ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ ΦΙΛΑΥΤΙΑΣ
γαστριμαργία, φιλαργυρία, κενοδοξία
ΦΙΛΟΚΑΛΙΑ
27ο μέρος (Η εγκράτεια και η ακτημοσύνη φυλάττουν την καθαρότητα της καρδίας-Αγίου Γρηγορίου του Σιναΐτη)
ΦΙΛΟΚΑΛΙΑ, ΤΟΜΟΣ Δ', Άγιος Γρηγόριος ο Σιναΐτης, σελ. 192, 196
Είναι λοιπόν οκτώ οι αρχηγοί των
παθών: τρείς τα μεγάλα πάθη, γαστριμαργία, φιλαργυρία, κενοδοξία και πέντε τα
ακόλουθα, δηλαδή πορνεία, οργή, λύπη, ακηδία και υπερηφάνεια.
Και υπάρχει
αντιστοιχία με τις αντίπαλες σε αυτά αρετές: είναι οι τρεις περιεκτικές,
εγκράτεια, ακτημοσύνη και ταπείνωση και μαζί οι ακόλουθες
τους, αγνεία, πραότητα, χαρά, ανδρεία και εξουδένωση-κι έπειτα όλες οι άλλες. Δεν
μπορεί όμως ο καθένας που θέλει, να μάθει και να γνωρίσει τη δύναμη, την ενέργεια
και την ιδιαίτερη οσμή καθεμιάς αρετής ή κακίας, αλλά μόνο εκείνος που τις
πράττει ή τις πάσχει με το έργο και το λόγο που έλαβε από το Πνεύμα τα
χαρίσματα της γνώσεως και της διακρίσεως.
Δεν είναι δυνατόν να περάσει κανείς
διαφορετικά τα νερά των παθών, από τα οποία θολώνει και ανακατώνεται η θάλασσα
της ησυχίας και πλημμυρίζει την ψυχή, παρά με το ελαφρύ πλοίο της περιεκτικής
ακτημοσύνης και εγκράτειας. Γιατί όταν, εξαιτίας της ακράτειας και της φιλοϋλίας, οι
χείμαροι των παθών κατακλύσουν με τα νερά τους τη γη της καρδιάς και φέρουν σε
αυτή κάθε βρωμιά και λάσπη λογισμών, τότε προξενούν σύγχυση στο νου, θόλωμα στη
διάνοια και βάρος στο σώμα. Και κάνουν την ψυχή και την καρδιά αδιάφορη και
σκοτεινή και ναρκωμένη και τη βγάζουν έξω από τη φυσική της έξη και αίσθηση.
(συνέχεια...)
1ο μέρος: (Γενικά-Μοναχός Εὐάγριος) ,
2ο μέρος: (Ρητά-Ἁγίου Μάρκου τοῦ Ἀσκητοῦ) ,
3ο μέρος: (Γαστριμαργία-Ἁγίου Νείλου) ,
5ο μέρος: (Νά μένουμε στα όρια της ανάγκης-Αγίου Νείλου) ,
9ο μέρος: (Η κενοδοξία προσβάλλει και εξ αριστερών και εκ δεξιών τον αγωνιστή-Αγίου Κασσιανού του Ρωμαίου) ,
16ο μέρος: (Η κενοδοξία καταστρέφει τις αρετές και κλέβει την δόξα του Θεού-Αγίου Μαξίμου του Ομολογητού) ,
17ο μέρος: (Η πτώση καταστρέφει τις τέσσερις αρετές που κυβερνούν την ψυχή-Οσίου Φιλοθέου Σιναΐτη) ,
20ο μέρος: (Οι αρετές είναι αλληλένδετες μεταξύ τους, το ίδιο και οι κακίες-Αγίου Μακαρίου του Αιγυπτίου) ,
21o μέρος: (Η εγκράτεια στην τροφή δυναμώνει τον ηγεμονικό νου σε κάθε κακό-Οσίου Φιλοθέου Σιναΐτη) ,
22ο μέρος: (Λιτότητα στην τροφή, εγκράτεια στα λόγια-Οσίου Ηλία του Εκδίκου) ,
23ο μέρος: (Πρέπει να πεθαίνουμε νοητώς στον αγώνα κατά των παθών-Οσίου Πέτρου του Δαμασκηνού) ,
22ο μέρος: (Λιτότητα στην τροφή, εγκράτεια στα λόγια-Οσίου Ηλία του Εκδίκου) ,
23ο μέρος: (Πρέπει να πεθαίνουμε νοητώς στον αγώνα κατά των παθών-Οσίου Πέτρου του Δαμασκηνού) ,
24ο μέρος: (Αποβολή των επαίνων και της σωματικής ανάπαυσης-Οσίου Ηλία του Εκδίκου) ,
25ο μέρος: (Το καλό τό χάνουμε αν δε γίνεται για τον Θεό-Αγίου Μακαρίου του Αιγυπτίου) ,
26ο μέρος: (Με την άσκηση, την πίστη, τα δάκρυα και την ταπείνωση νικάμε τα πάθη-Οσίου Νικήτα του Στηθάτου) ,
25ο μέρος: (Το καλό τό χάνουμε αν δε γίνεται για τον Θεό-Αγίου Μακαρίου του Αιγυπτίου) ,
26ο μέρος: (Με την άσκηση, την πίστη, τα δάκρυα και την ταπείνωση νικάμε τα πάθη-Οσίου Νικήτα του Στηθάτου) ,