"Περί πασῶν τῶν ἀρετῶν καί τῶν παθῶν".
Λόγος ψυχωφελής καί θαυμάσιος
Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός

"Πάντα σκιᾶς ἀσθνενέστερα
καί ὀνείρων ἁπατηλότερα.
Ματαιότης τά ἀνθρώπινα"
Τό α΄ μέρος τοῦ λόγου (οἱ ψυχικές ἀρετές), θά βρεῖτε ἐδῶ: http://kaiomenivatos.blogspot.gr/2014/01/blog-post_9044.html
Τό β΄ μέρος τοῦ λόγου (οἱ σωματικές ἀρετές), θά βρεῖτε ἐδῶ: http://kaiomenivatos.blogspot.gr/2014/01/blog-post_3957.html
Τό γ' μέρος τοῦ λόγου {τά ψυχικά πάθη (κακίες)}, θά βρεῖτε ἐδῶ: http://kaiomenivatos.blogspot.gr/2014/01/blog-post_5608.htmlΤό δ΄ μέρος τοῦ λόγου (τά σωματικά πάθη), θά βρεῖτε ἐδῶ:
http://kaiomenivatos.blogspot.gr/2014/01/blog-post_2090.html
Τό ε΄ μέρος τοῦ λόγου (ἡ φιληδονία), θά βρεῖτε ἐδῶ:
http://kaiomenivatos.blogspot.gr/2014/01/blog-post_9116.html
Τό στ' μέρος τοῦ λόγου (τριμερής διαίρεση τῆς ψυχῆς καί πάθη), θά βρεῖτε ἐδῶ:
http://kaiomenivatos.blogspot.gr/2014/01/blog-post_4965.html
Τό ζ' μέρος τοῦ λόγου (οἱ ἐμπαθεῖς λογισμοί καί ἠ θεραπεία τους), θά βρεῖτε ἐδῶ:
http://kaiomenivatos.blogspot.gr/2014/01/blog-post_265.html
Πρέπει ακόμη νά γνωρίζουμε καί τό ἑξῆς:
Τά ἐκθέσαμε ὅλα αὐτά, μέ ὅλη τήν ἀμάθεια καί τήν ἀφέλειά μας, ὀμιλώντας μέ τάξη καί σαφήνεια γιά τίς ἀρετές καί τά πάθη, γιά νά ἔχει κανείς τήν εὐχέρεια νά διακρίνει καί νά ξεχωρίζει μέ ἀκρίβεια τή διαφορά καί τή διαίρεσή τους μέσα ἀπ' αὐτή τή λεπτομερή ἔκθεση. Γι' αὐτό καί ἐκθέσαμε τό καθένα μέ διαφόρους τρόπους καί μέσα ἀπό πολλές πτυχές, γιά νά μήν ἀγνοεῖται, ἄν εἶναι δυνατόν, καμιά ἀρετή ἤ κακία· καί ἀκόμη γιά νά ἐπιδιώξουμε μέ χαρά τίς ἀρετές, καί περισσότερο τίς ψυχικές, μέ τίς ὁποῖες προσεγγίζουμε τόν Θεό, καί γιά νά ἀπαρνιόμαστε τήν κακία ἀποφεύγοντας μέ ὅλη τή δύναμή μας τά πάθη. Διότι εἶναι πραγματικά μακάριος ἐκεῖνος πού ἐπδιώκει τήν ἀρετή καί τή μετέρχεται, καί ἐρευνᾶ μέ ἐπιμέλεια τόν τρόπο νά
τήν ἐπιτύχει, ἐπειδή μέ αὐτήν πλησιάζει στό Θεόν καί νοερά ἑνώνεται μαζί Του. Καί διότι ἡ ἔννοια τῆς φρόνησης, τῆς ἀνδρείας, τῆς σοφίας, τῆς ἀληθινῆς γνώσης καί τοῦ ἀναφαίρετου (πνευματικοῦ) πλούτου εἶναι αὐτή, τό νά ἀνυψώνεται κανείς μέ τήν πρακτική ἀρετή στή θεωρία τοῦ Δημιουργοῦ. Νά σημειώσουμε ἐδῶ ὅτι ἡ λέξη "ἀρετή"προέρχεται ἀπό τό ρῆμα "αἱροῦμαι" (προτιμῶ, προαιρουμαι-προαίρεση) διότι εἶναι αἱρετή καί θελητή, ἐπιδιώκουμε αὐτοπροαίρετα καί μέ τή θέλησή μας τό ἀγαθό, κι ὄχι ἀντίθετα, δηλαδή ἀναγκαστικά καί χωρίς τή θέλησή μας.
(συνέχεια γιά τό τελευταῖο μέρος...)
τήν ἐπιτύχει, ἐπειδή μέ αὐτήν πλησιάζει στό Θεόν καί νοερά ἑνώνεται μαζί Του. Καί διότι ἡ ἔννοια τῆς φρόνησης, τῆς ἀνδρείας, τῆς σοφίας, τῆς ἀληθινῆς γνώσης καί τοῦ ἀναφαίρετου (πνευματικοῦ) πλούτου εἶναι αὐτή, τό νά ἀνυψώνεται κανείς μέ τήν πρακτική ἀρετή στή θεωρία τοῦ Δημιουργοῦ. Νά σημειώσουμε ἐδῶ ὅτι ἡ λέξη "ἀρετή"προέρχεται ἀπό τό ρῆμα "αἱροῦμαι" (προτιμῶ, προαιρουμαι-προαίρεση) διότι εἶναι αἱρετή καί θελητή, ἐπιδιώκουμε αὐτοπροαίρετα καί μέ τή θέλησή μας τό ἀγαθό, κι ὄχι ἀντίθετα, δηλαδή ἀναγκαστικά καί χωρίς τή θέλησή μας.Μικρή Φιλοκαλία

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου