καί ἡ ἐπιχειρηματολογία τους
Ἀνωνύμου Μοναχοῦ
Ἕνα πολύ ἐνδιαφέρον κείμενο γιά τά πλοκάμια τοῦ "πνευματικοῦ τουρισμοῦ"
τῶν ἐπιχειρηματιῶν τουριστικῶν πρακτορείων
πρός ἐκμετάλλευσιν γιά τά προσωπικά τους συμφέροντα!
Δεκαοκτώ αἰῶνες κυλᾶ συνεχῶς ἡ ζωή στά μοναστήρια, ὅσους καί ἔχει ἱστορία ὁ μοναχισμός. Καί αὐτή ἡ συνεχής ζωή τῆς ἐρήμου βρίσκει σήμερα μπροστά της ἕναν νέο ἐχθρό, αὐτόν πού φέρει τό ὄνομα: "τουριστική ἀξιοποίηση τῶν μοναστηριῶν". Γράψαμε παραπάνω ὅτι εἶναι ἀντιδεοντολογικό νά φέρουμε τό θόρυβο σ' αὐτούς πού ἔφυγαν ἀπ' αὐτόν. Καί ὅμως, κάποιοι ἀπ' αὐτούς (δηλ. τούς μοναχούς) τελικά συνεργοῦν σ' αὐτό. Καλό θά ἦταν νά μεταφέραμε τήν ἔρημο στόν κόσμο, δυστυχῶς ὅμως κάποιοι θέλουν νά φέρουν τόν κόσμο στήν ἔρημο...
Ἡ ἐπιχειρηματολογία τῶν θιασωτῶν αὐτῶν (μοναχῶν δυστυχῶς) τῆς ὐποβαθμίσεως πού λέγεται "τουριστική ἀξιοποίηση", εἶναι περίπου ἡ ἑξῆς:
- "Εἶναι πιά καιρός νά ἐκσυγχρονισθοῦμε, νά ἐπισκευάσουμε τά κτίριά μας, νά κτίσουμε νέες πτέρυγες, νά μεγαλώσουμε τά κελιά μας, νά βελτιώσουμε τόν ἐξοπλισμό μας, νά ἀναβαθμίσουμε τή ζωή μας γενικά".
- "Ἄς δώσουμε ἐπιτέλους τή συγκατάθεση νά ἔρθουν στό μοναστήρι καί κάποιοι τουρίστες, νά προβληθεῖ διεθνῶς ὁ μοναχισμός καί ἡ Ὀρθοδοξία, νά ἔρθουν στό ταμεῖο καί κάποια ἔσοδα, χωρίς κόπο, χωρίς ἐργόχειρα καί κήπους, χωρίς νά χρειάζεται νά περιμένουμε πλέον τίς εἰσφορές τῶν δωρητῶν καί τά λοιπά ἔσοδα ἀπό τά σαρανταλείτουργα, τά μνημόσυνα καί τίς παρακλήσεις".
- "Ὁ τουρισμός θά λύσει τά προβλήματά μας καί ποιός ξέρει, ἴσως καί κάποιοι ἀπό τούς τουρίστες φωτισθοῦν".
- "Δέν χρειάζεται σχεδόν τίποτε, ὅλα εἶναι ἕτοιμα, ἴσως λίγες ἀκόμη τουαλέτες. Ἴσως ἕνα fax ἤ μία σύνδεση μέ internet καί ὅταν ὁ ἡγούμενος καί ἡ γεροντεία τῆς μονῆς δώσουν τήν ἀπαραίτητη συγκατάθεση, ὅλα θά γίνουν τέλεια".
Καί γιά ὅσους ἔχουν ἐπιφυλάξεις ὑπάρχουν οἰ καλοντυμένοι τουριστικοί μάνατζερ μέ τά πολλά χαμόγελα, οἱ ὁποῖοι διαβεβαιώνουν τόν καθένα γιά ὅ,τι θέλει νά ἀκούσει καί ὑπόσχονται ὅτι θά σεβασθοῦν τούς μοναστηριακούς χώρους καί τούς κανόνες τους σάν "κόρη ὀφθαλμοῦ".
Καί ἔτσι ὑφαίνεται ὁ ἱστός αὐτός τῆς ἀράχνης, πού ἀρχίζει μέ κάποιους φοβισμένους στήν ἀρχή ξεναγούς πού συνοδεύουν ντροπαλούς τουρίστες, οἱ ὁποῖοι δειλά-δειλά ἀρχίζουν νά ἐπισκέπτονται τά μοναστήρια.
Μέ τήν πάροδο τοῦ χρόνου τά μοναστήρια συμπεριλαμβάνονται πλέον στά ἐκδρομικά προγράμματα, οἱ φωτογραφίες τους βρίσκοντα ἤδη στά διαφημιστικά φυλλάδια τῶν τουριστικῶν πρακτορείων καί ταυτόχρονα ἀρχίζουν νά ἐμφανίζονται καί κάποιοι ἐπαγγελματίες πέρα ἀπό τούς τουριστικούς πράκτορες καί ξεναγούς, οἱ ὁποῖοι ζοῦν καί αὐτοί ἀπό ὅλη αὐτή τή διαδικασία πού ὀνομάζεται "τουριστική ἀξιοποίηση τῶν μοναστηριῶν".
Αὐτοί συνήθως εἶναι ἐστιάτορες, ἰδιοκτῆτες καταστημάτων τουριστικῶν εἰδῶν, μικροπωλητές, ταξιτζῆδες, ἀγωγιάτες ἤ βαρκάρηδες, ξενοδόχοι, ἐνοικιαστές δωματίων καί λοιποί. Καί χωρίς καλά-καλά νά τό καταλάβουν, οἱ μοναχοί βρίσκονται περικυκλωμένοι, πέρα ἀπό τούς τουρίστες καί τούς ξεναγούς καί ἀπό τά συμφέροντα αὐτῶν τῶν ἀνθρώπων, οἱ ὁποῖοι ζοῦν πλέον ἀπό τήν μετατροπή τῶν μοναστηριῶν σέ τουριστικά ἀξιοθέατα καί κάποια στιγμή ἀντιλαμβάνονται (οἱ μοναχοί) ὅτι δέν εἶναι καί τόσο ἁπλό νά ἐπανέλθουν τά πράγματα στήν ἀρχική τους κατάσταση.
Οἱ τουρίστες δέ, μέ τήν πάροδο τοῦ χρόνου ἀρχίζουν νά κάνουν θόρυβο, εἶναι μερικές φορές θρασεῖς ἤ ἀσεβεῖς κατά περίπτωση, κάνουν ἀνόητες ἤ εἰρωνικές ἐρωτήσεις, ἀφήνουν ὑπονοούμενα καί στήν οὐσία οὔτε λαμβάνουν τίποτε οὔτε προσφέρουν.
Ὅταν δέ οἱ μοναχοί προσπαθήσουν νά τούς βάλουν σέ τάξη, τότε συνειδητοποιοῦν ὅτι ἠ αἰτία τοῦ κακοῦ βρίσκεται δυστυχῶς στούς τουριστικούς μάνατζερ καί τούς ξεναγούς, οἱ ὁποῖοι πολλές φορές εἶναι πολύ χειρότεροι ἀπό τούς τουρίστες.
Ὅσον ἀφορᾶ δέ τά ἔσοδα, αὐτά ὅλως παραδόξως, εἶναι λιγότερα ἀπό αὐτά πού προσέφεραν πρίν οἰ πατροπαράδοτοι προσκυνητές.
Θά ἦταν σωστό τή στιγμή πού οἱ ὑπεύθυνοι τῶν μοναστηριῶν καταλάβαιναν ὅτι ἄλλα περίμεναν καί ἄλλα τελικά βρῆκαν, νά κάνουν μία στροφή 180 μοιρῶν καί νά ἐπαναφέρουν τά πράγματα στήν πρότερή τους κατάσταση, ἄν καί αὐτό δέν εἶναι πλέον ἁπλό. Ἄν δέ οἱ τουριστικοί αὐτοί μάνατζερ εἶχαν κατορθώσει νά τούς ἀποσπάσουν καί κάποιες ὑπογραφές σέ συμβόλαια ἤ συμφωνητικά, ἡ ὅλη ἀπεμπλοκή εἶναι σαφῶς δυσκολότερη.
Ὑπάρχουν ἐπίσης καί τά "διαπλεκόμενα" συμφέροντα τῶν ἐπαγγελματιῶν πού περιστοιχίζουν πλέον τά μοναστήρια, οἱ ὁποῖοι θά μείνουν χωρίς δουλειά ἀπό τή στιγμή πού οἱ μονές "ἀπεμπλακοῦν" ἀπό τά "πλοκάμια" τοῦ τουρισμοῦ.
Καλό θά ἦταν νά μήν εἶχε γίνει ἀρχή, ἀλλά ὅπως ἡ θεραπεία ἑνός ἀσθενοῦς εἶναι καλύτερη ἀπό τήν ἐγκατάλειψή του, ἔτσι καί ἡ ἀνακοπή αὐτῆς τῆς καταστροφικῆς πορείας τῶν μοναστηριῶν εἶναι καλύτερη ἀπό τήν ἄνευ ὅρων παράδοσή τους στά συμφέροντα τῶν τουριστικῶν ἐπιχειρηματικῶν.
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑ
ΑΝΩΝΥΜΟΥ ΜΟΝΑΧΟΥ
Β΄ Ἔκδοσι
Ἐκδόσεις: "ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΚΥΨΕΛΗ"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου