Ἐξήγηση τῶν συμβολισμῶν
στήν εἰκόνα τῆς Γέννησης τοῦ Χριστοῦ
ΚΑΛΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΜΕ ΥΓΕΙΑ
Το
πνευματικό μεγαλείο, το μυστικό βάθος και το αισθητικό κάλλος της
Ορθοδόξου τέχνης συνεργούν στη μετοχή του πιστού στο καλοάγγελτο γεγονός
της ενανθρώπισης. Στο χώρο της Εκκλησίας ο
πιστός ζει το μυστήριο της σαρκώσεως με τις αισθήσεις του, οι οποίες
μεταμορφώνονται προκειμένου να γίνουν μέσα επικοινωνίας με το άρρητο.
Προσκυνώντας την εικόνα της Γεννήσεως ανταποκρίνεται στο κέλευσμα της
ψαλμωδίας «δεύτε ίδωμεν πιστοί» και «βλέπει» την θεολογία της σαρκώσεως
αισθανόμενος την ευφροσύνη της θείας συγκαταβάσεως και κενώσεως.
Ο
εικονογραφικός τύπος διαμορφώθηκε έτσι ώστε να συνοψίζει τη θεολογία της
Γεννήσεως επενδύοντάς την με άρτια αισθητική μορφή. Η παράσταση έχει
οργανωθεί αντιρρεαλιστικά και συμβολικά συνθέτοντας στοιχεία από την
ιστορική πραγματικότητα, πνευματικά και διαχρονικά. Το βουνό, το
σπήλαιο, η φάτνη, τα ζώα συνυπάρχουν με τον χρυσό κάμπο που είναι ο
πνευματικός χώρος του ουρανού. Έτσι η εικόνα αμέσως παρουσιάζει την
σύνθεση του γήινου και του ουράνιου, του ανθρώπινου και του θείου.
Όλες οι
μορφές έχουν ειδικό νόημα και συμβολισμό. Η Γέννηση τοποθετείται μέσα σε
σπήλαιο, στοιχείο που δεν προέρχεται από τα Ευαγγέλια, αλλά από την
παράδοση που ξεκινά μεν από το απόκρυφο το λεγόμενο Πρωτοευαγγέλιο του
Ιακώβου αλλά την παίρνει ο ορθόδοξος θεολογικός στοχασμός (Ιουστίνος ο
φιλόσοφος και μάρτυς) και την καθιερώνει η υμνογραφία με τον Ρωμανό «και
η γη το σπήλαιον τω απροσίτω προσάγει» (Κοντάκιον), και τους άλλους
Υμνωδούς των Χριστουγέννων: «Τι σου προσενέγκωμεν Χριστέ ότι ώφθης επί
γης ως άνθρωπος… η γη το σπήλαιον» (Ιδιόμελον Εσπερινού), «τω σήμερον εν
σπηλαίω τεχθέντι» (κάθισμα Όρθρου).





Σε μερικές
εικόνες μπροστά στον Ιωσήφ στέκεται και συνομιλεί ένας βοσκός, συνήθως
γέρος, κακόμορφος, που σύμφωνα με τα Απόκρυφα είναι ο διάβολος
μεταμορφωμένος σε τσοπάνη που πειράζει τον Ιωσήφ δείχνοντας την
ροζιασμένη μαγκούρα του λέγοντας ειρωνικά, πως αν αυτό το ξεραμένο ξύλο
βλαστήσει με φύλλα και κλαδιά, τότε μπορεί και μια Παρθένα να γεννήσει.
Σε κάποιες μάλιστα εικόνες, σαν άλλη επίρρωση της Παρθενίας της
Θεοτόκου, ζωγραφίζεται βλαστημένη η ποιμενική ράβδος.
Η ένταξη των
αμφιβολιών του Ιωσήφ στην εικόνα της Γεννήσεως, έχει χαρακτήρα
διδακτικό. «Στο πρόσωπο του αγίου Ιωσήφ, η εικόνα αφηγείται ένα
παγκόσμιο δράμα που παράγεται δια μέσου όλων των αιώνων… Το Μυστήριο του Ευαγγελίου απευθύνεται στη πίστη και συναντά το εμπόδιο & τις αμφιβολίες»
(Π. Ευδοκίμωφ). Η συλλογισμένη και συνεσταλμένη στάση του δείχνει
άνθρωπο που αντιμετώπισε γεγονότα πάνω από τις δυνάμεις του, αλλά που
δεν του λείπει η αγαθή προαίρεση. Γι’ αυτό και τη Μαρία δεν θα τη διώξει
κρυφά, όπως προς στιγμή σκέφτηκε, αλλά θα σταθεί δίπλα στη Μητέρα και
το Παιδίον σαν προστάτης. Έτσι η αμφιβολία του Ιωσήφ γίνεται στήριγμα
γι’ αυτούς που δοκιμάζονται από λογισμούς αμφιβολίας και δυσπιστίας.




Η όλη
σύνθεση κλείνει με ένα ακόμα επεισόδιο, που προέρχεται από τα Απόκρυφα:
το πρώτο λουτρό του βρέφους. Στο πρώτο ευαγγέλιο του Ιακώβου
περιγράφονται διάφορες φροντίδες για τον τοκετό της Μαρίας καθώς και η
μαία και η βοηθός της που συνδράμανε την Παναγία και έλουσαν το
αρτιγέννητο. Εικονογραφικά η σκηνή κατάγεται από αρχαία παράσταση
λουτρού του Διονύσου. Η χριστιανική τέχνη από τους πρώτους αιώνες
προσέλαβε το θέμα. Εξαίρεση
σημειώνεται τον 18ον αι. στο Άγιο Όρος, όπου η σκηνή θεωρήθηκε μειωτική
της θεότητος και κατά συνέπεια απόβλητη. Ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης
αναφέρει ότι «το δε να
ιστορούνται γυναίκες τινες πλύνουσαι τον Χριστόν
εν λεκάνη, ως οράται εν πολλαίς εικόσι της Χριστού γεννήσεως, τούτο
είναι παντάπασιν ατοπώτατον». Εξηγώντας αυτή τη θέση του ο Άγιος λέει
ότι η Θεοτόκος δε γέννησε με πόνους και ωδίνες όπως οι άλλες γυναίκες
για να χρειάζεται η σκηνή του λουτρού. Έτσι το θείο βρέφος ήταν καθαρό
από την ακαθαρσία.

Παρά ταύτα
όμως η σκηνή επεκράτησε. Στην ορθόδοξο αίσθηση του λαού της εκκλησίας
δεν προξένησε κανένα σκανδαλισμό. Είδε στην απεικόνιση αυτή μια ακόμη
έκφανση της σαρκώσεως και ενανθρωπίσεως. Μερικοί μελετητές και θεολόγοι
βλέπουν και μια προεικόνιση της Βαπτίσεως.
Η ορθόδοξη εικόνα της Γεννήσεως μορφοποιεί
την διδασκαλία της Εκκλησίας κρατώντας όλο το θεολογικό βάθος της,
καθώς βρήκε στην έκφραση το μέτρο ανάμεσα στο θείο και το ανθρώπινο.
Με την ταυτόχρονη αναπαράσταση μέσα στη ίδια σύνθεση γεγονότων που
διαφέρουν μεταξύ τους χρονικά σημαίνει απελευθέρωση από την αντίληψη του
χρόνου ροής και διαδοχής, δίνεται μια άλλη αίσθηση του χρόνου που τα
αντιμετωπίζει όλα σαν παρόν. Αυτή η αντίληψη είναι αποτέλεσμα της
κατανόησης του μυστηρίου της Σαρκώσεως, σαν γεγονότος ιστορικού, αλλά
και μυστηριακού, εξωχρονικού. Διότι ο Χριστός που γεννήθηκε στην
ορισμένη χρονική στιγμήν «ότε ήλθε το πλήρωμα του χρόνου» (Γαλ. 4,4) δεν
έπαυσε να είναι ο «προ αιώνων υπάρχων» ο άχρονος Υιός.
Αυτή τη
θεώρηση του χρόνου δίνει η Ορθόδοξη εικόνα της Γεννήσεως και με αυτό το
τρόπο κάνει σύγχρονο το γεγονός και καλεί τον πιστό να συμμετάσχει και
να δει τον τόπο όπου εγεννήθη ο Χριστός. Αυτό είναι και το μεγάλο
επίτευγμα της Βυζαντινής ζωγραφικής. Πέτυχε να φανερώσει με χρώματα και
σχήματα την ενανθρώπιση στην σωτηριώδη, θεολογική διάσταση και χωρίς να
μας στερήσει την αισθητική χαρά που γεννιέται από την μεγάλη τέχνη,
κατόρθωσε να καταστήσει την εικόνα πύλη εισόδου στο μυστήριο που
μπαίνουμε με ευφροσύνη και δοξολογία.
ΚΑΛΑ ΚΑΙ ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ

Πηγές
http://pmeletios.com/index.html
http://pmeletios.com/index.html
http://chilonas.wordpress.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου