». Δέν μετεβλήθη σέ κάτι, λλά φανέρωσε λίγο πό κενο πού ταν.
πως καί γιος ωάννης Χρυσόστομος λέγει τι Χριστός δέν δειξε λην τήν Θεότητα, λλά μία μικρή νέργειά Της. Διότι, ναί μέν χομε σαφς θεοαποκάλυψι στήν Μεταμόρφωσι, λλά ταυτόχρονα καί συγκρίτως περισσότερο, χομε θεοσυγκάλυψι. Καί φυσικά χομε συγκρίτως περισσότερο θεοσυγκάλυψι παρά θεοαποκάλυψι, διότι πό τό πειρο τς Θεότητος, ν ποκαλυφθ να μέρος, σο μεγάλο κι ν εναι ατό, πάλι παραμένει πειρο τό μή ποκαλυπτόμενον.
γαπητοί μου δελφοί, τό θέμα ''Μεταμόρφωσις το Χριστο'' εναι νεξάντλητο. δη σκοπίμως χομε περβ τόν χρόνο, λλά στήν ζωή μας πολλές φορές παιτονται καί φέλιμες καί σωτήριες περβάσεις.
ς ρχίσωμε σιγά-σιγά νά κλείνωμε τό θέμα ατό καί λλη φορά, πρτα Θεός, θά ναλύσωμε λλες πτυχές του, πως τί σημαίνει τι Χριστός θεούργησε στήν νθρωπίνη φύσι πού προσέλαβε, πόσους λίους εδαν ο Μαθηταί στό Θαβώρ, ναν, δύο περισσοτέρους, καί γιατί; Συμμετεχαν, ραγε καί ο νθρώπινες ασθήσεις στό Θεον Φς; Γιατί Χριστός, πί πλέον, δέν πρε λους τούς Μαθητές, κλπ., θέματα πού πρέπει κάποτε νά τά ναλύσωμε. λλά μως καί γιά νά μή σς κρατήσω σέ κάποια γωνία, μις καί νέφερα ατά τά ρωτήματα, σήμερα, πλς παντομε, πάντα σέ πατερική βάσι, σχεδόν μονολεκτικά.
Στό πρτο: Δέν σημαίνει τι μόνον τότε θεουργήθηκε νθρωπίνη φύσις το Χριστο, στό Θαβώρ δηλαδή, διότι νθρωπίνη φύσις θεουργήθηκε-θεώθηκε πό τήν στιγμή τς συλλήψεώς Του. Τότε Θεότητα θέωσε τήν νθρωπίνη φύσι, ''μα τ συλλήψει'' - γιος ωάννης Δαμασκηνός.
Στό δεύτερο τώρα ρώτημα πάντησις εναι τι, πως λέγουν ο γιος Νικόδημος, γιος σαάκ Σρος καί πολλοί λλοι Πατέρες, στήν ρχή ο Μαθητές βλεπαν δύο λίους, τόν φυσικό γνωστό λιο, λλά καί τόν νοητό λιο, τόν Χριστό δηλαδή. Μετά μως, πού περίσχυσε τό θεον Φς, τό ποο ξεπέμπετο πό τό πρόσωπο το Χριστο, χάθη ασθησις το φυσικο ασθητο λίου, χι τι δέν πρχε φυσικά, λλά χάθη ασθησίς του συγκρινομένη μέ τήν ντασι το θεϊκο Φωτός. Διότι, πως ταν νατέλη λιος χάνεται λάμψις τν στρων, τσι καί ταν πεκαλύφθη νοητός λιος τς δικαιοσύνης χάθη ασθησις το ασθητο γνωστο μας φυσικο λίου πό τά μάτια τν Μαθητν.
Στό τρίτο τώρα ρώτημα πάντησις εναι τι στό Θαβώρ χομε καί μεταμόρφωσι τν Μαθητν, πως τό προανεφέραμε, σέ λη τους τήν νθρωπίνη ψυχοσωματική παρξι. Ο Μαθηταί δέν εδαν τό θεον Φς μόνον μέ τόν νο τους, τήν πνευματική τους δηλαδή καρδία, τό κέντρο τς ψυχς τους, τό μάτι τς ψυχς τους, λλά εδαν τό θεον Φς καί μέ ατές τίς σωματικές ασθήσεις, ο ποες μως προηγουμένως νεδυναμώθησαν καί τσι, καί μόνον τσι, μπόρεσαν νά δον ατό τό θεο Φς. Καί ννοεται τι νεδυναμώθησαν πό τήν κτιστη θεϊκή νέργεια, διότι ο σωματικές ασθήσεις εναι τυφλές, πως καί λα τά νθρώπινα ργανα καί κατασκευάσματα εναι τυφλά ς πρός τό Φς το Θεο, πειδή ο φθαλμοί το νθρώπου εναι κτιστοί καί δέν μπορον νά δον τό κτιστο Φς.
δ δέν μπορομε νά δομε μέ τά μάτια μας καί τίς ασθήσεις μας δικά μας δημιουργήματα, ραδιοκύματα, κλπ. Πς θέλομε, χομε τό θράσος νά δομε τό κτιστον θεο Φς μέ τά κτιστά μας μάτια πρίν ατά νδυναμωθον δηλαδή πό τήν νέργεια το γίου Πνεύματος. Γι ατό καί πρεπε πρτα νά λλοιωθον πό τήν νέργεια το Θεο καί οτω ξιώθησαν νά δον τήν δόξα το Θεο. Ατά τά ναλύει γιος Γρηγόριος Παλαμς.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhhpG_UJ3hTVsN6UFhFSN2qcA6czUs5aBepO2afGxlLNoLPp7QRoobmKoBcdZtCF5CrLvzQItzxWtUfmogobh4dRu2Pshva1IecxoB-f2hmMlEYX4yint3AFBjg7aBR5JYd9ASo7CoYvto/s1600/378915-59097_111604932230223_100001421517087_96227_6883509_n.jpg
Καί στό τελευταο ρώτημα, πάντησις εναι τι Χριστός δέν πρεπε νά πάρη λους τούς Μαθητές στό Θαβώρ, διότι θά ταν ναγκασμένος νά πάρη καί τόν ούδα, πού προφανς δέν πρεπε.
στερα πό λα ατά, κατανοομε τι Χριστιανισμός δέν εναι πως στοχα θεωρται - καί σ ατό εθυνόμεθα καί μες ο ρηχοί σύγχρονοι Χριστιανοί -, μία πιδερμική ψυχοπαθητική μμονή σέ κάποια θικιστικά κρύα καί χαρα στερεότυπα, λλά εναι σκησις, κάθαρσις, φωτισμός καί θέωσις. Καί μέγας πλοτος τς Χάριτος προσφέρεται προσωπολήπτως μόνον στόν ''νηλικιωμένο'' ν Χριστ Χριστιανό καί χι σέ ποιον ρηχά ρέσκεται νά τρέφεται μία ζωή, χι μέ στερεά πνευματική τροφή, πως λέγει σχετικά πόστολος Παλος, λλά μόνο μέ γάλα, καί μάλιστα ''σκόνη'', καί ατή ληγμένη. Διότι πάντα, ατός Χριστιανός κατ νομα, ερίσκεται σέ νηπιακή πνευματική κατάστασι χωρίς κν νά τό καταλαβαίνη.
Λοιπόν, εχομαι σέ λους ''καλή χριστοενηλικίωσι''.
μήν. Γένοιτο!


ρχιμανδρίτης ρσένιος Κατερέλος

γούμενος . Μονς γίου Νικολάου Δίβρης Φθιώτιδος

(μιλία κατά τήν Θεία Λειτουργία στήν ερά Μονή γίου Νικολάου Δίβρης Φθιώτιδος - 12/8/12)


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου