Λίγες ἀλλά οὐσιαστικές παρεμβάσεις
σέ πρόσφατο κείμενο
τοῦ Ἐπισκόπου Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου κ.κ. Ἱεροθέου,
ἐκ τοῦ Ἱστολογίου ΚΑΙΟΜΕΝΗ ΒΑΤΟΣ
Μετά ἀπό δύο
ἄρθρα τοῦ Ἱστολογίου ΚΑΙΟΜΕΝΗ ΒΑΤΟΣ, τά ἑξῆς:
1.
2.
μᾶς ἔστειλαν
μέ μέηλ κείμενο πού συνέταξε ἀμέσως μετά ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου καί Ἁγίου
Βλασίου κ.κ. Ἱερόθεος.
Ὀλόκληρο τό
κείμενο θά διαβάσετε ἐδῶ:
Ἐμεῖς,
θέλουμε νά κάνουμε κάποιες παρεμβάσεις, στίς παρακάτω παραγράφους (προέρχονται
ἀπό τό τέλος τοῦ ὅλου κειμένου). Ἀναφέρονται φυσικά στήν θεματολογία τῆς
ἐπερχομένης Συνόδου τῆς Κρήτης 2016. Τίς τοποθετοῦμε ἐμβόλιμα ὡς σχόλια, γιά νά
καταλαβαίνουν οἱ ἀναγνῶστες μας σέ τί ἀκριβῶς θέλουμε νά ἐπιστήσουμε τήν
προσοχή. Θά καταλαβαίνετε ἀπό τά συμφραζόμενα πώς κάποιες ἀπό τίς παρεμβάσεις
μας ἀφοροῦν ὅλους τούς Συνοδικούς Πατέρες, καί κάποιες μόνο τόν Ἐπίσκοπο
Ναυπάκτου.
"Σηµαντική διόρθωση
στήν παράγραφο ὅτι οἱ κατά τόπους Ὀρθόδοξες Ἐκκλησίες «καλοῦνται νά συµβάλουν εἰς τήν διαθρησκειακήν
συνεννόησιν καί συνεργασίαν», ἔγινε µέ τήν προσθήκη τῆς
φράσεως «διά τήν εἰρηνικήν συνύπαρξιν καί κοινωνικήν συµβίωσιν τῶν λαῶν, χωρίς τοῦτο νά συνεπάγεται οἱονδήποτε θρησκευτικόν
συγκρητισµόν».
(Σχόλιο Ἱστολόγιον
ΚΑΙΟΜΕΝΗ ΒΑΤΟΣ: Ἡ προσθήκη τῶν Συνοδικῶν, ἔρχεται σέ ἀντίφαση μέ τήν
ἀρχική σύνταξη τοῦ θέματος. Δηλαδή, ἀπό τήν μία πλευρά ἡ ἀρχική φράση εἰσηγεῖται διαθρησκειακή
"συνεννόησιν" καί "συνεργασίαν"..., καί ἀμέσως μετά ἡ
ἀντιφατική προσθήκη πού ἔγινε δεκτή, καταργεῖ "οἱονδήποτε θρησκευτικόν
συγκρητισμόν". Δέν ἔγινε ἀντικατάσταση τοῦ κειμένου, ἀλλά μία
ἀντιφατική προσθήκη σέ αὐτό.
Σύνοδος γιά ὅλα τά "πνευματικά"
γοῦστα. Καί γιά Ὀρθοδόξους καί γιά Οἰκουμενιστές-μεταπατερικούς. Διαλέγεις καί
παίρνεις... Εἶναι νά ἀπορεῖ κανείς μέ τούς Ἱεράρχες μας, οἱ ὁποῖοι εἶναι
μορφωμένοι καί Θεολόγοι...).
Γιά τήν συµµετοχή τῆς Ὀρθοδόξου
Ἐκκλησίας στό Παγκόσµιο Συµβούλιο τῶν Ἐκκλησιῶν (ΠΣΕ) ἔγινε εὐρύτατος λόγος. Ἡ
πρόταση τῆς ∆ιαρκοῦς Ἱερᾶς Συνόδου ἦταν νά διαγραφοῦν οἱ σχετικές παράγραφοι
πού ἀναφέρονται σέ αὐτό. Κατόπιν ἐντόνου συζητήσεως ἔγινε φανερή ψηφοφορία (διά
ἀνατάσεως τῆς χειρός), ἀπό τήν ὁποία προέκυψε ὅτι δεκατρεῖς (13) Ἀρχιερεῖς
πρότειναν νά διαγραφοῦν οἱ παράγραφοι αὐτοί, ἑξήντα
δύο (62) νά παραµείνουν καί δύο (2) εἶχαν διαφορετικές ἀπόψεις.
(Σχόλιο Ἱστολόγιον
ΚΑΙΟΜΕΝΗ ΒΑΤΟΣ: Ὅπως καταλάβατε, 62 Ἱεράρχες μας ἐπιθυμοῦν
"σχέσεις" μέ τό Παγκόσμιο Συμβούλιο Ἐκκλησιῶν!!! Τήν στιγμή, μάλιστα,
πού:
1. Οἱ δεκαετίες ἐπί
δεκαετιῶν "διάλογοι" καταλήγουν σέ ναυάγιο. Ὅπερ σημαίνει πώς ὄχι
μόνο οἱ κακόδοξοι δέν μετανοοῦν, ἀλλά ἀκόμη χειρότερα, οἱ Ὀρθόδοξοι
συμμετέχοντες χάνουν τήν ὀρθή πίστη τους καί ἐπιστρέφουν ἀπό τούς
"διαλόγους" ἀλλοτριωμένοι, δηλαδή
αἱρετίζοντες-οἰκουμενίζοντες-μεταπατερίζοντες.
2. Θά κουράσουμε
ἐπαναλαμβάνοντας πάλι τό γνωστόν, ἀλλά εὐαγγελικόν καί ἀλάνθαστον·
«Αἱρετικὸν ἄνθρωπον μετὰ
μίαν καὶ δευτέραν νουθεσίαν παραιτοῦ» (Τίτ. 3, 10). Δέν λέει
"διάλογο", λέει "νουθεσία" τῶν Ὀρθοδόξων πρός τούς
αἱρετικούς (καί ὄχι λοιπές "χριστιανικές ὁμολογίες, ἐκκλησίες",
κ.λ.π.). Ἐπίσης δέν λέει "συνεργασίαν", "συνεννόησιν" μέ
τούς αἱρετικούς κ.λ.π., ἀλλά "νουθεσία"!
Ἐρώτησις: πόσες δεκαετίες
"διαλόγων" ἰσοδυναμοῦν μέ 2 (δύο) νουθεσίες;...).
Ἔτσι, ἡ πλειοψηφία τῶν Ἱεραρχῶν ἦταν νά
παραµείνουν οἱ παράγραφοι αὐτοί στό κείµενο καί ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος
συµµετέχει στίς ἐργασίες τοῦ ΠΣΕ σύµφωνα µέ τίς ἀπαραίτητες προϋποθέσεις. Στήν
συζήτηση καί ψηφοφορία ὑπεστήριξα ὅτι θά πρέπει νά παραµείνουµε στό ΠΣΕ
ὡς παρατηρητές, ἀλλά αὐτή ἦταν ἡ µοναδική πρόταση.
(Σχόλιο Ἱστολόγιον
ΚΑΙΟΜΕΝΗ ΒΑΤΟΣ: Σεβασμιώτατε Ἐπίσκοπε Ναυπάκτου, αὐτές οἱ
ἀντιφάσεις στίς ὁποῖες πίπτετε κάθε τρεῖς καί λίγο στά κείμενά σας καί στά
λεγόμενά σας, μᾶς μπερδεύουν καί δέν ἔχουμε ἐμπιστοσύνη. Δέν γίνεται νά ἔχει
ἕνας Χριστιανός "πνεῦμα εὐθές" καί ταυτόχρονα νά εἰσηγεῖται νά
εἴμαστε "παρατηρητές" στά συμβούλια τῶν ἀνόμων! Γιά ποιόν λόγο;
Νουθετοῦμε πρός μετάνοιαν τούς αἱρετικούς μέ διάκριση (τοὔτέστι στήν χρονική
συχνότητα καί στόν τρόπο); ΟΧΙ!
Σᾶς θυμίζουμε·
"Μακάριος ἀνήρ, ὃς
οὐκ ἐπορεύθη ἐν βουλῇ ἀσεβῶν καὶ ἐν ὁδῷ ἁμαρτωλῶν οὐκ ἔστη καὶ ἐπὶ καθέδρᾳ
λοιμῶν οὐκ ἐκάθισεν. ἀλλ᾿ ἤ ἐν τῷ νόμῳ Κυρίου τὸ θέλημα αὐτοῦ, καὶ ἐν τῷ νόμῳ
αὐτοῦ μελετήσει ἡμέρας καὶ νυκτός." (Ψαλμ. 1, 1-2).
Οἱ
αἱρετικοί παπικοί καί οἱ αἱρετικοί προτεστάντες θά στείλουν
"παρατηρητές" στήν Ὀρθόδοξοι Σύνοδο. Τί ὄφελος ὑπάρχει ἀπό αὐτό καί
γιά ποιόν;...
Θά "παρατηροῦμε" ὁ ἕνας τόν
ἄλλον;
Σᾶς θυμίζουμε τί λέει ὁ Ἅγιος Νικόδημος ὁ
Ἁγιορείτης διά τά ὀφθαλμόλουτρα τῶν "παρατηρήσεων"·
"ἐκ τοῦ ὁρᾶν τίκτεται τό ἐρᾶν",
δηλαδή ἀπό τήν ὅραση γεννᾶται ἡ ἁμαρτία. ).
Παρά ταῦτα στό κείµενο αὐτό ἡ φράση ὅτι
οἱ Ὀρθόδοξες Ἐκκλησίες στό ΠΣΕ συµβάλλουν «δι’ ὅλων τῶν εἰς τήν
διάθεσιν αὐτῶν µέσων εἰς τήν µαρτυρίαν τῆς ἀληθείας καί τήν προαγωγήν τῆς
ἑνότητος τῶν Χριστιανῶν» διορθώθηκε µέ τήν φράση συµβάλλουν «δι’ ὅλων τῶν εἰς τήν
διάθεσιν αὐτῶν µέσων διά τήν προώθησιν τῆς
εἰρηνικῆς συνυπάρξεως καί τῆς συνεργασίας ἐπί τῶν µειζόνων κοινωνικοπολιτικῶν
προκλήσεων καί προβληµάτων». Αὐτό σηµαίνει ὅτι ὁ λόγος συµµετοχῆς
τῆς Ἐκκλησίας µας στό ΠΣΕ εἶναι µόνον γιά κοινωνικούς λόγους καί ὄχι γιά τήν
µαρτυρία τῆς ἀληθείας καί τήν προαγωγή τῆς ἑνότητος τῶν Χριστιανῶν.
(Σχόλιο Ἱστολόγιον
ΚΑΙΟΜΕΝΗ ΒΑΤΟΣ: Κάνουμε μεγάλη ἄσκηση αὐτοσυγκράτησης... Εἶναι ποτέ
δυνατόν νά συμμετέχει ἡ Ἐκκλησία μας στό Παγκόσμιο Συμβούλιο Ἐκκλησιῶν, δηλαδή
στόν Ὀργανισμό τῶν Ἐκκλησιῶν ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΚΑΚΟΔΟΞΙΩΝ τῆς ἀνθρωπότητας καί νά
ἐπικαλεῖται συμμετοχή γιά λόγους κοινωνικούς; Ὑμεῖς πιστεύετε αὐτήν τήν
δικαιολογία πού μόνο μία πονηρή ἀλώπεκα μπορεῖ νά εἰσηγηθεῖ ἤ ἕνας πανύβλαξ νά
πιστέψει;
Ἐκτός τῶν ἄλλων, ἀκόμη καί μία
"κοινωνική συμμετοχή" τῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας στό Π.Σ.Ε. θά ἔρχεται
σέ ἀντίφαση μέ τήν δογματική καί ἠθική της. Σᾶς παραθέτουμε ἕνα ἁπλό
παράδειγμα. Συναθροίζονται ὅλες οἱ "ἐκκλησίες" γιά νά λάβουν ἀπόφαση
γιά τό θέμα τῆς ὁμοφυλοφιλίας ἀπό κοινωνικῆς πλευρᾶς. Οἱ παπικοί καί οἱ
προτεστάντες θά εἰσηγοῦνται τήν ἐλεύθερη προβολή τους δημόσια, τή στιγμή
μάλιστα πού σέ αὐτές τίς αἱρέσεις ἔχουμε "χειροτονημένους" καί
"χειροτονημένες" ὁμοφυλόφιλους καί ὁμοφυλόφιλες ἀντίστοιχα. Τί
δουλειά ἔχουμε οἱ Ὀρθόδοξοι μέ τέτοιου ποιόντος "κοινωνικούς λόγους";
Σᾶς θυμίζουμε·
"τίς δὲ συμφώνησις
Χριστοῦ πρὸς Βελιάρ, ἢ τίς μέρις πιστῷ μετὰ ἀπίστου;" (Β' Κορ. 6, 15).
Συμπέρασμα: πονηρές προφάσεις ἐν ἁμαρτίαις,
γιά νά βάλουμε ἕνα ἀνεκτό περιτύλιγμα μέ φιογκάκι στή συμμετοχή τῆς Ὀρθοδόξου
Ἐκκλησίας στό Π.Σ.Ε., γιά τό "θεαθῆναι" στούς πιστούς!).
Στό κείµενο µέ τίτλο «Ἡ
ἀποστολή τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας ἐν τῷ συγχρόνῳ κόσµῳ», γινόταν λόγος γιά τό
ἀνθρώπινο πρόσωπο καί γιά τήν κοινωνία τῶν προσώπων. Παράλληλα ὅµως διαρκῶς
γινόταν λόγος καί γιά τόν ἄνθρωπο. Ὁπότε, χάριν θεολογικῶν λόγων καί
ἑνοποιήσεως τοῦ κειµένου ἀντικαταστάθηκε ἡ φράση «ἡ
ἀξία τοῦ ἀνθρωπίνου προσώπου» µέ τήν φράση «ἡ
ἀξία τοῦ ἀνθρώπου».
(Σχόλιο Ἱστολόγιον
ΚΑΙΟΜΕΝΗ ΒΑΤΟΣ: Δέν μπορεῖ! Οἱ Ἱεράρχες ἐμπαίζετε τή νοημοσύνη μας
ἀγρίως! Αὐτό εἶναι τό πρόβλημα στό συγκεκριμένο θέμα τῆς Συνόδου; Ἡ
ἀντικατάσταση τῶν λέξεων "ἀνθρωπίνου προσώπου" καί "ἀξία τοῦ
προσώπου" ἤ τό ὅτι ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία ἀνοίγει πλώρη ἐναγκαλισμοῦ μέ ὅλες
τίς κακοδοξίες τοῦ κόσμου, καί ὄχι μόνο μέ τόν "λοιπόν Χριστιανικόν
κόσμον", ὁπότε γι' αὐτό καί δέν φεύγει ἀπό τό Π.Σ.Ε.;!).
Στό κείµενο µέ τίτλο «Τό αὐτόνοµον καί ὁ
τρόπος ἀνακηρύξεως αὐτοῦ» προσετέθη µία παράγραφος:«Ἐκκλησιαστικαί Ἐπαρχίαι δι'
ἅς ἐξεδόθη Πατριαρχικός Τόµος ἤ Πρᾶξις, δέν δύνανται ἵνα αἰτήσωνται τήν
χορήγησιν αὐταῖς αὐτονοµίας, διατηρουµένου ἀπαρασαλεύτου τοῦ ὑφισταµένου
ἐκκλησιαστικοῦ καθεστῶτος αὐτῶν».
Σέ µιά ἄλλη παράγραφο τοῦ ἰδίου
κειµένου, στό ὁποῖο γινόταν λόγος γιά τήν χορήγηση τῆς Αὐτονοµίας σέ µιά
Ἐπαρχία ἀπό τήν Μητέρα Ἐκκλησία προστέθηκε ἡ φράση «ὁµοφώνως».
(Σχόλιο Ἱστολόγιον
ΚΑΙΟΜΕΝΗ ΒΑΤΟΣ: Σέ αὐτό τό σημεῖο θά σχολιάσουμε μόνο τό
"ὁμοφώνως"! Μόνο ὁμοφωνία δέν προκύπτει ἀπό αὐτήν τήν Σύνοδο. Ἀπόδειξις;
1. Ἡ ἀποχώρηση τόσων Ἐκκλησιῶν (Βουλγαρίας,
Σερβίας, Ἀντιοχείας, Μολδαβίας, Ρωσίας) κ.λ.π.!
2. Οἱ διαφωνίες Ἐπισκόπων, Μοναχῶν,
Κληρικῶν ἐπί τῶν διοικητικῶν θεμάτων ὀργάνωσης τῆς Συνόδου, ἐπί τῆς
θεματολογίας, ἀκόμη καί ἐπί τῆς πραγματοποίησής της τελικά!
3. Οἱ διαφωνίες καί ἀντιδράσεις χιλιάδων κι
ἑκατομμυρίων λαϊκῶν σέ Ἑλλάδα καί στίς ἄλλες Ὀρθόδοξες Ἐκκλησίες!
4. Ἡ μή ἐνημέρωση καί ὁ ἀποκλεισμός πολλῶν
ἀπό τούς Ἐπισκόπους ἀπό τήν Σύνοδο, Μοναχῶν, Κληρικῶν καί λαϊκῶν!
Σεβασμιώτατε καί λοιποί Σεβασμιώτατοι
Ἱεράρχες μας, κάνετε τό ἐν ἐπιγνώσει ἤ ἀνεπίγνωστο...λάθος, νά προβάλλετε ὡς
"ὁμοφωνία" σέ ὅ,τι συμφωνοῦν μία χοῦφτα Ἱεραρχῶν πλειοψηφικά μεταξύ
τους!
Πρέπει νά Σᾶς ποῦμε πώς·
α) ἄλλο πρᾶγμα εἶναι ἡ ὁμοφωνία (ΟΛΟΙ λένε
τό ἴδιο σάν μία φωνή, ὁμοῦ=μαζί + φωνή) καί ἄλλο πρᾶγμα ἡ πλειοψηφία (ΟΙ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ λένε τό ἴδιο, πλέον=περισσότερο + ψῆφος), καί
β) γιά νά ὑπάρξει ὁμοφωνία, λαμβάνεται
ὑπόψιν ΟΛΟ τό πλήρωμα τῆς Ἐκκλησίας ὡς ὑγιής θεανθρώπινος ὀργανισμός. Εἰδάλλως
ἔχουμε ἕνα σῶμα σέ κῶμα καί ἕνα κομμάτι τοῦ ἐγκεφάλου (οὔτε κἄν ὁλόκληρο, βλέπε
ἀπόντες Ἐπισκόπους...) λαμβάνει ἀποφάσεις τύπου "ἀλαθήτου πάπα"!).
Αὐτές ἦταν οἱ βασικές προτάσεις
βελτιώσεως τῶν κειµένων ἀπό τήν Ἱεραρχία τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος.
(Σχόλιο Ἱστολόγιον
ΚΑΙΟΜΕΝΗ ΒΑΤΟΣ: Γι' αὐτό καί ἀνησυχοῦμε δικαίως! Γιά τίς ἀδιόρθωτες
διορθώσεις...).
Θά ἤθελα νά διατυπώσω δύο σκέψεις.
Πρῶτον, µέσα ἀπό αὐτές τίς προσθῆκες καί
τίς ἀλλαγές διαφαίνεται µιά παραδοσιακή ἐκκλησιολογία, µέσα στίς
δυνατότητες τίς ὁποῖες εἶχε ἡ Ἱεραρχία τῆς Ἐκκλησίας µας νά κάνη αὐτό τό ἔργο.
Οἱ ἀποφάσεις αὐτές κατά βάσιν ἦταν ὁµόφωνες καί κανείς
δέν µπορεῖ νά ἰσχυρισθῆ ὅτι στήν Ἱεραρχία οἱ «συντηρητικοί» Ἱεράρχες
ἐπιβλήθηκαν ἐπί «τῶν προοδευτικῶν» Ἱεραρχῶν!!!
(Σχόλιο Ἱστολόγιον
ΚΑΙΟΜΕΝΗ ΒΑΤΟΣ:
1. Σέ μία Σύνοδο Ὀρθοδόξων
Ἐπισκόπων δέν πρέπει νά "διαφαίνεται" ἡ παραδοσιακή ἐκκλησιολογία,
πού ἐπιτρέψτε μας οὔτε κἄν διαφαίνεται, ἀλλά νά λαμποκοπᾶ, πρᾶγμα ἀνύπαρκτον!
2. Ὅσον ἀφορᾶ τούς
"προοδευτικούς" καί τούς "συντηρητικούς" , ἐπιτρέψτε μας νά
σᾶς παραπέμψουμε στό ἑξῆς ἄρθρο μας, γιά νά πάψει ἡ παραπληροφόρηση τῶν κακῶς
ἐννοουμένων ἐννοιῶν:
Ὑπῆρξαν βέβαια καί προτάσεις νά ἀποσυρθῆ
τελείως τό κείµενο «Ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία πρός τόν λοιπόν Χριστιανικόν
κόσµον» γιά περαιτέρω ἐπεξεργασία, ἀλλά δέν ἔγινε ἀποδεκτό ἀπό τήν Ἱεραρχία.
(Σχόλιο Ἱστολόγιον
ΚΑΙΟΜΕΝΗ ΒΑΤΟΣ:
Πῶς νά ἀποσυρθεῖ ὅ,τι μᾶς
"ἐνώνει" μέ τούς αἱρετικούς; Ἐδῶ δέν ἀφαιροῦνται ἀπό τήν συνοδική
θεματολογία "οἱ σχέσεις μέ τόν σύγχρονο κόσμο" καί τό "Π.Σ.Ε. μέ
τίς κοινωνικές συνεργασίες καί συνεννοήσεις"...καί ὁ νοῶν νοείτω!).
∆εύτερον, οἱ
ἀποφάσεις αὐτές εἶναι δεσµευτικές γιά τήν Ἐκκλησία µας, διότι ἔγιναν ἀποδεκτές κατά βάσιν ὁµοφώνως. Αὐτό σηµαίνει ὅτι ἡ ἀντιπροσωπεία µας
στήν Ἁγία καί Μεγάλη Σύνοδο πρέπει νά τίς ὑποστηρίξη γιά νά περάσουν στό
κείµενο καί δέν ἔχει δυνατότητα ὑπαναχώρησης.".
(Σχόλιο Ἱστολόγιον
ΚΑΙΟΜΕΝΗ ΒΑΤΟΣ:
1. Ὅσον ἀφορᾶ τήν κίτρινη ἐπισήμανση, εἶναι
ἀδόκιμος ὁ ὅρος· "κατά βάσιν" ὁμοφώνως. Ἐπαναλαμβάνουμε, ἄλλο
"ὁμοφώνως" καί ἄλλο πλειοψηφικῶς, ὅπως συμβαίνει στήν προκειμένη
περίπτωση. Κατά τήν καρδίαν μας καί οἱ ἡγέτες μας ἀναφορικά μέ τίς
"πλειοψηφικές" ἀποφάσεις των...
2. Ὅσον ἀφορᾶ τήν κόκκινη ἐπισήμανση,
ἀλλοίμονο!).
Κλείνοντας
τοῦτο τό ἄρθρο, νά ἐνημερώσουμε πώς σκοπίμως δέν ἀναρτήσαμε ὅλο τό κείμενο τοῦ
Ἐπισκόπου Ναυπάκτου καί μόνο παραπέμπουμε σέ αὐτό.
Κουραστήκαμε
ἀπό πολλά λόγια πού μέσα στά σωστά περνᾶνε εὔκολα τά λάθη.
Στήν
ἁπλότητα βρίσκεται ἡ ἀλήθεια.
Σεβασμιώτατοι Ἱεράρχες μας, τηρεῖσθε τά διατεταγμένα ἀπό τόν Θεό καί τούς
Ἁγίους Πατέρες καί πεῖτε αὐτά πού εἶπαν, μέ τόν τρόπο πού τά εἶπαν κι ἐπιπλέον
καταδικάστε τά αὐτονόητα:
ΑΙΡΕΣΕΙΣ, ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟ, καί ΜΑΣΟΝΙΑ (αὐτήν σκοπίμως τήν βάζουμε ξεχωριστά
ἀπό τίς αἱρέσεις, ἄν καί αἵρεση).
Συντάκτης τοῦ ἄρθρου, τό: