ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ ΦΙΛΑΥΤΙΑΣ:
γαστριμαργία, φιλαργυρία, κενοδοξία
ΦΙΛΟΚΑΛΙΑ
13ο μέρος (Η γαστριμαργία πολεμά την καθαρότητα της καρδιάς-Οσίου Θεοδώρου Εδέσσης)
2ο μέρος: (Ρητά-Ἁγίου Μάρκου τοῦ Ἀσκητοῦ) ,
3ο μέρος: (Γαστριμαργία-Ἁγίου Νείλου) ,
5ο μέρος: (Νά μένουμε στα όρια της ανάγκης-Αγίου Νείλου) ,
9ο μέρος: (Η κενοδοξία προσβάλλει και εξ αριστερών και εκ δεξιών τον αγωνιστή-Αγίου Κασσιανού του Ρωμαίου) ,
Είπε
κάποιος από τους παλιούς (ο Ευάγριος) ορθά και πετυχημένα, ότι από τους δαίμονες
που μας πολεμούν, πρώτοι είναι εκείνοι που τους έχουν ανατεθεί οι ορέξεις της
γαστριμαργίας, εκείνοι που μας υποβάλλουν τη φιλαργυρία και εκείνοι που μας
παρακινούν στην κενοδοξία. Οι άλλοι δαίμονες έρχονται πίσω από αυτούς και τους
διαδέχονται παραλαμβάνοντας εκείνους που πληγώνονται από τους προηγούμενους.
Και
πράγματι με την παρατήρηση κατάλαβα ότι δεν είναι δυνατόν να πέσει ο
άνθρωπος σε αμαρτία ή πάθος, αν δεν έχει
προηγουμένως καταπληγωθεί από ένα από από αυτά τα τρία. Γι αυτό και ο διάβολος
τους τρείς αυτούς λογισμούς παρουσίασε στον Σωτήρα. Αλλά ο Κύριος, αφού φάνηκε
ανώτερος από τους πειρασμούς αυτούς, διέταξε τον διάβολο να φύγει από μπροστά
Του και έδωσε σε μας τη νίκη εναντίον του, ως αγαθός και φιλάνθρωπος
Δεσπότης, Εκείνος που ντύθηκε σώμα σε όλα όμοιο με το δικό μας, εκτός από την
αμαρτία, και μας έδειξε το σωστό και αλάθευτο δρόμο της αναμαρτησίας, τον οποίο
όταν βαδιζουμε, ντυνόμαστε το νέο άνθρωπο, που γίνεται καινούργιος κατά την
εικόνα του Πλάστη του.
Θαυμάζω αν κανείς που χορταίνει την κοιλιά του με φαγητά θα μπορέσει
ποτέ να αποκτήσει απάθεια. Απάθεια εννοώ όχι την αποχή της αμαρτίας που γίνεται
με την πράξη, γιατί αυτή λέγεται εγκράτεια. Αλλά εκείνη που ξεριζώνει
ολοκληρωτικά από τη διάνοια τις εμπαθείς έννοιες, η οποία λέγεται καθαρότητα της
καρδιάς.
(συνέχεια...)
ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΝ ΚΑΙΟΜΕΝΗ ΒΑΤΟΣ http://kaiomenivatos.blogspot.com/