ΝΗΠΤΙΚΑ ΚΕΦΑΛΑΙΑ
(ε' μέρος)
Ὅσιος Φιλόθεος ὁ Σιναΐτης
Μικρή Φιλοκαλία
Τό α' μέρος, θά βρεῖτε ἐδῶ: http://kaiomenivatos.blogspot.gr/2014/02/blog-post_5084.html
Τό β' μέρος, θά βρεῖτε ἐδῶ: http://kaiomenivatos.blogspot.gr/2014/02/blog-post_4470.html
Τό γ' μέρος, θά βρεῖτε ἐδῶ: http://kaiomenivatos.blogspot.gr/2014/02/blog-post_477.html
Τό δ' μέρος, θά βρεῖτε ἐδῶ: http://kaiomenivatos.blogspot.gr/2014/02/blog-post_9850.html
14. Μήν ἀπορρίπτεις τελείως, ἄνθρωπέ μου, ἀπό ἐγωισμό αὐτά τά σωτήρια φάρμακα τῆς ψυχῆς. Διότι τότε οὔτε τοῦ Χριστοῦ μαθητής εἶσαι, ὄχι βέβαια, οὔτε τοῦ Παύλου μιμητής, ὁ ὁποῖος λέγει· "δέν εἶμαι ἱκανός νά καλοῦμαι ἀπόστολος" (Α' Κορ. ιε' 9)· κι ἀλλοῦ, "στό παρελθόν ἤμουν βλάσφημος καί διώκτης καί ὑβριστής" (Α' Τιμ. α' 13). Βλέπεις, ὑπερήφανε, τόν Ἅγιο, ὅτι δέν ἔχει λησμονήσει τήν προηγούμενη ζωή του; Ἀλλά καί ὅλοι οἱ Ἅγιοι, ἀπό τήν ἀρχή τοῦ κόσμου μέχρι καί τώρα, ντύνονταν τόν εὐτελέστατο (γιά τόν κόσμο), μά στήν πραγματικοτητα ἅγιο μανδύα τοῦ Θεοῦ (τήν ταπείνωση). Καί ὁ ἴδιος ὁ Κύριός μας Ἰησοῦς Χριστός, ἐνῶ εἶναι Θεός ἀκατάληπτος καί ἄγνωστος (ὡς πρός τήν οὐσία Του) καί ἀνέκφραστος, θέλοντας νά δείξει τήν ὁδό τῆς αἰώνιας ζωῆς καί ἁγιότητας, ντύθηκε τήν ταπείνωση σ' ὅλη τήν ἐπίγεια ζωή Του. Ἔτσι, λοιπόν, ἡ ἁγία ταπείνωση πρέπει νά χαρακτηρίζεται θεϊκή ἀρετή, καί δεσποτική ἐντολή καί ἐνδυμασία.
Καί οἱ Ἄγγελοι καί ὅλες οἱ λαμπρές καί θεῖες ἐπουράνιες δυνάμεις, αὐτήν τήν ἀρετή (τήν ταπείνωση) τηροῦν καί διαφυλάττουν, διότι γνωρίζουν τί φοβερή πτώση ὑπέστη ὁ σατανᾶς ὅταν ὑπερηφανεύτηκε· καί τώρα βρίσκεται στήν ἄβυσσο ὁ πονηρός, σάν παράδειγμα καί σέ Ἀγγέλους καί σέ ἀνθρώπους γιά νά ἔχουν τό φόβο τῆς πτώσης ἀπό τήν ὑπερηφάνεια, ἐξαιτίας τῆς ὁποίας ἀποδείχτηκε τό πιό ἄτιμο πλάσμα πάνω στήν κτίση ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ. Γνωρίζουμε ἀκόμη καί τήν πτώση πού ὑπέστη ὁ Ἀδάμ ἐξαιτίας τῆς ὐπερηφάνειας. Ἀφοῦ λοιπόν ἔχουμε τόσα παραδείγματα τῆς ψυχωφελοῦς ἀρετῆς τῆς ταπείνωσης, μέ κάθε τρόπο πάντοτε ἄς ταπεινώνουμε τόν ἑαυτό μας μέ ὅλη μας τή δύναμη. Ἄς ταπεινώνουμε τήν ψυχή καί τό σῶμα μας, τό φρόνημα καί τό θέλημά μας, τά λόγια καί τίς σκέψεις μας, τήν ἐμφάνισή μας, καί τήν ἐξωτερική καί τήν ἐσωτερική· αὐτό κυρίως πρέπει νά ἐπιζητοῦμε, γιά νά μήν ἔχουμε ἐναντίον μας Ἐκεῖνον πού θέλει νά εἶναι μέ τό μέρος μας, τόν Ἰησοῦ Χριστό, τόν Υἱό τοῦ Θεοῦ καί Θεό ἀληθινό. Διότι ὁ Κύριος "ἀντιτάσσεται στούς ὑπερήφανους, ἐνῶ στούς ταπεινούς δίνει τή Χάρη Τόυ" (Παροιμ. γ' 34-Ἰακ. δ' 6)· καί, "γιά τόν Κύριο κάθε ὑπερήφανος εἶναι ἀκάθαρτος στήν καρδιά" (Παροιμ. ις' 5)· καί, "ὅποιος ταπεινώνει τόν ἑαυτό του θά ὑψωθεῖ" (Ματθ. κγ' 12)· καί (ὁ Κύριος λέγει ἀκόμη) "μάθετε ἀπό Ἐμένα, ὅτι εἶμαι πράος καί ταπεινός στήν καρδιά" (Ματθ. ια', 29).
15. "Προσέχετε-λέγει ὁ Σωτήρας μας-μήπως οἱ καρδιές σας γίνουν βαριές ἀπό κραιπάλη καί μέθη καί φροντίδες βιοτικές" (Λουκ. κα' 34)· καί ὁ ἀπόστολος Παῦλος προσθέτει, "ἐκεῖνος πού ἀγνίζεται, ἐγκρατεύεται σέ ὅλα " (Α' Κορ. θ' 25). Ἀφοῦ λοιπόν γνωρίζουμε ὅλα αὐτά πού μᾶς λέει ἡ Ἁγία Γραφή, ἄς διέλθουμε τή ζωή μας μέ ἐγκράτεια, προπάντων ἀπό τό πολύ φαγητό, ακί ἄς ἐθίσουμε τό σῶμα μας σέ ἐνάρετη τάξη καί συνήθεια, παρέχοντας σ' αὐτό τήν τροφή μέ μέτρο. Διότι μ' αὐτόν τόν τρόπο κατευνάζονται εὐκολότερα τά σκιρτήματα τοῦ ἐπιθυμητικοῦ ( μέρους τῆς ψυχῆς) καί ὑποτάσσονται στό ἡγεμονικό λογιστικό, ἄν καί πρέπει νά προσθέσουμε ἀληθινά καί (τά σκιρτήματα) τοῦ θυμικοῦ. Ἀλλά καί ἀπό τά ὐπόλοιπα σφάλματα ἄς ἀπέχουμε εὔκολα· ἐπειδή, ἀπό ἐκείνους πού ἔχουν λάβει πείρα τῆς ἀρετῆς, ἀρετή θεωρεῖται ἠ γενικότερη ἐγκράτεια, δηλαδή τό νά ἀπέχουμε ἀπό κάθε εἴδους κακό (Α' Θεσ. ε' 22). Διότι αἰτία τῆς ἁγνείας εἶναι προπάντων ὁ Θεός, ἡ αἰτία καί ὁ δοτήρας ὅλων τῶν καλῶν· ἔπειτα ἡ καθημερινή ἴση καί μετρημένη ἐγκράτεια ἀπό τό πολύ φαγητό.
Πηγή: Μικρή Φιλοκαλία (2), Εὐάγγελου Γ. Καρακοβούνη, Θεολόγου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου