Ὁ λογισμός σου φταίει
γιά τήν φιληδονία τῆς σαρκός σου!
Ἅγιος Θεόδωρος Ἐπίσκοπος Ἐδέσσης,
ἐκ τῆς Φιλοκαλίας
Γιά ἐσένα πού ταλαιπωρεῖται ἡ σάρκα σου ἀπό τήν φιληδονία, μάθε πώς φταῖς ἐσύ μέ τούς λογισμούς πού ἔβαλες πρῶτα στό νοῦ σου.
Νά τί μᾶς λέει ὁ Ἅγιος:
18. "Ὅσοι ταλαιπωροῦνται ἀπό τήν ἐπανάσταση τοῦ σώματος, πού εἶναι καταδικασμένο σέ θάνατο, καί δέν ἔχουν ἐναντίον του συνεχή πόλεμο, ἄς μήν κατηγοροῦν τή σάρκα τους, ἀλλά τούς ἑαυτούς τους. Διότι ἄν αὐτοί δέν τήν ἰσχυροποιοῦσαν μέ τήν ἱκανοποίηση τῶν πονηρῶν ἐπιθυμιῶν της (Ρωμ. ιγ' 14), δέν θά ταλαιπωροῦνταν τόσο πολύ ἀπ' ἀυτή. Ἄς δοῦν ὅμως ἐκείνους πού σταύρωσαν τή σάρκα μαζί μέ τά πάθη καί τίς ἐπιθυμίες της, περιφέροντας τή νέκρωση τοῦ Ἰησοῦ στή θνητή τους σάρκα (Β΄ Κορ. δ΄ 10), οἱ ὁποῖοι κατέστησαν τή σάρκα συνεργό μᾶλλον πρός τά καλά (τήν ἀρετή) καί ὄχι ἀντίπαλό τους, πειθρχημένη κάι καθοδηγουμένη ἀπό τό νόμο τοῦ Θεοῦ. Ἄς κάνουν λοιπον κι αὐτοί τό ἴδιο, καί θά ἀπολαύσουν τήν ἴδια ἀνάπαυση.
19. Κάθε συγκατάθεση τοῦ λογισμοῦ πρός μιά ἀπαγορευμένη ἐπιθυμία, δηλαδή συγκατάνευση γιά τήν ἡδονή, εἶναι ἁμαρτία.
Διότι πρῶτα ξεκινᾶ ὁ λογισμός μέ τό παθητικό μέρος τῆς ψυχῆς πρός τήν ἡδονή, ἀφοῦ δέν μπορεῖ νά ἀντισταθεῖ στήν πάλη. Αὐτό λέγεται συγκατάθεση τοῦ λογισμοῦ, ἡ ὁποία, ὅπως εἴπαμε, συνιστᾶ ἁμαρτία. Ὅταν παραμείνει γιά πολύ χρόνο μές στήν ψυχή, κινεῖ τό πάθος καί στή συνέχεια προχωρεῖ σιγά σιγά στή διάπραξη τῆς ἁμαρτίας.
Γι' αὐτό καί ὁ προφήτης μακαρίζει ἐκείνους πού χτυποῦν πάνω στό βράχο "τά νήπια τῆς Βαβυλώνας" (τούς ἐμπαθεῖς λογισμούς-Ψαλμ. ρλζ΄ 9). Αὐτή ἡ τακτική εἶναι γνωστή στούς συνετούς καί τούς φρόνιμους.
Διότι πρῶτα ξεκινᾶ ὁ λογισμός μέ τό παθητικό μέρος τῆς ψυχῆς πρός τήν ἡδονή, ἀφοῦ δέν μπορεῖ νά ἀντισταθεῖ στήν πάλη. Αὐτό λέγεται συγκατάθεση τοῦ λογισμοῦ, ἡ ὁποία, ὅπως εἴπαμε, συνιστᾶ ἁμαρτία. Ὅταν παραμείνει γιά πολύ χρόνο μές στήν ψυχή, κινεῖ τό πάθος καί στή συνέχεια προχωρεῖ σιγά σιγά στή διάπραξη τῆς ἁμαρτίας.
Γι' αὐτό καί ὁ προφήτης μακαρίζει ἐκείνους πού χτυποῦν πάνω στό βράχο "τά νήπια τῆς Βαβυλώνας" (τούς ἐμπαθεῖς λογισμούς-Ψαλμ. ρλζ΄ 9). Αὐτή ἡ τακτική εἶναι γνωστή στούς συνετούς καί τούς φρόνιμους.
Μικρή Φιλοκαλία, τόμος 2,
Εὐαγγέλου Γ. Καρακοβούνη