ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ ΦΙΛΑΥΤΙΑΣ:
γαστριμαργία, φιλαργυρία, κενοδοξία
ΦΙΛΟΚΑΛΙΑ
14ο μέρος (Η γαστριμαργία καταστρέφει τους καρπούς των αρετών-Αγίου Μαξίμου του Ομολογητού)
2ο μέρος: (Ρητά-Ἁγίου Μάρκου τοῦ Ἀσκητοῦ) ,
3ο μέρος: (Γαστριμαργία-Ἁγίου Νείλου) ,
5ο μέρος: (Νά μένουμε στα όρια της ανάγκης-Αγίου Νείλου) ,
9ο μέρος: (Η κενοδοξία προσβάλλει και εξ αριστερών και εκ δεξιών τον αγωνιστή-Αγίου Κασσιανού του Ρωμαίου) ,
12ο μέρος: (Ταπεινοφροσύνη, εγκράτεια, ακτημοσύνη-Αγίου Ιωάννη του Δαμασκηνού) ,
13ο μέρος: (Η γαστριμαργία πολεμά την καθαρότητα της καρδιάς-Οσίου Θεοδώρου Εδέσσης) ,
13ο μέρος: (Η γαστριμαργία πολεμά την καθαρότητα της καρδιάς-Οσίου Θεοδώρου Εδέσσης) ,
Εκείνος που νομίζει ότι οι θυσίες και οι γιορτές, τα σάββατα και οι
πρωτομηνιές έχουν διαταχθεί από το Θεό στο νόμο Του για σωματική απόλαυση και ανάπαυση ,θα βρεθεί οπωσδήποτε κάτω από
την πλήρη κατοχή της ενέργειας των παθών και την ντροπή της ακαθαρσίας των
σχετικών με τα πάθη αισχρών λογισμών. Και θα είναι στην εξουσία του φθαρτού κόσμου και της απασχολήσεως με
φιλοσώματους λογισμούς, όπως επίσης και του υλικού και της μορφής των παθών, και
δε θα μπορεί να θεωρεί πολύτιμο τίποτε άλλο πέρα από τα φθαρτά.
Εκείνος που πιστεύει ότι είναι θεία διαταγή να απολαμβάνει σωματικώς όσα
ορίζει ο Νόμος, αυτός δέχεται σαν δώρο Θεού τη γαστριμαργία και ζει μαζί της με
χαρά, από την οποία γεννά με την παράχρηση τους τρόπους που μολύνουν την
ενέργεια των αισθητών.
Όταν το θεωρητικό μέρος της ψυχής αγκαλιάζει τον τρυφηλό βίο σαν θεία
εντολή σύμφωνα με το γράμμα του Νόμου, τότε μεταχειρίζεται τις αισθήσεις παρά
φύση και δεν αφήνει να φαίνεται καμίας ενέργειας η φυσική χρήση. Γιατί γεννά και
την έξη και την ενέργεια των παθών, και εγκαθιστά μέσα του σαν κάτι θείο τη
γαστριμαργία, δημιουργώντας έτσι τους τρόπους
που μολύνουν με την παράχρηση τις αισθήσεις ,ώστε να αφανίζονται οι
φυσικοί λόγοι και τα σπέρματα που βρίσκονται στα όντα.
Κανένας που είναι προσηλωμένος στη σωματική λατρεία του Νόμου, δεν μπορεί
να δεχτεί διόλου ένα φυσικό λόγο ή λογισμό, γιατί δεν είναι το ίδιο τα σύμβολα
και η φύση. Εκείνος που μένει στα σύμβολα του Νόμου, δεν μπορεί να βλέπει σύμφωνα
με το λογικό τη φύση των όντων και να προσλαμβάνει τους λόγους τους οποίους
έθεσε ουσιωδώς στα όντα ο Δημιουργός, γιατί έχουν διαφορά τα σύμβολα από τη φύση
των όντων.
Εκείνος που έχει για Θεό την κοιλιά του και νομίζει για δόξα του πράξεις
που φερνουν ντροπή, είναι προσηλωμένος με μεγάλη επιμέλεια μόνο στα πάθη της
ατιμίας σαν να ήταν πράγματι θεία και γι' αυτό ασχολείται μόνο με τα
πρόσκαιρα, δηλαδή με την ύλη και την μορφή των πραγμάτων και την κακή χρήση της
πενταπλής ενέργειας των αισθήσεων. Γιατί όταν η αίσθηση περιπλεχτεί και ενωθεί
με την ύλη και την μορφή των πραγμάτων, παράγει το πάθος και σκοτώνει και
αφανίζει τους φυσικούς λόγους. Πάθος και φύση, σύμφωνα με το λόγο της
υπάρξεως, ποτέ δε συνυπάρχουν, γιατί ποτέ δε φαίνεται σε κάποιο πάθος κανένας
λόγος φύσεως, όπως ούτε κάποιο πάθος γεννιέται μαζί με τη φύση.
Το
πάθος της γαστριμαργίας άφησε πολλές αρετές χωρίς παιδιά, χρησιμοποιώντας σαν
μαχαίρι το γλιστερό λογισμό της ηδονής. Γιατί με την ακράτεια φονεύει τα
σπέρματα της σωφροσύνης, με την πλεονεξία καταστρέφει την ισοτιμία της
δικαιοσύνης και με τη φιλαυτία κόβει το φυσικό σύνδεσμο της φιλανθρωπίας. Και
γενικά,το πάθος της γαστριμαργίας καταστρέφει όλους τους καρπούς των αρετών.
Το
πάθος της γαστριμαργίας σκοτώνει τους θείους καρπούς των αρετών, κι αυτό
σκοτώνεται με τη χάρη της πίστεως, με την υπακοή των θείων εντολών και με το
λόγο της γνώσεως.