ΤΑ ΔΑΚΡΥΑ (Φιλοκαλικές σελίδες 4)
Ἀνθολόγιο ἀποσπασμάτων ἐκ τοῦ βιβλίου
Ἀρχιμ. Ἰωαννίκιου
(Ἡγουμένου Ἱεροῦ Ἡσυχαστηρίου
Μεταμορφώσεως τοῦ Σωτῆρος Σοχοῦ Θεσσαλονίκης)
"Προσευχή καί δάκρυα" (3ο)
(Ἡγουμένου Ἱεροῦ Ἡσυχαστηρίου
Μεταμορφώσεως τοῦ Σωτῆρος Σοχοῦ Θεσσαλονίκης)
"Προσευχή καί δάκρυα" (3ο)
Διαβάστε ὅλα τά ἀποσπάσματα ἐδῶ:
"Ἡ ἀναγκαιότης τῶν δακρύων" (1ο)
"Τό δεύτερο βάπτισμα¨ (2ο)
"Προσευχή καί δάκρυα" (3ο)
"Δάκρυα μετανοίας" (4ο)
"Ἡ ἐγκυμοσύνη καί ὁ τοκετός τῆς ψυχῆς" (5ο)
"Ἄκαρπα καί ἁμαρτωλά δάκρυα" (6ο)
"Πολυτίμητο μύρο" (7ο)
"Δάκρυα καί κατάνυξις" (8ο)
"Δάκρυα χαροποιά" (9ο)
"Τοῦ Ὁσίου Ἐφραίμ τοῦ Σύρου" (10ο)
"Τό δεύτερο βάπτισμα¨ (2ο)
"Προσευχή καί δάκρυα" (3ο)
"Δάκρυα μετανοίας" (4ο)
"Ἡ ἐγκυμοσύνη καί ὁ τοκετός τῆς ψυχῆς" (5ο)
"Ἄκαρπα καί ἁμαρτωλά δάκρυα" (6ο)
"Πολυτίμητο μύρο" (7ο)
"Δάκρυα καί κατάνυξις" (8ο)
"Δάκρυα χαροποιά" (9ο)
"Τοῦ Ὁσίου Ἐφραίμ τοῦ Σύρου" (10ο)
Προσευχή ἔνδακρυς ἤ δακρύρροος εἶναι ἠ προσευχή πού φέρνει καρπό πνευματικό, κάμπτει τό Θεῖο Ἔλεος καί κάνει τόν Κύριο νά ἐπιβλέψη μέ Θεία στοργή στήν ψυχή μας.
"Ὀφείλουμε νά δακρύζωμε, -μᾶς λέγει ὁ ἅγιος Θεόδωρος Ἐδέσσης (Φιλοκαλία τ.Α΄τ. 318 η') -παρακαλῶντας Ἐκεῖνον πού μπορεῖ νά μᾶς σώση ἀπό τήν φοβερή σκλαβιά τοῦ πικροτάτου Φαραώ καί νά μᾶς ἐλευθερώση ἀπό τήν δεινή τυραννία καί νά μᾶς βάλη στήν ἀγαθή γῆ τῆς Ἐπαγγελίας...Λοιπόν ἄς μή παύσωμε νά χύνωμε δάκρυα ἡμέρα καί νύκτα, σύμφωνα μέ ἐκεῖνον πού λέγει: "Ἐκοπίασα ἐν τῷ στεναγμῷ μου. Λούσω καθ' ἑκάστην νύκτα τήν κλίνην μου, ἐν δάκρυσί μου τήν στρωμνήν μου βρέξω". Διότι "οἱ σπείροντες ἐν δάκρυσιν ἐνἀγαλλιάσει θεριοῦσιν".
...
Τά δάκρυα καί ὁ πόνος τοῦ ἀγωνιστοῦ στήν προσευχή δίνουν μεγάλη χαρά στόν Κύριο. Διότι εἶναι δεῖγμα συναισθήσεως, ταπεινώσεως, συντριβῆς, μετανοίας, ἀγάπης καί εὐγνωμοσύνης. "Χρησιμοποίησε τά δάκρυα πρίν κάνῃς προσευχή γιά κάθε κατόρθωμά σου. Πολύ χαίρετε ὁ Κύριος γιά τόν προσευχόμενο μέ δάκρυα" συμπληρώνει ὀ ἴδιος ἅγιος (Φιλοκαλία τ. Α' 177 στ΄).
Γιά νά φυτρώσουν δάκρυα στήν ὥρα τῆς προσευχῆς χρειάζονται ὡρισμένες φυσικές καί πνευματικές προϋποθέσεις.
Πρώτη προϋπόθεσις: Συγκέντρωσις ἤ συνέλιξις τοῦ νοῦ, ὁ ὁποῖος μέχρι τήν ὥρα ἐκείνη ἦταν διασκορπισμένος στίς βιοτικές μέριμνες, ὥστε νά ἀποκτήση αἴσθησι τῆς καταστάσεως τῆς ψυχῆς καί τῆς στάσεως ἐνώπιον τοῦ Κυρίου κάι Θεοῦ της.
Δευτέρα Προϋπόθεσις: Ὥρα καί τόπος ἡσυχίας, ἡ ὁποία ἡσυχία εἶναι "ἀρχή καθάρσεως" τῆς ψυχῆς κατά τόν Μέγα Βασίλειο. Θόρυβοι, περισπασμοί, βιασύνη, ἄγχος, εἶναι ἀνασταλτικά τῆς ὑπάρξεως καί τῆς ἐνεργείας τοῦ φαρμάκου τῶν δακρύων. Γι' αὐτό οἱ καλύτερες ὧρες γιά ἠσυχία καί προσευχή καί κατάνυξι εἶναι οἱ μεταμεσονυκτικές.
Τρίτη προϋπόθεσις: Τελωνική στάσις, προσευχή ταπεινή πού κάνει "δεδικαιωμένη τήν ψυχή".
Τετάρτη προϋπόθεσις: Ψαλμωδία ἁπλῆ καί κατανυκτική, μέ ἤπια φωνή.
Ὁ κίνδυνος καί ὁ πειρασμός τῆς κενοδοξίας παραμονεύει πολύ τήν ψυχή πού ψάλλει φωνακτά, ἀλλά ἡ κενοδοξία μπορεῖ νά προσβάλη καί τήν ψυχή πού ἔχει δάκρυα στήν προσευχή. Ἡ κενοδοξία προσπαθεῖ νά μολύνη ὅλες τίς ἀρετές καί τά χαρίσματα τοῦ ἀνθρώπου. Γι' αὐτό ἄς ἀποδίδωμε ὅλα τά καλά καί κάθε κατόρθωμα καί καλή μας ἔφεσι καί κάθε χάρισμα στόν "Πατέρα τῶν φώτων, ἐκ τοῦ Ὁποίου πᾶσα δόσις ἀγαθή καί πᾶν δώρημα τέλειον".
Ἐκδόσεις: Ἱεροῦ Ἡσυχαστηρίου ΑΓΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΤΟΥ ΠΑΛΑΜΑ ΚΟΥΦΑΛΙΑ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου