Λόγος εἰς τούς Χαιρετισμούς τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου
Αρχιμ. Δαμιανού Ζαφείρη,
Επτά Λόγοι στους Χαιρετισμούς,
εκδ. Αποστολική Διακονία, Αθήνα, 1998, σελ. 47-54.
Επτά Λόγοι στους Χαιρετισμούς,
εκδ. Αποστολική Διακονία, Αθήνα, 1998, σελ. 47-54.
Δυο
δώρα προσφέρουμε κάθε Παρασκευή των Χαιρετισμών στην Παναγία. Δυό
υπέροχα δώρα που είναι αντάξια της Μητέρας του Θεού, της Θεοτόκου, της
τιμιωτέρας των Χερουβείμ και ενδοξοτέρας των Σεραφείμ. Τα θεσπέσια αυτά
δώρα είναι ο Ακάθιστος Ύμνος με τους 24 Οίκους και ο Κανόνας με τις
εννέα ωδές. Και τα δυό είναι αριστουργήματα της Βυζαντινής υμνολογίας
που εξαίρουν το έργο και το πρόσωπο της Υπεραγίας Θεοτόκου. Ο υμνογράφος
στον κανόνα χρησιμοποιεί για την Παναγία τις φράσεις: «ρόδον τό
ἀμάραντον , μύρον πολύτιμον , στάχυνἡ βλαστήσασα τόν θεῖον, εἴσοδος τῶν
σωζόμενων, κλίμαξ , γέφυρα, ἱερόν καταφύγιον ἰσχύς καί ὄχυρωμα τῶν
ἀνθρώπων, λιμήν, ἄνθος τό ἀμάραντον, τεῖχος καί ὄχυρωμα, ἄστρον ἄδυτον,
τῶν ἀθλητῶν στεφάνωμα».
Ό λα αυτά χαρακτηρίζουν την ξεχωριστή θέση
που έχει η Παναγία στον κόσμο της αγιότητος της Εκκλησίας. Ως Μητέρα του
Θεού είναι ο μοναδικός θησαυρός του πιστού, διότι προσφέρεται για την
σωτηρία του κόσμου και γι' αυτό αποκαλείται «κόσμου διάσωσμα ». Η
Παναγία είναι το καταφύγιο και το λιμάνι των πιστών, διότι σ' αυτήν
βλέπουν ασφάλεια και προστασία. Και στον Ακάθιστο Ύμνο αποκαλείται «
ἀστήρ , ὁδηγός σωφροσύνης, ἀνόρθωσις τῶν ἀνθρώπων, γῆ τῆς ἐπαγγελίας ,
τό ἄνθος τῆς ἀφθαρσίας , τό στέφος τῆς ἐγκράτειας , ὄχημα πανάγιον ,
οἴκημα πανάριστον , ἐλπίς ἀγαθῶν αἰωνίων, σκηνή τοῦ Θεοῦ καί λόγου, ἁγία
ἅγιων με ῖζον , ἀσάλευτος πύργος, τό ἀπόρθητον τεῖχος». Όλα αυτά
τονίζουν το μέγιστο έργο της Παναγίας για την σωτηρία του ανθρωπίνου
γένους. Η τιμιωτέρα των Χερουβείμ και ενδοξότερα των Σεραφείμ συνεχίζει
το θείο έργο με τα πολυάριθμα θαύματα προς όσους προστρέχουν με πίστη
και αγάπη στον Θεό.
Ιδιαίτερα ο Ακάθιστος Ύμνος είναι
ευχαριστήριος Ύμνος και εγκώμιο στο πρόσωπο της Παναγίας για το μεγάλο
θαύμα που έκανε το έτος 626 στην Κωνσταντινούπολη, νικώντας δυο μεγάλες
στρατιές αλλοθρήσκων, τους Πέρσες και τους Αβάρους. Ο Ακάθιστος Ύμνος
παρουσιάζει την βαθιά πίστη των προγόνων μας στο Θεό και στην πατρίδα.
Αυτά τα δυό ήταν ενωμένα στην ψυχή του λαού του Βυζαντίου και
εκφράζονται έντονα στον Ακάθιστο Ύμνο με το « Χα ῖ ρε νύμφη ἀ νύμφευτε »
και « τῇ ὑπερμάχω στρατηγῷ τά νικητήρια». Μέ τό « χα ῖ ρε νύμφη ἀ
νύμφευτε » παρουσιάζεται το κοσμοσωτήριο έργο της Παναγίας και με το «
τῇ ὑπερμάχω στρατηγῷ » τονίζονται τα θαυμαστά γεγονότα της ιστορίας του
Βυζαντίου. Τα θρησκευτικά και τα εθνικά ιδεώδη συνυπάρχουν στο λαό του
Βυζαντίου. Η έννοια της θρησκείας και της πατρίδος λαμβάνουν ιδιαίτερο
χώρο στη συνείδηση του λαού αυτού.
Η εθνική και η θρησκευτική συνείδηση
Ὁ Ακάθιστος ύμνος μας καλεί να μαθητεύσουμε
στην ιστορία των προγόνων μας, για να ωφεληθούμε από τα διδάγματά της
για τους κοινούς θρησκευτικούς και εθνικούς αγώνες τους. Οι έννοιες της
πίστεως και της πατρίδος συνυπήρχαν στην συνείδηση του λαού του
Βυζαντίου. Η πίστη και η ελευθερία ήταν τα μοναδικά ιδανικά των και γι'
αυτά πολεμούσαν μέχρι θυσίας.
![]() |
Ἡ Παναγία τριετής. Ρώσικη εἰκόνα |
Η έννοια της πατρίδας ήταν συνυφασμένη με την
έννοια της θρησκείας, διότι σ' αυτήν υπήρχαν τα ιερά και όσια της
πίστεώς των. Ακόμη και οι αρχαίοι πρόγονοί μας έδιναν μία ιερότητα στην
έννοια της πατρίδος και αυτό το τονίζει ο σοφός Σωκράτης: «Μητρός τέ καί
πατρός καί τῶν ἄλλων προγόνων ἁ πάντων τιμιώτερον ἐστιν ἡ πατρίς καί
σεμνότερον καί ἁγιώτερον...» (=Και από την μητέρα και από τον πατέρα κι
όλους γενικά τους άλλους προγόνους πιο πολύτιμο αγαθό είναι η πατρίδα
και πιο σεβαστό και πιο ιερό...). Ο δε στρατηγός Μακρυγιάννης στα
απομνημονεύματά του έγραφε: « Γλυκύτερον πρᾶγμα δέν εἶναι ἄλλο ἀπό τήν
πατρίδα καί τήν θρησκεία». Και ο Κωστής Παλαμάς γράφει με τόλμη: « Δέν
ζεῖ χωρίς πατρίδα ἡ ἀνθρώπινη ψυχή».
Είναι γεγονός αναμφισβήτητο ότι στην πατρίδα
εμπιστευόμαστε τη ζωή μας, τη ζωή των παιδιών μας, την τιμή μας, τα ιερά
και τα όσιά μας. Γι' αυτό είναι ανάγκη να αγαπάμε την πατρίδα μας και
να έχουμε εθνική συνείδηση. Διότι η εθνική συνείδηση δηλώνει κοινούς
αγώνες, κοινή γλώσσα και θρησκεία και κοινές παραδόσεις.
Η εθνική και η θρησκευτική συνείδηση πρέπει
να πορεύονται μαζί, όπως η ενότητα ενός έθνους και η πίστη στο Θεό, η
αρετή και το θείο. Και οι δυο μαζί οδηγούν στην ομόνοια ενός έθνους. Το
παρελθόν της Ελλάδος είναι λαμπρό με τις ηρωικές μορφές της που την
διέκριναν από όλα τα έθνη του κόσμου. Οι ιερές παραδόσεις εξυψώνουν την
εθνική συνείδηση για νέους αγώνες και θυσίες.

Ορθοδοξία και Ελληνισμός
Πάντοτε η Ορθοδοξία ήταν παράγοντας ενότητας,
ειρήνης και συμφιλιώσεως των Ελλήνων, διότι κηρύττει την ελευθερία και
την αγάπη μεταξύ των ανθρώπων. Βλέπει το ανθρώπινο πρόσωπο ως εικόνα του
Θεού και το σέβεται προσφέροντάς του τα υψηλά ιδανικά και τις
θεανθρώπινες αξίες του Χριστιανισμού. Η Ορθοδοξία στοχεύει να
δημιουργήσει ώριμους και υπεύθυνους ανθρώπους με υψηλούς σκοπούς, ώστε
να συμβάλλουν για μια καλύτερη κοινωνία, η οποία να εμφορείται από τις
αξίες της δικαιοσύνης, της ελευθερίας και της αγάπης.
Ως ορθόδοξοι χριστιανοί έχουμε την προσωπική
ευθύνη για ορθόδοξο και ελληνικό ήθος. Και τα δυο μαζί να συμπορεύονται
και να κατευθύνουν την ψυχή του Έλληνα σε νέους αγώνες και θυσίες. Είναι
αλήθεια ότι οι αρχαίοι Έλληνες είχαν αναπτύξει σε μεγάλο βαθμό τη
μεγάλη αξία της θρησκείας και της πατρίδος.

Η Ορθοδοξία και ο Ελληνισμός πορευόμενοι μαζί
δίνουν μήνυμα και πρόσκληση στον σύγχρονο κόσμο, προσφέροντας τις
παραδόσεις και την πνευματική κληρονομιά της. Πάντοτε η Ορθοδοξία και ο
Ελληνισμός υπήρξαν ενωμένοι και αυτό δηλώνεται με την σφραγίδα του
ελληνοχριστιανικού πολιτισμού. Είναι οι δυό όψεις του αυτού νομίσματος.
Η κρίση των αξιών
Σήμερα ζούμε σ' έναν κόσμο που η ελληνική
κοινωνία απειλείται από εσωτερικούς και εξωτερικούς εχθρούς και
συγχρόνως διέρχεται κρίσεις, από τις οποίες κινδυνεύει να χάσει την
ταυτότητά της. Ξεκινά από τη κρίση των αξιών και των ιδεολογιών και
φθάνει μέχρι την κρίση του ανθρωπισμού, της ηθικής, της οικογένειας και
της παιδείας. Αυτό που κυριαρχεί περισσότερο είναι η κρίση των ηθικών
αξιών, από την έλλειψη της αγάπης και της προσφοράς. Ακόμη ένας αφανής
κίνδυνος είναι η κρίση των συνειδήσεων των ανθρώπων, που νεκρώνονται
εξαιτίας του ατομισμού και της μοναξιάς.



Πηγή: http://www.apostoliki-diakonia.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου