"Όλοι οι Χριστιανοί πρέπει να προσεύχονται ακατάπαυστα"
Ἀγνωστου μοναχού
Ὅπως στήν ἀνάβαση χρειαζόμαστε σχοινί,
ἔτσι καί στήν πνευματική μας ἀνάβαση χρειαζόμαστε
κομποσχοίνι καί προσευχή!
κομποσχοίνι καί προσευχή!
Συνοπτικά σχόλια: Και αυτό το
κείμενο, γραμμένο προφανώς από πέννα οσιωτάτου μοναχού, γευομένου τους
γλυκυτάτους καρπούς της νοεράς και καρδιακής προσευχής -ώστε να την
παρομοιάζει με τις "χρυσές φιάλες" της Αποκαλύψεως, αλλά και με φως που
φωτίζει την ψυχή και ανάβει την καρδιά από τις φλόγες της θείας αγάπης -
εντάσσεται στην Φιλοκαλία, για να εξάρει την αξία της νοεράς προσευχής,
αλλά και την υποχρέωση, χάριν της σωτηρίας τους, να την χρησιμοποιούν
και οι λαϊκοί στον κόσμο.
Και για να ενισχύσει τους αμφιβάλλοντες, για την ωφελιμότητα της
αδιαλείπτου προσευχής και από τους μη μοναχούς, προβάλλει δύο
ακαταμάχητα τεκμήρια. Πρώτο, την εξ ουρανού μαρτυρία, δια του Αγγέλου
στον απλούν γέροντα μοναχόν Ιώβ, που αντέλλεγε στον θείον Παλαμά και
δεύτερο, αυτόν τον άγιο Πατέρα του Κωνσταντίνον, αναδειχθέντα
θαυματουργό διά της αδιαλείπτου νοεράς προσευχής, που, από την κατοχή
της γλυκύτητός της, δεν μπορούσε να παρακολουθήσει τις συζητήσεις στα
ανακτοβούλια, στα οποία παρίστατο και αυτός. Το πεντασέλιδον αυτό κείμενο, που αποτελεί σχολιασμόν ενός μέρους της
βιογραφίας του αγίου Γρηγορίου του Παλαμά, από τον άγιο Πατριάρχη
Φιλόθεο, αντιπροσωπεύει την εξαπλωμένη στο Βυζάντιο του 14ου αιώνος
πνευματικήν ατμόσφαιρα, που δεσπόζεται από μία φιλομόναχη έξαρση, με
κέντρο τη νοερά προσευχή απ' όλες τις κοινωνικές τάξεις.

Ο θειος Γρηγόριος είχε ένα φίλο αγαπημένο ονομαζόμενο Ιώβ, άνθρωπο
απλούστατο και πολύ ενάρετο, με τον οποίο συνομιλώντας μία φορά του είπε
και περί προσευχής και πώς κάθε Χριστιανός γενικά πρέπει να αγωνίζεται
πάντοτε στην προσευχή και να προσεύχεται ακατάπαυστα, καθώς παραγγέλλει ο
Απόστολος Παύλος σε όλους τούς Χριστιανούς: «Αδιαλείπτως προσεύχεσθε»,
και καθώς λέει και ο προφήτης Δαβίδ, με όλο πού ήταν βασιλιάς κι είχε
όλες τις φροντίδες του βασιλείου του: «Βλέπω πάντοτε τον Κύριο μπροστά
μου» (μέσῳ της προσευχής)· και καθώς διδάσκει ο Θεολόγος Γρηγόριος όλους
τούς Χριστιανούς λέγοντας ότι πρέπει να μνημονεύομε με την προσευχή το
όνομα του Θεού περισσότερο από όσο αναπνέομε.
Και λέγοντας αυτά ο Άγιος στον φίλο του Ιώβ κι άλλα περισσότερα, του
έλεγε ακόμη πώς πρέπει κι εμείς να κάνομε υπακοή στις παραγγελίες των
Αγίων, και όχι μόνο να προσευχόμαστε εμείς παντοτινά, αλλά να διδάσκομε
κι όλους τούς άλλους, μοναχούς και λαϊκούς, σοφούς και αμόρφωτους,
άνδρες και γυναίκες και παιδιά, και να τούς παρακινούμε να προσεύχονται
ακατάπαυστα. Ακούγοντας αυτά ο γέροντας εκείνος Ιώβ, τα θεώρησε
καινοτομία κι άρχισε να αντιλέγει του Αγίου πώς η αδιάλειπτη προσευχή
είναι μονάχα για τούς ασκητές και τούς μοναχούς πού είναι έξω από τον
κόσμο και από τούς περισπασμούς, κι όχι για τούς κοσμικούς πού έχουν
τόσες μέριμνες και δουλειές. Και ο Άγιος πάλι του έλεγε κι άλλες
μαρτυρίες και αναντίρρητες αποδείξεις, όμως ο γέρων Ιώβ δεν επείθετο,
και ο θειος Γρηγόριος αποφεύγοντας την πολυλογία και τη φιλονικία σώπασε
και πήγε ο καθένας στο κελί του.
Κι ύστερα πού ο Ιώβ προσευχόταν καταμόνας στο κελί του, φαίνεται μπροστά
του Άγγελος Κυρίου σταλμένος από το Θεό πού θέλει όλων των ανθρώπων τη
σωτηρία, κι αφού τον έλεγξε αυστηρά πού φιλονικούσε με τον άγιο Γρηγόριο
κι αντιστεκόταν σε πράγματα φανερά, από τα όποια προξενείται η σωτηρία
των Χριστιανών, του παρήγγειλε εκ μέρους του Αγίου Θεού να προσέχει καλά
στο εξής και να φυλαχθει πλέον να μην πει τίποτε ενάντιο σε αυτό το
ψυχωφελέστατο έργο, γιατί αντιστέκεται στο θέλημα του Θεού· αλλά μήτε με
το νου του πλέον να τολμήσει να δεχτεί ενάντιο λογισμό και να φρονεί
διαφορετικά από ό,τι του είπε ο θειος Γρηγόριος. Τότε ο απλούστατος
εκείνος γέρων Ιώβ πήγε αμέσως στον Άγιο κι έπεσε στα πόδια του, ζητώντας
συγχώρηση για την αντίσταση και φιλονικία και του φανέρωσε και όσα του
είπε ο Άγγελος του Κυρίου.
Βλέπετε, αδελφοί μου, πώς όλοι οι Χριστιανοί, από τον μικρό ως τον
μεγάλο, οφείλουν να προσεύχονται παντοτινά με τη νοερά προσευχή, το
«Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησόν με»;

Αυτός λοιπόν, με όλο πού ήταν μέσα στα ανάκτορα και ονομαζόταν πατέρας
και διδάσκαλος του βασιλιά Ανδρονίκου και καταγινόταν καθημερινά με τις
βασιλικές υποθέσεις, χώρια πού είχε και τις υποθέσεις του σπιτιού του,
γιατί ήταν πολύ πλούσιος κι είχε πολλά κτήματα και υπηρέτες και παιδιά
και γυναίκα, μ΄ όλα ταύτα τόσο ήταν αχώριστος από το Θεό και τόσο ήταν
δοσμένος στη νοερά και ακατάπαυστη προσευχή, πού τις περισσότερες φορές
λησμονούσε εκείνα πού συζητούσαν μαζί του ο βασιλιάς και οι άρχοντες του
παλατιού για υποθέσεις βασιλικές κι ερωτούσε γι΄ αυτές μία και δύο
φορές. Γι΄ αυτό πολλές φορές οι άλλοι άρχοντες, μην ξέροντας την αιτία,
συγχύζονταν και τον ονείδιζαν πού λησμονεί έτσι γρήγορα και ενοχλεί με
τις δεύτερες ερωτήσεις του το βασιλιά· αλλά ο βασιλιάς, πού ήξερε την
αιτία, τον υπερασπιζόταν λέγοντας: « Ο Κωνσταντίνος έχει δικές του
έγνοιες ο μακάριος κι εκείνες δεν τον αφήνουν να προσέχει στα λόγια τα
δικά μας πού είναι για υποθέσεις προσωρινές και μάταιες· ο νους του
ευλογημένου είναι προσηλωμένος στα αληθινά και ουράνια και για τούτο
λησμονεί τα επίγεια, επειδή όλη του η προσοχή είναι στην προσευχή και
στο Θεό». Γι΄ αυτό και ο Κωνσταντίνος ήταν σεβάσμιος και αξιαγάπητος και
στο βασιλιά και σε όλους τούς μεγιστάνες και άρχοντες της βασιλείας,
καθώς ήταν αγαπημένος και από το Θεό και αξιώθηκε ο αοίδιμος να κάνει
και θαύματα.
Μια φορά δηλαδή, μπήκε σ΄ ένα πλοιάριο με όλη του την οικογένεια για να
πάει επάνω από το Γαλατά σ΄ ένα αναχωρητή, πού ησύχαζε εκεί, και να
πάρει την ευχή και την ευλογία του. Καθώς πήγαιναν, ρώτησε τούς υπηρέτες
του αν πήραν κανένα προσφάγι να πάνε στον Αββά εκείνο για να τούς
φιλέψει. Εκείνοι του είπαν πώς λησμόνησαν από τη βία και δεν πήραν
τίποτε. Λυπήθηκε λίγο ο ευλογημένος, πλην δεν είπε τίποτε, μόνο
πηγαίνοντας εμπρός στο καΐκι, έβαλε το χέρι του μέσα στη θάλασσα και με
σιωπηλή και νοερά προσευχή παρακαλούσε το Θεό, τον Κύριο της θάλασσας,
να του δώσει κανένα κυνήγι· κι ύστερα από λίγη ώρα -τι θαυμαστά είναι τα
έργα, Χριστέ Βασιλεύ, με τα όποια δοξάζεις παράδοξα τούς δούλους Σου!-
βγάζει το χέρι του από τη θάλασσα κρατώντας ένα πολύ μεγάλο λαβράκι, το
οποίο έριξε μέσα στο πλοιάριο μπροστά στους υπηρέτες του και είπε: «Να
πού ο Θεός νοιάστηκε και για τον Αββά τον δούλο Του και του έστειλε
προσφάγι».
Βλέπετε, αδελφοί μου, πως δοξάζει ο Ιησούς Χριστός τούς δούλους Του
εκείνους πού είναι πάντοτε μαζί Του και επικαλούνται συνεχώς το πανάγιο
και γλυκύτατο όνομά Του;
Ακόμη και ο δίκαιος εκείνος και άγιος Ευδόκιμος, δεν ήταν κι αυτός μέσα
στην Κωνσταντινούπολη και μέσα στα ανάκτορα και τις βασιλικές υποθέσεις;
Δε συναναστρεφόταν με το βασιλιά και τούς άρχοντες του παλατιού, με
τόσες φροντίδες και περισπασμούς; Μ΄ όλα ταύτα είχε πάντοτε αχώριστη τη
νοερά προσευχή, καθώς διηγείται στο Βίο του ο Συμεών ο Μεταφραστής, γι΄
αυτό κι ευρισκόμενος μέσα στον κόσμο και στα κοσμικά ο τρισμακάριος,
έζησε αληθινά μία ζωή αγγελική και υπερκόσμια και αξιώθηκε από τον
μισθαποδότη Θεό να λάβει και τέλος μακαριστό και θείο. Και άλλοι πολλοί
και αναρίθμητοι πού ήταν μέσα στον κόσμο, ήταν ολωσδιόλου δοσμένοι στη
νοερά και σωτήρια αυτή προσευχή, καθώς αναφέρονται σε διάφορες ιστορίες.




Λοιπόν, αδελφέ, όποιος κι αν είσαι, όταν πάρεις στα χέρια σου το παρόν
βιβλίο και διαβάζοντάς το δοκιμάσεις ωφέλεια στην ψυχή σου, παρακαλώ
θερμά, θυμήσου να κάνεις και μία παράκληση στο Θεό, με ένα «Κύριε
ελέησον», για την αμαρτωλή ψυχή εκείνου πού κοπίασε σε τούτο το βιβλίο
κι εκείνου πού ξόδεψε να το τυπώσει· οι οποίοι έχουν μεγάλη ανάγκη της
προσευχής σου, για να βρουν έλεος Θεού στις ψυχές τους και συ στη δική
σου. Γένοιτο, γένοιτο.
ΚΥΡΙΕ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΕ
ΕΛΕΗΣΟΝ ΜΕ ΤΟΝ ΑΜΑΡΤΩΛΟ!
------------------------------------------
(πηγή: Φιλοκαλία των Ιερών Νηπτικών, μεταφρ. Αντώνιος Γαλίτης, εκδ. Το περιβόλι της Παναγίας, 1986, ε΄τόμος, σελ. 314-319).
Πηγή: http://filokaliakainipsis.blogspot.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου