“ΑΓΑΠΑ ΓΙΑ ΝΑ
ΖΗΣΕΙΣ, ΖΗΣΕ ΓΙΑ Ν΄
ΑΓΑΠΑΣ”
Ευαγγελικό ανάγνωσμα
Κυριακής Β' Λουκά
(Λουκ. στ' 31-36 )
Αρχιμ. Ιωήλ Κωνστάνταρος
Ἄλλο "ἀγάπη" καί ἄλλο "ἀγαπολογία"! |
Πολύς λόγος γίνεται τελευταία για τα αποτελέσματα που
μπορεί να έχει στην κοινωνία και στη ζωή των ανθρώπων η εφαρμογή διαφόρων
θρησκειών. Και τούτο διότι η κάθε θεωρία ακολουθείται από την πράξη της και
κάθε πίστη από την πρακτική της εφαρμογή. Αλλά το τι θα επακολουθήσει όταν
κάποια θρησκευτικά συστήματα εκών άκων εφαρμοστούν, τούτο μπορεί κανείς να το
μελετήσει στο πλαίσιο της θρησκειολογίας και πολύ περισσότερο δύναται να το
βλέπει στην καθημερινότητα από την τρέχουσα κατάσταση σε παγκόσμιο επίπεδο. Από
περιστατικά δηλ. που κάνουν τον άνθρωπο είτε να συγκινείται και να
ενθουσιάζεται, έως και περιστατικά και μάλιστα ευρισκόμενα σε αλματώδη εξέλιξη,
τα οποία κάνουν τον κάθε άνθρωπο να φρίττει, να γεμίζει η ύπαρξίς του φόβο και
να μη θέλει να σκέπτεται καν το τι θα μπορούσε να συμβεί σε αυτόν τον ίδιο και
στους δικούς του εάν μάλιστα ως ορθόδοξος χριστιανός βρεθεί μέσα σε κλίμα
τυφλού φανατισμού. Φανατισμού που σκορπίζει στην ατμόσφαιρα την μυρωδιά του
ανθρωπίνου αίματος και όλα βεβαίως αυτά “προς δόξαν” κάποιου θεού και προς
“απόλαυσιν του παραδείσου”.
Αλλ' ας φύγουμε ευθύς αμέσως από τη ζοφερή ατμόσφαιρα
που ποικιλοτρόπως ευτελίζει και εκμηδενίζει την ανθρώπινη προσωπικότητα, και ας
περάσουμε σε χώρους φωτεινούς κι ευλογημένους. Ας ανέλθουμε σε ύψη που
αποκαλύπτουν στον άνθρωπο την συμπεριφορά που πρέπει να καλλιεργεί συνειδητά
και με αγώνα, ακόμα και προς αυτούς τους “εχθρούς” του.
Βρισκόμαστε λοιπόν μπροστά στο ευαγγελικό ανάγνωσμα
της Β' Κυριακής του Λουκά. Οι έξι αυτοί στίχοι του έκτου κεφαλαίου, περιέχουν
τέτοια και τόση διδασκαλία ουράνια αλλά και καθαρώς πρακτική, ώστε εάν οι
κοινωνίες των ανθρώπων ήθελαν να την εφαρμόσουν, όχι μόνο οι πόλεμοι και τα
μεγάλα κοινωνικά προβλήματα που μαστίζουν την ανθρωπότητα δεν θα υπήρχαν, αλλά
η ζωή μας θα είχε μεταβληθεί σε πραγματικό παράδεισο.
Κύριος Ἰησοῦς Χριστός, ὁ ἕνας Σωτήρ, ἡ μόνη σωτηρία! |
Αυτός δε είναι και ο λόγος που ο ίδιος ο Κύριος
τονίζει “αγάπατε τους εχθρούς υμών”!
Στη φράση αυτή συνοψίζεται ολόκληρο το Ευαγγέλιο και
ολόκληρη η πνευματική ζωή, αφού στο “αγαπήσεις Κύριον τον Θεόν σου” και στο “αγαπήσεις τον
πλησίον σου ως σεαυτόν”, “όλος ο Νόμος και οι Προφήται κρέμανται” (Ματθ. κβ'
37-40).
Ἡ ἀγάπη δέν ἐκπίπτει, ὅταν δέν ἐκπέσουμε ἀπό τά ὀρθά δόγματα τῆς Πίστεως! |
Οπωσδήποτε φίλοι μου, αυτοί που έζησαν το θαύμα της εν
Χριστώ αγάπης προς τους ανθρώπους, στον υψηλότερό της βαθμό, είναι αυτοί που
έδωσαν το αίμα τής καρδιάς τους για ν' αποδείξουν πρωτίστως στον εαυτόν τους
ότι αγαπούν τον Ιησού και ότι επιθυμούν να βιώσουν τις εντολές του. Εάν τώρα
στρέψουμε τον ηγεμόνα νου σε όσα έχουν αποτυπώσει, αν δηλ. πάρουμε στα χέρια
μας τις περγαμηνές των αγίων που ανοίγοντάς τες σκορπίζουν από το μύρο της
αγάπης, τότε θα γευθούμε και θα διαπιστώσουμε ότι είναι αδύνατον να υπάρξει
μεγαλύτερη δυστυχία από το να μη μπορεί (δηλ. να μη θέλει) κάποιος ν' αγαπήσει
τον “εχθρό” του.
Δέν ἀγαπᾶμε τόν πλησίον ὅταν τόν ἀφήνουμε "ἀνενόχλητο" στήν αἵρεση! |
Όρος λοιπόν απαραίτητος για να αισθανθεί
κάποιος ότι βρίσκεται εντός του πλαισίου τής χάριτος και αναγκαία προϋπόθεση
ώστε να μας αναγνωρίσει ο Ιησούς ως δικούς Του, είναι το εάν η αγάπη μας
ξεπερνά την οικογένειά μας, τους συγγενείς μας, τους φίλους μας και τους
γνωστούς, τους συμπατριώτες μας, τους όπου γης εν Χριστώ αδελφούς μας και όχι
απλώς προσεγγίζει, αλλά φθάνει και καλύπτει αυτούς που αποδεδειγμένως ή απλώς
στην φαντασία μας είναι εχθροί μας. Ταυτοχρόνως δε ας έχουμε πάντοτε κατά νου
ότι η πρόγευση ή μάλλον η αρχή της κολάσεως είναι το μαρτύριο, η μεγάλη
ασθένεια και η μεγαλύτερη που μπορεί να υπάρξει διαστροφή, το να μην αφήνει
κανείς την πνοή της αγάπης να πνεύσει και να ζωογονήσει την καρδιά του.
Όσο γι' αυτούς που ισχυρίζονται ότι
αγαπούν τόσο, όσο και οι άλλοι τους αγαπούν, ας μάθουν ότι “το να σ' αγαπούν
είναι μεγάλο καλό. Όμως, το ν' αγαπάς εσύ τους άλλους, αυτό είναι ασυγκρίτως
μεγαλύτερο και η πραγματική ποίηση και η ομορφιά της ζωής”.
Το τραγικό για όλους μας, φίλοι μου, είναι
ότι ακόμα δεν έχουμε εννοήσει ότι η αγάπη είναι η παγκόσμια γλώσσα. Η γλώσσα
που κατανοούν όλοι οι άνθρωποι όλων των εποχών και μάλιστα ο κωδικός που
επικοινωνεί ο επίγειος με τον ουράνιο και αγγελικό κόσμο.
Μόνο τότε θα μπορέσουμε να λύσουμε τις
“διαφορές” μας ανώδυνα και αποτελεσματικά, αφού αυτή είναι ο παράδεισος επάνω
στη γη.
Όλοι λοιπόν οι άνθρωποι, είτε το
συνειδητοποιούν είτε όχι, δεν είναι παρά νοσταλγοί και κυνηγοί της αγάπης. Αυτό
δηλ. που λέει κάποια ψυχή τόσο όμορφα στους παρακάτω στίχους:
Ἡ ἀγάπη μόλις ξεφύγει ἀπό τίς ἐντολές τοῦ Θεοῦ καί τήν ὀρθή πίστη, παύει νά εἶναι ἀγάπη! |
να τη νιώθαμε καμμιά φορά,
λίγη μεσ΄ στα χέρια νάχαμε
κι άλλη τόση μέσ' την καρδιά”.
Και κάτι από τα όμορφα της ελληνικής μας
γλώσσας: το ρήμα “αγαπώ” αρχίζει από το Α και τελειώνει στο Ω!
Αγάπη λοιπόν, ευαγγελική αρχή και
τρισόλβιον τέλος, αφού “ο Θεός αγάπη εστί”.
Είθε να μας πάρει στα φτερά της και να
μας οδηγήσει μέσω των αδελφών στον θρόνο του Θεού.
Αμήν.
Αρχιμ. Ιωήλ Κωνστάνταρος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου