Γράφει:
Μποροῦμε νά ἐλέγχουμε τά κακῶς κείμενα στά ζητήματα πίστεως; Εἶναι τό ἴδιο ὁ ἔλεγχος μέ τήν κατάκριση;
Ἄς ἀρχίσουμε ἀπό τό δεύτερο ἐρώτημα.
Ὄχι! Δέν εἶναι τό ἴδιο ὁ ἔλεγχος μέ τήν κατάκριση!
Ἄς διαχωρίσουμε τόν ἔλεγχο ἀπό τήν κατάκριση.
Ἡ κατάκριση ἔχει κακία καί εἶναι ἁμάρτημα ἐφάμιλλο τῆς ἀνθρωποκτονίας. Ἐμπεριέχει πάθη ὅπως ὑπερηφάνεια, μίσος, ζήλεια, ἐγωισμό, φθόνο, ἀδικία, ἰδιοτέλεια, φιλαυτία κ.ἄ..
Ὁ κατακρίνων σκοτώνει τόν συνάνθρωπο μέ τά λόγια του, μέ τά δηλητηριώδη συναισθήματα τῆς καρδιᾶς του καί μέ τούς τοξικούς λογισμούς του.
Ἐπιπλέον, γίνεται ὁ ἴδιος θεός ἀντί Θεοῦ καί βγάζει τήν καταδικαστική κρίση κι ἀπόφαση ἐναντίον τοῦ συνανθρώπου του, χωρίς ὁ τελευταῖος νά ἔχει τελειώσει τήν βιοτή του, νά ἔχει ὁλοκληρώσει τήν μετάνοιά του καί νά ἀποδόσει λόγο στόν Κύριο του καί μοναδικό Κριτή του στήν κατάλληλη ὥρα τῆς Μελλούσης Κρίσεως πού ἀκόμη δέν σήμανε γιά κανέναν.
Ὁ ἔλεγχος ἀπό τήν ἄλλη πλευρά κρύβει ἐνδιαφέρον, πόνο καί ἀγάπη. Πρωτίστως γιά τόν Θεό καί τά τοῦ Θεοῦ, δηλαδή γιά τήν φύλαξη τῶν ἐντολῶν Του, τοῦ λόγου Του καί τῶν ὀρθῶν δογμάτων καί ἀκολούθως γιά τόν συνάνθρωπο καί τήν σωτηρία του καί αὐτοῦ πού ἐξωκείλει καί τά καταστρατηγεῖ καί αὐτοῦ πού κινδυνεύει νά παρασυρθεῖ ἀπό αὐτόν πού ἐξώκειλε!
Ὁ ἔλεγχος γιά τά δημόσια λεχθέντα καί πραχθέντα πού μάλιστα σκανδαλίζουν πολλούς ἀνθρώπους μαζικά καί ὑπάρχει κίνδυνος νά στείλουν πολλούς στήν ζημία, ἀκόμη καί στήν ὁριστική ἀπώλεια, μπορεῖ νά γίνεται δημόσια, κατά τόν Ἅγιο Ἰωάννη τόν Χρυσόστομο (καί ὄχι μόνο). Ὁ ἔλεγχος γιά ἰδιωτικά ἁμαρτήματα συνανθρώπων μας πού δέν σκανδαλίζουν δημοσίως ἀλλά βλάπτονται οἱ ἴδιοι, ἔχει διάκριση γιά τό ἄν πρέπει νά γίνει ἀπό ἐμᾶς, πότε καί μέ ποιούς κατάλληλους τρόπους καί σίγουρα πρέπει νά γίνεται εἴτε ἰδιωτικά σέ προσωπικό ἐπίπεδο γιά νά μήν διασύρουμε κανέναν καί ἐπέλθει ἀντίθετο ἀποτέλεσμα, εἴτε ἀορίστως καί γενικά μέ ὡραῖο τρόπο ἐπάνω σέ μία συζήτηση καί μέ τήν κατάλληλη εὐκαιρία, ὥστε νά ἀκούσει ὁ πλαγίως κι ὄχι εὐθέως ἐλεγχόμενος καί νά προβληματισθεῖ.
Καί στήν περίπτωση τοῦ εὐθέως ἐλέγχου καί στήν περίπτωση τοῦ πλάγιου, συνεπικουρεῖ μέ μέγιστο τρόπο ἡ κρυφή προσευχή μας καί τό δικό μας ἔμπρακτο ἔξωθεν παράδειγμα.
Ἄν ὁ ἐλέγχων δέν προσέξει τήν καθαρότητά του καί ἐπιτρέψει νά εἰσβάλλουν στόν ἔλεγχό του πάθη, τότε παραμορφώνεται σέ κατάκριση. Μέχρι τότε εἶναι δόκιμος.
Τόν ἔλεγχο ἐπιτρέπει καί τόν ἐντέλλεται ὁ ἴδιος ὁ Κύριος·
Εφ. 5,8 ἦτε γάρ ποτε
σκότος, νῦν δὲ φῶς ἐν Κυρίῳ· ὡς τέκνα
φωτὸς περιπατεῖτε· -
Εφ. 5,8 Διότι άλλοτε ήσασθε σκοτάδι εξ αιτίας της
πλάνης και της αμαρτίας, που κυριαρχούσε μέσα σας. Τωρα όμως δια του Κυρίου
έχετε φωτισθή και είσθε φως. Να ζήτε, λοιπόν, και να συμπεριφέρεσθε σαν
άνθρωποι, που τα πάντα εις αυτούς είναι φως αληθείας και αρετής.
Εφ. 5,9 ὁ γὰρ
καρπὸς τοῦ Πνεύματος ἐν πάσῃ ἀγαθωσύνῃ καὶ
δικαιοσύνῃ καὶ ἀληθείᾳ·-
Εφ. 5,9 (Εφ' όσον ελάβετε το πνευματικόν φως πρέπει να
έχετε και φωτεινήν ζωήν). Διότι ο άγιος καρπός τον οποίον παράγει το Αγιον
Πνεύμα μέσα εις τας καρδίας των πιστών, εκδηλώνεται με κάθε καλωσύνην και
δικαιοσύνην και φιλαλήθειαν.
Εφ. 5,10 δοκιμάζοντες τί ἐστιν
εὐάρεστον τῷ Κυρίῳ.
Εφ. 5,10 Να ερευνάτε και να διακρίνετε πάντοτε, τι είναι
ευάρεστον ενώπιον του Κυρίου,
Εφ. 5,11 καὶ μὴ
συγκοινωνεῖτε τοῖς ἔργοις τοῖς ἀκάρποις τοῦ
σκότους, μᾶλλον δὲ καὶ ἐλέγχετε·
Εφ. 5,11 και να μη συμμετέχετε εις τα έργα του σκότους,
που είναι άκαρπα και επιβλαβή. Ούτε καν και να τα ανέχεσθε, αλλά μάλλον να τα
ελέγχετε και να τα παρουσιάζετε εις τα μάτια όλων επιβλαβή και ολέθρια.
Ὅπως ἔλεγε ὁ ἀείμνηστος Νικόλαος Σωτηρόπουλος·
"Ὅταν ἀσκοῦμε τόν ἔλεγχο ἀπό πόνο γιά τήν ἐκκλησία, ἀπό ἀγάπη γιά τήν ἐκκλησία, ἀπό πόθο διορθώσεως, καλυτερεύσεως τῶν ἐκκλησιαστικῶν πραγμάτων, λοιπόν, δέν μπορεῖ νά μᾶς κατακρίνει κανείς!".
Τελειώνοντας μέ τό πρῶτο ἐρώτημα, δηλαδή· μποροῦμε νά ἐλέγχουμε τά κακῶς κείμενα στά ζητήματα πίστεως;
Ναί!
Ὄχι μόνο μποροῦμε, ἀλλά καί πρέπει.
Ἄν δέν ἐλέγχουμε, δέ μᾶς νοιάζει, δέν μᾶς πονάει, ἄρα καί δέν ἀγαπᾶμε.
Τελικό συμπέρασμα.
Πρέπει ὅλοι μας νά μήν κατακρίνουμε καί ταυτόχρονα καί νά ἐλέγχουμε καί νά ἐλεγχόμαστε, δηλαδή καί νά διαφυλάττουμε καί νά διαφυλαττόμαστε, ὥστε νά ἔχουμε ὁμολογία πίστεως καί ἀγάπη γιά τούς ἄλλους καί γιά τήν σωτηρία τους (ὅταν ἐλέγχουμε) καί ταπείνωση, διόρθωση καί προκοπή (ὅταν ἐλεγχόμαστε).
Ἡ Ἐκκλησία τοῦ Θεοῦ δέν εἶναι ξέφραγκο ἀμπέλι γιά νά μήν ἐλέγχει τούς ἐχθρούς Του, τῆς πίστεως καί τούς λαοπλάνους, ἀλλά καί γιά νά μήν ἐπιδέχεται ἐλέγχου ὅταν κάποιοι ἔσωθεν τήν μετατρέπουν σέ "οἶκο ἐμπορίου"!
Ἐπίσης, οὔτε ὁ κάθε πιστός καί τέκνο τοῦ Θεοῦ εἶναι ἄλογο πρόβατο ὥστε νά μήν ἐλέγχει τούς ἐπιβουλευτές τῆς οὐράνιας κληρονομίας του, ἀλλά καί νά μήν ἐλέγχεται κι ὁ ἴδιος ὡς τέκνο πού ἐπιδέχεται παιδαγωγίας ὅταν εἶναι ἄτακτο, γιά νά φανεῖ τελικῶς ἄν εἶναι γνήσιο καί ὄχι ἀδόκιμο καί νόθο!
Συναφές ἄρθρο πού ὁπωσδήποτε πρέπει νά δεῖτε γιά περαιτέρω θεολογική κατάρτιση:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου