ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ ΦΙΛΑΥΤΙΑΣ
γαστριμαργία, φιλαργυρία, κενοδοξία
ΦΙΛΟΚΑΛΙΑ
22ο μέρος (Λιτότητα στην τροφή, εγκράτεια στα λόγια-Οσίο Ηλία του Εκδίκου)
ΦΙΛΟΚΑΛΙΑ, ΤΟΜΟΣ Γ', Όσιος Ηλίας ο Έκδικος, σελ. 37-38
«Ο
Κύριος θα προφυλάξει, λέει ο Ψαλμωδός, την είσοδο σου και την έξοδο σου» δηλαδή
την είσοδο των φαγητών και την έξοδο των λόγων με την εγκράτεια. Γιατί εκείνος
που έχει εγκράτεια εισόδου και εξόδου στα φαγητά και στα λόγια, αποφεύγει την
επιθυμία των οφθαλμών και καταπραύνει τον παράλογο θυμό. Αυτά πρέπει περισσότερο
από όλα να φροντίζει ο αγωνιζόμενος και να τα επιδιώκει με κάθε τρόπο. Γιατί με
αυτά δυναμώνει η πράκτικη άσκηση και στερεώνεται η θεωρητική επίδοση.
Μερικοί έχουν πολλή επιμέλεια για την είσοδο
των φαγητών, για την έξοδο όμως των λόγων δείχνουν αμέλεια. Αυτοί δεν γνωρίζουν
να διώχνουν το θυμό από την καρδιά τους, ούτε την επιθυμία από την σάρκα
τους, κατά τον Εκκλησιαστή, με τα οποία κτίζεται η καθαρή καρδιά από το καινοποιό
Πνεύμα.
Η λιτότητα των φαγητών βρίσκεται στην
κατώτερη ποιότητα της τροφής, ενώ το ακατηγόρητο των λόγων βρίσκεται στην
καλύτερη ποιότητα της σιωπής.
Καθάρισε στην πυρά της ασιτίας τους νεφρούς σου-την έδρα του
επιθυμητικού-και δοκίμασε την καρδιά σου-την έδρα του θυμικού-με την εγκράτεια
των λόγων. Και θα έχεις υπηρέτες στα καλά και το επιθυμητικό και το θυμικό μέρος
της ψυχής.
Η
σαρκική ηδονή εξασθενίζει σε όσους ασκούνται, όταν παρακμάσει το σώμα. Παραμένει
όμως η ηδονή του φάρυγγα σε εκείνον που δεν κατάφερε να την τιμωρήσει
δίκαια. Πρέπει λοιπόν να επιδιώξεις να αποβάλεις την ντροπή του
αποτελέσματος-της ηδονής-με την αποβολή του αιτίου-των ηδονικών φαγητών-, για να
μη βρεθείς εκεί χωρίς την αρετή της εγκράτειας και ντυθείς με την ντροπή.
Είναι ανάγκη ο ασκητής να γνωρίζει πότε
και με ποια φαγητά πρέπει να τρέφει το σώμα σαν εχθρό, και πότε να το στηρίζει
σαν φίλο, και πότε να το παρηγορεί σαν ασθενή. Για να μην κάνει λάθος και δώσει
στον φίλο εκείνα που αρμόζουν σε εχθρό, και στον εχθρό εκείνα που αρμόζουν σε
φίλο και εκείνα που αρμόζουν σε εχθρό τα δώσει στον ασθενή, και επειδή τους έχει
σκανδαλίσει όλους, τον πολεμήσουν σε καιρό πειρασμού.
Όταν εκείνος που τρώει, προτιμά την τροφή παρά την τρυφή, τότε έρχεται η
χάρη των δακρύων και αρχίζει να τον γλυκαίνει και να τον κάνει να ξεχνά κάθε
άλλη γλυκύτητα, γιατί την έχει καταπιεί η ασύγκριτη γλυκύτητα των δακρύων.
(συνέχεια...)
Διαβάστε ὅλα τά προγούμενα ἄρθρα μας σχετικά μέ τά 3 πάθη, ἐδῶ:
1ο μέρος: (Γενικά-Μοναχός Εὐάγριος) ,
1ο μέρος: (Γενικά-Μοναχός Εὐάγριος) ,
2ο μέρος: (Ρητά-Ἁγίου Μάρκου τοῦ Ἀσκητοῦ) ,
3ο μέρος: (Γαστριμαργία-Ἁγίου Νείλου) ,
5ο μέρος: (Νά μένουμε στα όρια της ανάγκης-Αγίου Νείλου) ,
9ο μέρος: (Η κενοδοξία προσβάλλει και εξ αριστερών και εκ δεξιών τον αγωνιστή-Αγίου Κασσιανού του Ρωμαίου) ,
16ο μέρος: (Η κενοδοξία καταστρέφει τις αρετές και κλέβει την δόξα του Θεού-Αγίου Μαξίμου του Ομολογητού) ,
17ο μέρος: (Η πτώση καταστρέφει τις τέσσερις αρετές που κυβερνούν την ψυχή-Οσίου Φιλοθέου Σιναΐτη) ,