"ΥΙΕ ΜΟΥ ΔΟΣ ΜΟΙ ΣΗΝ ΚΑΡΔΙΑΝ..."
6. Ὁ ἀσφαλής τρόπος γιά τούς ἀρχάριους
(Ψυχωφελῆ ἀποσπάσματα ἐκ τοῦ βιβλίου)
Ἁγίου Ἰγνατίου Μπριαντσιανίνωφ
Διαβάστε ὅλα τά ἀποσπάσματα ἐδῶ:
Στό κεφάλαιό του γιά τ
ήν προσευχή ὁ Ἅγιος Ἰωάννης τῆς Κλίμακος λέει: "Προσπάθησε νά ἐπαναφέρεις ἤ μᾶλλον νά ἐγκλείεις τή σκέψη σου στά λόγια τῆς προσευχῆς. Ἄν, γιά τό λόγο ὅτι ἡ σκέψη σου δέν ἔχει ἀκόμη ἀναπτυχθεῖ, κουράζεται καί περιπλανᾶται ἐδῶ καί κεῖ, ὁδήγησέ την ξανά μέσα. Ὁ λογισμός εἶναι φυσικά ἀσταθής. Ἀλλά Ἐκεῖνος πού προστάζει ὅλα τά πράγματα μπορεῖ νά τόν ἐλέγχξει. Ἄν ἀποκτήσεις τή συνήθεια τούτη καί τόν συγκρατᾶς ἀδιάλειπτα, Ἐκεῖνος πού βάζει ὄρια στή θάλασσα τοῦ νοῦ σου θά πεῖ σ' αὐτόν τήν ὥρα τῆς προσευχῆς σου: 'Θά ' ρθεῖς ὥς ἐδῶ καί δέ θά διαβεῖς πιό πέρα' (Ἰώβ 38, 11). Εἶναι ἀδύνατο νά δέσει κανείς ἕνα πνεῦμα. Ὅταν, ὅμως, εἶναι παρών ὁ Δημιουργός αὐτοῦ τοῦ πνεύματος, τότε τό κάθε τι τόν ὑπακούει".
ήν προσευχή ὁ Ἅγιος Ἰωάννης τῆς Κλίμακος λέει: "Προσπάθησε νά ἐπαναφέρεις ἤ μᾶλλον νά ἐγκλείεις τή σκέψη σου στά λόγια τῆς προσευχῆς. Ἄν, γιά τό λόγο ὅτι ἡ σκέψη σου δέν ἔχει ἀκόμη ἀναπτυχθεῖ, κουράζεται καί περιπλανᾶται ἐδῶ καί κεῖ, ὁδήγησέ την ξανά μέσα. Ὁ λογισμός εἶναι φυσικά ἀσταθής. Ἀλλά Ἐκεῖνος πού προστάζει ὅλα τά πράγματα μπορεῖ νά τόν ἐλέγχξει. Ἄν ἀποκτήσεις τή συνήθεια τούτη καί τόν συγκρατᾶς ἀδιάλειπτα, Ἐκεῖνος πού βάζει ὄρια στή θάλασσα τοῦ νοῦ σου θά πεῖ σ' αὐτόν τήν ὥρα τῆς προσευχῆς σου: 'Θά ' ρθεῖς ὥς ἐδῶ καί δέ θά διαβεῖς πιό πέρα' (Ἰώβ 38, 11). Εἶναι ἀδύνατο νά δέσει κανείς ἕνα πνεῦμα. Ὅταν, ὅμως, εἶναι παρών ὁ Δημιουργός αὐτοῦ τοῦ πνεύματος, τότε τό κάθε τι τόν ὑπακούει".
"Ἡ ἀρχή τῆς προσευχῆς βρίσκεται στόν ἀποδιωγμό τῶν σκέψεων, πού μᾶς ἔρχονται, ἀκριβῶς μόλις ἐμφανισθοῦν· τό μέσον τῆς ὁδοῦ εἶναι ὅταν ὁ λογισμός μένει ἀποκλειστικά μέσα στά λόγια πού προφέρονται μέ τή φωνή ἤ νορεά".
Στό κεφάλαιο γιά τήν Ὑπακοή ὁ Ἅγιος Ἰωάννης λέει: "Ἀδιάλειπτα ἀγωνίζου μέ τό λγισμό σου κι ὅποτε φέρεται ἐδῶ καί κεῖ συμμάζευέ τον. Ὁ Θεός δέν ἀπαιτεῖ ἀπό δόκιμους προσευχή ὁλότελα ἐλεύθερη ἀπό περισπασμούς. Μήν ἀποθαρρύνεστε ὅταν ἡ σκέψη σας περισπᾶται, ἀλλά μένετε ἥρεμοι καί ἀδιάλειπτα ἐπαναφέρετε τό λογισμό σας μέσα στόν ἑαυτό του".
Πιό κάτω διδάσκεται ἕνας τρόπος συγκεντρωμένης προσευχῆς, προσευχῆς πού γίνεται μέ λόγια, ὅσο κι ἀποκλειστικά νοερᾶς προσευχῆς. Στή συγκεντρωμένη προσευχή ἡ καρδιά δέν μπορεῖ παρά νά συμμετέχει, ὅπως λέει κι ὁ Ἅγιος Μάρκος: "Ὁ νοῦς πού προσεύχεται χωρίς περίσπαση σγυγκρατεῖ καί θέτει κάτω ἀπό ἔλεγχο τήν καρδιά. Ἔτσι ἐκεῖνος πού προσεύχεται μέ τή μέθοδο πού προτείνει ὁ Ἅγιος Ἰωάννης τῆς Κλίμακος θά προσεύχεται μέ τά χείλη καί μέ τό νοῦ καί τήν καρδιά. Κι ὅταν γίνει ἔμπειρος στήν προσευχή, θ' ἀποκτήσει καί θά προσελκύσει τή Θεία Χάρη πάνω του, ὅπως γίνεται φανερό ἀπό τά λόγια πού ἔχουμε ἀναφέρει ἀπό τό μεγάλο δάσκαλο τῶν μοναχῶν. Τί ἄλλο νά πεθυμήσει κανείς; Τίποτα. Τί πλάνη ἤ λάθος μπορεῖ νά ὑπάρξει σ' αὐτό τόν τρόπο προσευχῆς; Μόνο ἡ περιπλάνηση τοῦ λογισμοῦ καί ὁ περισπασμός. Μά αὐτό εἶναι σφάλμα πού εἶναι ὁλότελα φανερό, ἀναπόφευκτο στούς ἀρχάριους, πού μπορεῖ ὅμως νά διορθωθεῖ ἄμεσα μέ τήν ἐπαναφορά τῆς σκέψης στά λόγια. Πέρα ἀπ' αὐτά, μέ τό ἔλεος καί τή βοήθεια τοῦ Θεοῦ, μέ συνεχή προσπάθεια, ὁ περισπασμός τοῦ λογισμοῦ στό τέλος ἐξαλείφεται".
Ἔκδοση: "ΟΡΘΟΔΟΞΟ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΛΕΜΕΣΟΥ"
Γιά τό διαδίκτυο:
ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΝ ΚΑΙΟΜΕΝΗ ΒΑΤΟΣ http://kaiomenivatos.blogspot.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου