ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ ΦΙΛΑΥΤΙΑΣ:
γαστριμαργία, φιλαργυρία, κενοδοξία
ΦΙΛΟΚΑΛΙΑ
4ο μέρος (Εγκράτεια και αποφυγή ηδονής στην τροφή-
Αγίου Κασσιανού)
Αγίου Κασσιανού)
1ο μέρος: (Γενικά-Μοναχός Εὐάγριος) ,
2ο μέρος: (Ρητά-Ἁγίου Μάρκου τοῦ Ἀσκητοῦ) ,
3ο μέρος: (Γαστριμαργία-Ἁγίου Νείλου) ,
ΦΙΛΟΚΑΛΙΑ, ΤΟΜΟΣ Α΄: Άγιος
Κασσιανός ο Ρωμαίος σελ. 91-92
Οι
άγιοι Πατέρες δεν έχουν παραδώσει ένα κανόνα νηστείας, ούτε ένα τρόπο της
διατροφής, ούτε το ίδιο μέτρο, γιατί δεν έχουν όλοι την ίδια δύναμη, είτε λόγω
ηλικίας, είτε ασθενείας, είτε καλύτερης συνήθειας του σώματος. Έχουν όμως
παραδώσει σε όλους ένα σκοπό, να αποφεύγουμε την
αφθονία και να αποστρεφόμαστε το χορτασμό της κοιλιάς.
Έχουν δεί στην πράξη ότι
είναι ωφελιμότερο και βοηθά στην καθαρότητα το να τρώει κανείς μια φορά την
ημέρα από το να τρώει κάθε τρείς ή τέσσερις ή εφτά ημέρες. Γιατί λένε, εκείνος
που επεκτείνεται υπέρμετρα στη νηστεία, υπέρμετρα κατόπιν τρώει. Και από αυτό,
άλλοτε εξαιτίας της υπερβολής της αποχής από την τροφή ατονεί το σώμα και γίνεται
πιο απρόθυμο για τις πνευματικές εργασίες, και άλλοτε όταν γεμίσει από το βάρος
των τροφών προκαλεί αμέλεια και εξασθένιση της ψυχής. Σε όλους έχουν παραδώσει
ένα κανόνα εγκράτειας, το να μη ξεγιελιούνται με το χορτασμό της κοιλιάς, ούτε
να παρασύρονται από την ηδονή του λάρυγγα. Γιατί δεν είναι μόνο η διαφορά της ποιότητας των τροφών, αλλά και η
ποσότητα που ανάβει τα πυρωμένα βέλη της πορνείας.
Γιατί με οποιαδήποτε τροφή όταν γεμίσει η
κοιλιά, γεννά το σπόρο της διαφθοράς.
Και πάλι δεν είναι μόνο η κραιπάλη του κρασιού που φέρνει μέθη στη
διάνοια, αλλά και η αφθονία του νερού και κάθε τροφής η υπερβολική χρήση τη
ζαλίζει και φέρνει νύστα σε αυτήν.
Αιτία της καταστροφής των
Σοδομιτών δεν ήταν η κραιπάλη του κρασιού και των διαφόρων φαγητών, αλλά η
αφθονία του άρτου κατά τον προφήτη.
Η ασθένεια του σώματος δεν είναι αντίθετη με
την καθαρότητα της καρδιάς, όταν δώσουμε στο σώμα εκείνα που απαιτεί η
ασθένεια, όχι ό,τι θέλει η ηδονή.
Τις τροφές τις χρησιμοποιούμε τόσο ώστε να
ζήσουμε, όχι για να σκλαβωθούμε στις ορμές της επιθυμίας.
Η μετρημένη και μέσα σε λογικά όρια τροφή
βοηθά στην υγεία του σώματος, δεν αφαιρεί την αγιότητα.
Ακριβής κανόνας εγκράτειας, όπως παρέδωσαν οι
Πατέρες, είναι να σταματούμε να τρώμε πριν χορτάσουμε.
Και ο Απόστολος που είπε «μη φροντίζετε για τη σάρκα, πώς να
ικανοποιήσετε τις επιθυμίες της», δεν εμπόδισε την αναγκαία
κυβέρνηση της ζωής, αλλά απαγόρευσε την φιλήδονη φροντίδα.
(συνέχεια...)
(συνέχεια...)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου