Συνέντευξη τοῦ κ. Κωνσταντίνου Σπαλιώρα,
Προέδρου τῆς Π.Ε.Θ.
στό Ἱστολόγιον ΚΑΙΟΜΕΝΗ ΒΑΤΟΣ
(Ἰσλαμικές Σπουδές στό Α.Π.Θ.-
Μάθημα Θρησκευτικῶν-Γενοκτονία Ποντίων-
«Σύμφωνο συμβίωσης» ὁμοφυλοφίλων-
Στάση τῶν Ἐπισκόπων καί τοῦ Ἁγίου Ὄρους
στά φλέγοντα πνευματικά ζητήματα)
Γ΄ Μέρος
(Γενοκτονία Ποντίων-"Σύμφωνο
συμβίωσης" ὁμοφυλοφίλων-Στάση τῶν Ἐπισκόπων
καί τοῦ Ἁγίου Ὄρους
στά φλέγοντα πνευματικά ζητήματα)
Β΄ Μέρος (Τό Μάθημα τῶν Θρησκευτικῶν) ,
Tό Ἱστολόγιον ΚΑΙΟΜΕΝΗ ΒΑΤΟΣ, εἴχαμε τήν τιμή νά πάρουμε Συνέντευξη ἀπό τόν Πρόεδρο τῆς Π.Ε.Θ. (Πανελλήνια Ἕνωση Θεολόγων) κύριο Κωνσταντίνο Σπαλιώρα, στίς 21 Νοεμβρίου 2015 καί ἡμέρα ἑορτῆς τῶν Εἰσοδίων τῆς Θεοτόκου μας, μέ τήν Χάρη Της.
Ἡ Συνέντευξη ἀπευθύνει πρός τόν κ. Σπαλιώρα ἄκρως σημαντικά ἐρωτήματα, πού ἀφοροῦν τά τρέχοντα καί φλέγοντα ζητήματα τά ὁποῖα ἀπασχολοῦν τόν θεολογικό κόσμο καί τούς πιστούς γενικώτερα:
Tό Ἱστολόγιον ΚΑΙΟΜΕΝΗ ΒΑΤΟΣ, εἴχαμε τήν τιμή νά πάρουμε Συνέντευξη ἀπό τόν Πρόεδρο τῆς Π.Ε.Θ. (Πανελλήνια Ἕνωση Θεολόγων) κύριο Κωνσταντίνο Σπαλιώρα, στίς 21 Νοεμβρίου 2015 καί ἡμέρα ἑορτῆς τῶν Εἰσοδίων τῆς Θεοτόκου μας, μέ τήν Χάρη Της.
Ἡ Συνέντευξη ἀπευθύνει πρός τόν κ. Σπαλιώρα ἄκρως σημαντικά ἐρωτήματα, πού ἀφοροῦν τά τρέχοντα καί φλέγοντα ζητήματα τά ὁποῖα ἀπασχολοῦν τόν θεολογικό κόσμο καί τούς πιστούς γενικώτερα:
- Τίς Ἰσλαμικές Σπουδές στό Α.Π.Θ.,
- Τό μάθημα τῶν Θρησκευτικῶν,
- Τήν γενοκτονία τῶν Ποντίων,
- Τό "σύμφωνο συμβίωσης τῶν ὁμοφυλοφίλων",
- Τήν στάση τοῦ ἐπίσημου Ἁγίου Ὄρους καί τῶν Ἐπισκόπων σέ ὅλα τά σημαντικά πνευματικά ζητήματα.
Γ΄ Μέρος (Γενοκτονία Ποντίων-"Σύμφωνο συμβίωσης" ὁμοφυλοφίλων-Στάση τῶν Ἐπισκόπων καί τοῦ Ἁγίου Ὄρους στά φλέγοντα πνευματικά ζητήματα)
Ἐρώτηση:
-
Τί ἔχετε νά μᾶς πεῖτε γιά τό θέμα τῆς γενοκτονίας τῶν Ποντίων καί τίς ἀπαξιωτικές
δηλώσεις κ. Φίλη καί ἄλλων κυβερνητικῶν ἐκπροσώπων;
Ἀπάντηση:
-ὉὙπουργός
ὅπως καί κάθε πολίτης ἔχει κάθε δικαίωμα νά ἐκφράσει τίς προσωπικές του
πεποιθήσεις. Ἀλλά, ὅταν ἐξοβελίζεται ἕνας λαός ἀπό τόν τόπο του, ἀπό τήν
περιοχή του, μέ συγκεκριμένο σκοπό καί γιά συγκεκριμένο λόγο, αὐτό δέν εἶναι
γενοκτονία; Τί εἶναι; Δέν εἶναι γενοκτονία δηλαδή τό ὅτι αὐτήν τήν στιγμή στόν
Πόντο δέν ὑπάρχουν Ἕλληνες Πόντιοι; Ἢδη ἀπότό 1918 μέ τήν ἐπικράτηση τῶν Νεοτούρκων
στήν περιοχή τοῦ ἀνατολικοῦ Πόντου καί στό Κάρς, ἀλλά καί τό 1920 καί κυρίως ἀπό
τό 1922 καί μετά, ἔφυγαν οἱ ἄνθρωποι αὐτοί κακῆν κακῶς ἀπό τά μέρη ἐκεῖνα, ἔφυγαν
ἐπίσης καί ἀπό τήν Μικρά Ἀσία κι ἀπ’ ὅλες τίς πάλαι ποτέ Ἑλληνικές περιοχές μέ
βίαιο τρόπο και ἐγκατέλειψαν τίς ἑστίες τους. Γνωρίζουμε ὅλοι ἤ ὀφείλουμε νά
γνωρίζουμε ὡς Ἕλληνες ἀπό την ἱστορία
μας ὅτι δεν ἔφυγαν ἀπό τό λιμάνι τῆς Σμύρνης «συνωστιμένοι», ὅπως γράφτηκε πρίν
ἀπό μερικά χρόνια, ἀλλά μέ βίαιο τρόπο! Μέ προκλητικό τρόπο δεν ἐκδιώχθηκαν;
Νομίζω ὅτι ἡ δήλωση περί συνωστισμοῦ ἦταν
μεγάλο ἀτόπημα, ἦταν μία παραχάραξη τῆςἙλληνικῆςἹστορίας και παράλληλα ἀμφισβήτηση
τῶν πραγματικῶν γεγονότων· διότι ἔχουν πονέσει οἱ Ἕλληνες καί πονᾶνε ἀκόμη οἱ ἀπόγονοι ὅλων ἐκείνων τῶν ἀνθρώπων.
Ὁ ἐλάχιστος φόρος τιμῆς θά ἦταν ἡ σημερινή γενιά, δηλαδή ὅλοι ἐμεῖς πού εἴμαστε
σήμερα ἐν ζωῇ, νά τούς μνημονεύουμε και να διεκδικοῦμε τά δίκαια, τά ὁποῖα ἔχουν
χαθεῖ δυστυχῶς και ἀπό λανθασμένες
πολιτικές τῆς ἐποχῆς ἐκείνης. Και ὀφείλουμε να μήν συνεχίζουμε τίς λανθασμένες ἐκεῖνες
πολιτικές ἀκόμα καί σήμερα, γεγονός πού θα ἔχει πολλαπλές ἀρνητικές συνέπειες ἐνδεχομένως
για την ὑφιστάμενη κατάσταση. Πρέπει στό σημεῖο αὐτό νά ἀναφέρουμε πώς δυστυχῶς τόὙπουργεῖο Παιδείας
«φρόντισε» να ἐξαιρέσει ἀπό την ὓλητοῦ μαθήματος τῆς Ἱστορίας τῆς Γ΄ Λυκείου τό
κεφάλαιο «Παρευξείνιος Ἑλληνισμός τόν 19ο και τόν 20ο αἰώνα»,
μέσα στο ὁποῖο γίνεται λόγος για τή Γενοκτονία τῶν Ποντίων! Δέν διδάσκεται! Την
ἀφαίρεσε τήν ἑνότητα αὐτή! Γιατί ἄραγε; Μπορεῖτε να φαντασθεῖτε ἑπομένως ὅτι ὅλα
γίνονται μεθοδευμένα!
Ἐρώτηση:
-Ποιά
εἶναι ἡ στάση τῆς Π.Ε.Θ. στό τρέχον ζήτημα τοῦ «συμφώνου συμβίωσης» τῶν ὁμοφυλοφίλων
και σε ὅλα τά παρελκόμενα πού θά προκύψουν μετά, υἱοθεσίες παιδιῶνκ.λ.π.;
Ἀπάντηση:
-Ὡς Θεολόγοι και ὡς
Ὀρθόδοξοι Χριστιανοί, πιστεύουμε ὅτι ἡ μοναδική μορφή συνύπαρξης ἑνός ἄνδρα και
μιᾶς γυναίκας- μόνον-εἶναι ἀποκλειστικά και μόνοντό Μυστήριο τοῦ Γάμου. Ὁτιδήποτε
ἄλλο το ὁποῖο μπορεῖ να θεωρεῖ ἡ Πολιτεία ὅτι εἶναι μέσο συμβίωσης, συνύπαρξης,
για ἐμᾶς εἶναι ἠθική παρεκτροπή καί περιορίζεται μόνο στή νομική διάσταση τοῦ
γεγονότος. Ὅσον ἀφορᾶ στην υἱοθεσία παιδιῶν ἀπό ὁμοφυλόφιλους, ἀκόμα χειρότερα,
αὐτά τά πράγματα δένμπορεῖ νά γίνουν στην Ἑλληνική Ἐπικράτεια. Μοῦ ἔρχεται στό
μυαλό αὐτό πού ἀναφέρει ἡ Παλαιά Διαθήκη ὅτι ἔγινε στά Σόδομα και στά Γόμορρα.
Στό συγκεκριμένο χωρίο τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης ἀναφέρεται ὅτι στά Σόδομα και τά
Γόμορρα ἡ ἠθική παρεκτροπή εἶχε φτάσει στο ἀποκορύφωμα καί ἡ ἁμαρτία στό ἀπόγειό
της. Τόσο μεγάλο εἶναι το ἁμάρτημα τῆς ὁμοφυλοφιλίας. Θυμᾶστε τήν στιχομυθία ἀνάμεσα
στον Ἀβραάμ και τόν Θεό, πού Τον παρακαλοῦσε να μήν κάψει τά Σόδομα καί τά
Γόμορρα. Τον ρωτοῦσε ἄν ὑπάρχουν πενήντα δίκαιοι, μετά σαράντα, κ.λ.π., μετά
δέκα…Και δεν ὑπῆρχαν οὔτε δέκα. Ἐκεῖ θά φθάσουμε δηλαδή; Μέ τό σύμφωνο
συμβίωσης νομιμοποιείται μία παρά φύσιν κατάσταση. Και εἶναι παρά τήν ἀνθρώπινη
φύση ἡ σύζευξη δύο ἀνδρῶν ἤ δύο γυναικῶν. Ὅπως γνωρίζουμε καί ἀπό τό μάθημα τῆς
Φυσικῆς αὐτά τά ὁποῖα ἕλκονται εἶναι τά ἑτερώνυμα, ὄχι τά ὁμώνυμα. Ἄλλωστε, ἡ ὁλοκλήρωση
τοῦ ἀνθρώπινου γένους στόν γάμο πραγματοποιεῖται μέ τήν ἕνωση τῶν δύο φύλων,
διά μέσῳ τῆς ὁποίας ὁ ἕνας θά συμπληρώνει τόν ἄλλον, ὄχι μόνο συναισθηματικά ἀλλά
καί λειτουργικά-ὀργανικά. Αὐτό πῶς μπορεῖ νά ἐπιτευχθεῖ ὅταν ἑνωθοῦν δύο ἄνθρωποι
τοῦ ἴδιου φύλου; Ποιά λειτουργική ἤ ὀργανική συμπλήρωση θά ὑπάρχει;
Ἐρώτηση:
-Πῶς
ἐξηγεῖτε τήν σιωπή τῆς συντριπτικῆς πλειοψηφίας τῶν Μητροπολιτῶν, ἀκόμη και τοῦ
Ἐπίσημου Ἁγίου Ὄρους και γενικῶς τῆς Διοικούσης Ἐκκλησίας σε ὅλα τά ὕψιστα
πνευματικά ζητήματα πού διαδραματίζονται και ἀφοροῦν: στον Οἰκουμενισμό, στήν
Κάρτα τοῦ Πολίτη, στις Ἰσλαμικές Σπουδές, στην ὁμοφυλοφιλία, στό μάθημα τῶν Θρησκευτικῶνκ.λ.π.;
Ἀπάντηση:
-Ἐδῶ πρέπει να σᾶς
πῶ ὅτι μᾶς χαροποιεῖ καί εἶναι θετικό τό γεγονός ὅτι ὁ Μακαριότατος, ὡς ἐπικεφαλῆς
τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, διατήρησε πραγματικά σθεναρή στάση ἀπέναντι σε αὐτά τά
ὁποῖα εἰπώθηκαν, τόσο ἀπό την ἀναπληρώτρια Ὑπουργό, ὅσο κι ἀπό τον Ὑπουργό
Παιδείας, σχετικά με τό μάθημα τῶν Θρησκευτικῶν και τη νὀρθοδοξοποίησή του.
Δηλαδή, μετά τήν συνάντηση πού εἶχαμε μέ τόν Μακαριότατο, αὐτό το ὁποῖο μᾶς τόνισε ἦταν ὅτι τό μάθημα πρέπει νά παραμείνει
μόνον Ὀρθόδοξο! Δεν ὑπάρχει περιθώριο να ἀλλάξει ὁ χαρακτῆρας καί ἡ ὑφή τοῦ
μαθήματος τῶν Θρησκευτικῶν!
Ὅσον
ἀφορᾶ στα ἄλλα θέματα, γνωρίζουμε τίς μέχρι τώρα ἀντιδράσεις ὅλων γι’ αὐτά τά καίρια ζητήματα καί θέλουμε νά
πιστεύουμε ὡς Π.Ε.Θ., ὡς Θεολόγοι, ὡς Χριστιανοί Ὀρθόδοξοι και ὡς Ἕλληνες
πολίτες, ὅτι σίγουρα θα ἀντιδράσουν ακόμα περισσότερο και θα σταθοῦν στόὕψος τῶν
περιστάσεων ὅπως οἱ πρόγονοί τους. Ὅπως
ἀντέδρασαν κι ἐκεῖνοι δηλαδή σέ δύσκολους καιρούς καί δέχθηκαν ἀκόμα και τό
μαρτύριο στή ζωή τους, ὅπως π.χ. πολλοί Ἐπίσκοποι πού μαρτύρησαν καί πέθαναν για
τήν δόξα τοῦ Χριστοῦ, ἔτσι κι αὐτοί και ὅλοι ἐμεῖς εἴμαστε ἤ πρέπει νά γίνουμε οἱ σύγχρονοι ὁμολογητές
καί μάρτυρες τῆς γενιᾶς μας. Ὡς Χριστιανοί Ὀρθόδοξοι αὐτό θά εἶναι ἠ
σημαντικότερη, ἡ πολυτιμότερη παρακαταθήκη στίς ἑπόμενες γενιές, μιμούμενοι τούς
προγόνους μας. Καλούμαστε το ἴδιο να ὁμολογήσουμε. Και οἱ σημερινοί Ἐπίσκοποι,
οἱ ταγοί τῆς Ἐκκλησίας μας τῆς «μάνας» Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, πρέπει νά πάρουν
θέση, γιατί κουβαλᾶνε ἕνα φορτίο. Τό φορτίο τοῦ Σταυροῦ τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ
Χριστοῦ καί τῆς ἀποστολικῆ ςδιαδοχῆς! Αὐτό τό φορτίο πρέπει να τό τιμήσουν καί
πρέπει στήν συνέχεια να τό παραδώσουν τιμημένο και στούς διαδόχους τους.
Διαφορετικά, κατά τή γνώμη μου, δέν
θά φέρουν ἐπάξια τόν τίτλο τους, Ἐπίσκοποι! Γιατί το ρῆμα «ἐπισκοπεύω»
σημαίνει: ἐπιβλέπω τήν πνευματική ἀσφάλεια τοῦ ποιμνίου μου. Αὐτός εἶναι ὁ
ρόλος τοῦἘπισκόπου να είναι σε επιφυλακή. Ὅποιος Ἐπίσκοπος δεν τηρεῖ τόν ρόλο αὐτόν
καί περί ἄλλων τυρβάζει, τότε δέν εἶναι Ἐπίσκοπος. Μπορεῖ να εἶναι «Δεσπότης», ἀλλά
δεν εἶναι Ἐπίσκοπος. Καί κατά τήν προσωπική μου ἄποψη, Δεσπότης εἶναι μόνον ὁ
Κύριος Ἰησοῦς Χριστός. Ὅλοι οἱ ὑπόλοιποι εἶναι Ἐπίσκοποι τοῦ Χριστοῦ καί ἐμεῖς εἴμαστε
τό ποίμνιο τοῦ Κυρίου μας πού ποιμένεται διά τῶν Ἐπισκόπων Του. Ἐμεῖς ὅλοι Κλῆρος
καί Λαός, εἴμαστε ἡ Στρατευόμενη Ἐκκλησία,
και αὐτήν την Ἐκκλησία την ὑπηρετοῦμε ἀπό τό μετερίζι στο ὁποῖο εἶναι ταγμένος ὁ
καθένας με τήν Χάρη τοῦ Θεοῦ και δέν κάνουμε τίποτε περισσότερο ἤ λιγότερο ἀπό αὐτό
γιά τό ὁποῖο ταχθήκαμε.
Ὅσον
ἀφορᾶ στόἍγιονὌρος, γνωρίζουμε ὅτι καί ἡ Ἱερά Κοινότητα τοῦ Ἁγίου Ὄρους στό
σύνολό της πέρυσι τόν Μάρτιο, ἀλλά καί μεμονωμένες προσωπικότητες τοῦ Ἁγίου Ὄρους
ἔχουν λάβει θέση πάνω στά θέματα αὐτά καί πραγματικά μᾶς χαροποιεῖ τό γεγονός αὐτό.
Πρόσωπα με τά ὁποῖα ἐρχόμαστε σε ἐπαφή καί κατ’ ἰδίαν καί δημόσια, ἔχουν διατυπώσει
την ἂποψή τους για τά ζωτικῆς φύσεως πνευματικά ζητήματα πού ἀπασχολοῦν σήμερα την
Ὀρθοδοξία μας. Ἀλλά περιμένουμε καί συλλογικά ἡ Ἱερά Ἐπιστασία και οἱ 20 Μονές και
ὅλοι οἱ Μοναχοί, να συνεχίσουν νά στηρίζουν τό φρόνημα τοῦ σύγχρονου Ἕλληνα
πολίτη και κάθε χριστιανού ἀνά τόν κόσμο. Γιατί σήμερα οἱ Ἕλληνες ὅλοι, κι αὐτοί
πού πιστεύουν πολύ κι αὐτοί πού πιστεύουν λιγότερο, πού εἶναι χλιαροί, θά τολμοῦσα
να πῶ ἀκόμα και οἱ ἄθεοι, ἔχουν την ἀνάγκη ν’ ἀκούσουν ἕναν λόγο διαφορετικό, τον
ὁποῖον δυστυχῶς σήμερα δεν τον ἀκοῦνε. Περιμένουν μάλιστα ὅλοι να ἀκούσουν ἕναν
διαφορετικό λόγο, μεστό πνευματικότητας, ἀγνῆς πνευματικότητας Χαριτωμένης ἀπό
τή Θεία Χάρη, βγαλμένη ἀπό εἰλικρινή πίστη καί ὄχι ἀπό συγκεχυμένη γνώση. Ἓναν λόγο πού θά τούς ἐνισχύσει, θά
τούς ἐνδυναμώσει, θά τούς στηρίξει και θά τούς βάλει μπροστά για να ἀγωνιστοῦν για
τήν Πίστη τοῦ Χριστοῦ, για τήν Πίστη τήν Ἁγία και τῆς Πατρίδος την πνευματική ἐλευθερία!
Διότι σήμερα βιώνουμε μία μορφή ὑποταγῆς. Εἴμαστε πνευματικά ἀν-ἕστιοι ἀφοῦ δέν
συγκατοικεῖ ὁ Χριστός μέσα μας. Καί ἄν δεν
ἔχουμε τά πνευματικά ἀντισώματα ν’ ἀντισταθοῦμε σ’ αὐτήν τήν ὑλική ὑποταγή,
τότε θα πολλαπλασιασθοῦν οἱ ἄνθρωποι πού θα αὐτοκτονήσουν, αὐτοί πού θα ἀψηφίσουν
τήν ζωή τους, αὐτοί πού θα χάσουν τό νόημα τῆς πορείας τῆς ὕπαρξής τους. Ἑπομένως,
εἶναι σήμερα, περισσότερο ἀπό κάθε ἄλλη φορά, ἐπιτακτική ἀνάγκη ἡ πνευματική ἀναθέρμανση
τοῦλαοῦ μας καί τοῦ Γένους μας! Ὅπως παλιά στά χωριά, ὅταν ξεσποῦσε πυρκαγιά ἠχοῦσαν
οἱ καμπάνες, ὥστε ὅλοι να βγοῦν ἔξω να πᾶνε και νά σβήσουν τήν φωτιά, ἔτσι θά
πρέπει νά γίνει καί σήμερα. Να ἠχήσουν οἱ πνευματικές καμπάνες ἀπ’ ὅλους μας,
μέ προεξάρχοντες τούς Ἐπισκόπους, τούς Ἡγουμένους, το Ἅγιον Ὄρος, τά μεγάλα καί
τά μικρά Μοναστήρια, τούς ἄνδρες Μοναχούς, τις γυναῖκες Μοναχές, τούς
Θεολόγους, κάθε πιστός χριστιανός για να στηριχθεῖ τό Γένος μας στήν δύσκολη
περίσταση στην ὁποία ἔχει βρεθεῖ. Καί εἴμαστε στήν κατάσταση αὐτή ὄχι γιατί
βρισκόμαστε σήμερα κάτω ἀπό τήν μπότα ἑνός στρατιώτη, ἀλλά γιατί εἲμαστε ὑποδουλωμένοι
στά πάθη τῆς ὕλης ὁ καθένας μας ἀτομικά, καί κατ’ ἐπέκτασιν συλλογικά ἡ
κοινωνία μας. Αὐτό εἶναι πού ζοῦμε σήμερα. Γιατί, ἄν περιορίσουμε τά ὑλικά μας ἐνδιαφέροντα,
δεν θα ἔχουμε οἰκονομική κρίση στην Ἑλλάδα. Ὅλοι θα εἴμαστε πάμπλουτοι. Πῶς
φτάσαμε αὐτήν τήν στιγμή ἐδῶ; Ἡ πλειοψηφία τοῦ λαοῦ μας σήμερα κάνει
καταχρήσεις ἤ ἔκανε κατά τό πρόσφατο παρελθόν. Μικροί, μεγάλοι, ἔχουν δένἔχουν
χρήματα, θά καπνίσουν τσιγάρο. Ἔχουν δένἔχουν χρήματα, θα βγοῦν νά διασκεδάσουν
καί νά μεθύσουν. Ἒχουν δεν ἔχουν χρήματα, θἀ βγοῦν νά ἀγοράσουν περιττά ἐνδύματα
καί παπούτσια κι ὁτιδήποτε ἄλλο. Ἔχουν δεν ἔχουν χρήματα, πρέπει νά ἱκανοποιήσουν
τίςς πάσης φύσεως ὀρέξεις τους, ὅπως ἀκανόνιστη διατροφή, σπατάλες γιά ἄσκοπο
λόγο, ἀνηθικότητα, μέ συνέπεια νά ἀποκτήσουν καί πολλαπλά προβλήματα ὑγείας στή
συνέχεια. Ἄρα, ποιό εἶναι τό πρόβλημα σήμερα; Εἶναι ἡ ἑστίαση καί ὁ περιορισμός
τοῦ ἐνδιαφέροντός μας στην ὕλη, στόν κοσμικό τρόπο διαβίωσης καί ἡ ἀπόρριψη τῆς
Ὀρθόδοξης ἀσκητικότητας. Κοιτάζουμε ὅλοι τήν κοιλιά μας, τή σάρκα μας. Κανένας
δέν κοιτάζει τήν ψυχή του. Ἄν κοιτάζαμε τήν ψυχή μας, τήν καρδιά
μας, δεν θα ὑπῆρχε ἔξω ἐκεῖ στούς δρόμους κανένας φτωχός. Πτωχεύσαμε
πνευματικά, γι’ αὐτό πτωχεύσαμε καί ὑλικά, καί τό κυριότερο, καρδιακά.
Τέλος καί τῷ Θεῷ δόξα!
Ἱστολόγιον ΚΑΙΟΜΕΝΗ ΒΑΤΟΣ http://kaiomenivatos.blogspot.gr/