Σελίδες

Κυριακή 5 Ιουλίου 2015

ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ ΦΙΛΑΥΤΙΑΣ γαστριμαργία, φιλαργυρία, κενοδοξία ΦΙΛΟΚΑΛΙΑ 21ο μέρος (Η εγκράτεια στήν τροφή δυναμώνει τον ηγεμονικό νου σε κάθε κακό-Οσίου Φιλοθέου Σιναΐτη)

ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ ΦΙΛΑΥΤΙΑΣ
γαστριμαργία, φιλαργυρία, κενοδοξία
ΦΙΛΟΚΑΛΙΑ
21ο μέρος (Η εγκράτεια στήν τροφή δυναμώνει τον ηγεμονικό νου σε κάθε κακό-Οσίου Φιλοθέου Σιναΐτη)
http://www.diakonima.gr/wp-content/uploads/2012/10/church2.jpg  

ΦΙΛΟΚΑΛΙΑ, ΤΟΜΟΣ Γ', Όσιος Φιλόθεος ο Σιναΐτης, σελ. 15, 17, 19



      Είναι πολύ σπάνιο να βρείς ανθρώπους που το λογιστικό τους δεν ενοχλείται από κακούς λογισμούς. Αυτό συμβαίνει μόνο σε εκείνους που με τον τρόπο αυτό μηχανεύονται να προσελκύσουν τη θεία χάρη και επίσκεψη.
Αν λοιπόν θέλουμε να βαδίζουμε την κατά Χριστό φιλοσοφία, δηλαδή τη νοητή εργασία, με φύλαξη του νου και νήψη, ας αρχίσουμε το δρόμο αυτό με εγκράτεια από τα πολλά φαγητά, παίρνοντας με μέτρο κατά τη δύναμή μας την τροφή και το ποτό μας. Η νήψη ας λέγεται εύλογα οδός που οδηγεί στη βασιλεία ,και στη μέσα μας και στη μελλοντική, επίσης και νοητή εργασία, γιατί επεξεργάζεται και λευκαίνει τα ήθη του νου και τον μεταβάλλει από την εμπάθεια στην απάθεια. Μοιάζει με μια φωτεινή θυρίδα ,από την οποία σκύβει ο Θεός και φανερώνεται στο νου.

            Λέει ο Απόστολος: ¨Εκείνος που αγωνίζεται, εγκρατεύεται σε όλα". Γιατί δεν είναι δυνατόν οι συνδεδεμένοι με την άθλια αυτή σάρκα που πάντοτε επιθυμεί κατά του πνεύματος, να αντιπαραταχθούν, όταν είναι χορτασμένοι από πολλά φαγητά, εναντίον των αρχών ,των αφανών δυνάμεων που θέλουν το κακό μας. Η βασιλεία του Θεού δεν είναι φαγητό και πιοτό. Και όπως λέει ο Απόστολος, το φρόνημα της σάρκας αποτελεί έχθρα προς το Θεό, γιατί αυτή δεν υποτάσσεται στο νόμο του Θεού, μα ούτε και μπορεί να υποταχθεί. Και είναι φανερό ότι γι αυτό δεν μπορεί, γιατί το σώμα είναι γήινο, συγκροτημένο από χυμό και αίμα και φλέγμα, κλίνει πάντοτε προς τα κάτω, στρέφεται πάντοτε με εμπάθεια στα γήινα και ευχαριστείται στις εφήμερες ηδονές αυτού του αιώνα. Το φρόνημα της σάρκας είναι θάνατος και όσοι είναι παραδομένοι σε σαρκικό βίο δεν μπορούν να αρέσουν στο Θεό.
    «Προσέχετε –λέει ο Κύριος-μήπως οι καρδιές σας σκληρυνθούν» κλπ. Και εκείνος που αγωνίζεται, εγκρατεύεται σε όλα». Αφού λοιπόν γνωρίζουμε όλα αυτά που μας λέει η θεία Γραφή, ας περάσουμε τη ζωή μας με εγκράτεια, προπάντων από τα πολλά φαγητά και ας εθίσουμε το σώμα σε ενάρετη τάξη και συνήθεια, παρέχοντας του την τροφή με μέτρο. Γιατί έτσι κατευνάζονται ευκολότερα τα σκιρτήματα του επιθυμητικού και υποτάσσονται στο ηγεμονικό λογικό, αν και πρέπει αληθινά και με βεβαιότητα να πούμε, και του θυμοειδούς. Αλλά και από τα λοιπά σφάλματα εύκολα απέχουμε. Επειδή, για όσους έλαβαν πείρα της αρετής, αρετή θεωρείται και η γενική εγκράτεια, δηλαδή το να απέχουμε από κάθε είδος κακό. Αιτία της αγνείας είναι πρώτα από όλα ο Θεός, ο δωρεοδότης και αίτιος όλων των καλών, και έπειτα η καθημερινά ίδια και μετρημένη εγκράτεια από όλες τις τροφές.
(συνέχεια...)


http://www.cuvantul-ortodox.ro/wp-content/uploads/2012/08/1234.jpg


Διαβάστε ὅλα τά προγούμενα ἄρθρα μας σχετικά μέ τά 3 πάθη, ἐδῶ:
 

1ο μέρος: (Γενικά-Μοναχός Εὐάγριος) ,
15ο μέρος: (Η φιλαργυρία κρύβει φιληδονία, κενοδοξία και απιστία-Αγίου Μαξίμου του Ομολογητού)
16ο μέρος: (Η κενοδοξία καταστρέφει τις αρετές και κλέβει την δόξα του Θεού-Αγίου Μαξίμου του Ομολογητού) , 
17ο μέρος: (Η πτώση καταστρέφει τις τέσσερις αρετές που κυβερνούν την ψυχή-Οσίου Φιλοθέου Σιναΐτη) , 
18ο μέρος:  (Η γαστριμαργία ξύνει τις πληγές των παθών-Οσίου Ηλίου του Ενδίκου)  , 
19ο μέρος: (Η απιστία και η οκνηρία φέρνουν πάθη-Οσίου Πέτρου του Δαμασκηνού) ,
20ο μέρος: (Οι αρετές είναι αλληλένδετες μεταξύ τους, το ίδιο και οι κακίες-Αγίου Μακαρίου του Αιγυπτίου)