«ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΗ ΤΙΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑ», ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΖΕΤΑΙ
ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΓΙΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ
Η ΔΙΑΚΟΝΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ,
Β. Χαραλάμπους, Θεολόγου
«Ζηλεύουν
(οι Άγγελοι) τον θεαθρωπισμόν του ανθρώπου, διότι εκείνοι είναι
υπηρέται ...και αυτοί θα μας υπηρετούν» - π. Ιωσήφ Βατοπαιδινός
Του Β. Χαραλάμπους, θεολόγου
__________________
Σε διαδικτυακό βίντεο που τιτλοφορείται «O πνευματικός νόμος μέρος 2ο»,
με ομιλία του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού, που πραγματοποιήθηκε στο Συνοδικό
της Ιεράς Μονής Βατοπαιδίου, αναφέρονται μεταξύ άλλων και τα εξής : «...ζηλεύουν
(οι Άγγελοι) τον θεαθρωπισμόν του ανθρώπου, διότι εκείνοι είναι
υπηρέται εις διακονίαν αποστελλόμενοι, ενώ εμείς είμεθα υιοί του Θεού
και αυτοί θα μας υπηρετούν».
Παλαιότερα μίλησε πάλι με μειωτικό και απαράδεκτο για τους Αγίους Αγγέλους τρόπο λέγοντας ότι, «Οι λαμπρότατοι Άγγελοι που κρατούν εις τους ώμους τους την Παναγίαν Θεία Θεότητα και δοξολογούν, ζηλεύουν διότι δεν είναι άξιοι να πάρουν αυτό που πήραμε εμείς. Διότι εμείς εγίναμε αδερφοί Του Κυρίου, Του Πατρός ενώ αυτοί υπηρέτες. Αυτά να μην ξεχνάτε αδερφοί μου γιατί θα είναι τα ισχυρότερα οχυρώματα της μάχης μας εναντίον του παραλόγου και της διαστροφής».
Τα λόγια του Αγίου Βασιλείου περί των Αγίων Αγέλων, «θεάσαι
την αγγελικήν κατάστασιν, ει άλλη αυτοίς πρέπει κατάστασις πλην του
χαίρειν και διαθυμείσθαι· ότι ηξίωται παρεστάναι Θεώ και απολαύειν του
απορρήτου κάλλους της δόξης του κτίσαντος ημάς» (Περί Ευχαριστίας 4,PG31,228A), αρκούν για να αντιληφθούν τα μειωτικά περί αυτών, από τον π. Ιωσήφ Βατοπαιδινό.
Την
σωτηρία του ανθρώπου οι Άγγελοι διακονούν. Δεν είναι υπηρέτες, αλλά
διάκονοι εις σωτηρίαν. Αυτό εξάλλου καταμαρτυρεί και ο λόγος του
Αποστόλου Παύλου «λειτουργικά πνεύματα εις διακονία αποστελλόμενα δια τους μέλλοντας κληρονομείν σωτηρίαν» Εβρ. 1,14. Ο άνθρωπος που ενθυμείται το «ηλάττωσας αυτόν βραχύ τι παρ’αγγέλους» Ψαλμ. 8,6, αντιλαμβάνεται ότι ο Θεός αποστέλλει τα λειτουργικά αυτά πνεύματα για τη σωτηρία μας.
Ο
καθηγητής κ. Δημήτριος Τσάμης στο σύγγραμμα του «Εισαγωγή στη σκέψη των
Πατέρων της Ορθόδοξης Εκκλησίας», εύστοχα σχολιάζει, «τη διακονίαν (των
αγγέλων) τούτην ο Άγιος Βασίλειος, τη χαρακτηρίζει ως ‘’περιστατική τινα ενέργεια’’» και ότι «κύριο έργο τους είναι η ενατένιση του κάλλους του Θεού και η διηνεκής δοξολογία του».
Ανάξιοι χαρακτηρίζονται οι Άγιοι Άγγελοι σε σχέση με το τι αξιώνεται από το Θεό ο άνθρωπος, από τον π. Ιωσήφ Βατοπαιδινό. «Φώτα δεύτερα νοερά εκ του πρώτου και ανάρχου φωτός τον φωτισμόν έχοντα»,
λέγει ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός για τους Αγγέλους. Ο Άγιος
Γρηγόριος ο Θεολόγος, εις την Προς Κληδόνιον Πρώτην Επιστολήν ερωτά «ει δε βούλει άγγελος προς Θεόν και προς άγγελον άνθρωπος;». Ο Άγιος Βασίλειος λέγει για τους Αγίους Αγγέλους, «πως αν την μακαρίαν διεξήγον ζωήν, ει μη δια παντός έβλεπον το πρόσωπον του Πατρός του εν τοις ουρανοίς» (Περί Αγίου Πνεύματος).
Εις
την Ακολουθίαν του Μεγάλου και Αγγελικού Σχήματος αναφέρει, «Χαρά ουν
χαίρε, και αγαλλιάσει αγαλλιώ, ότι σήμερον εξελέξατο σε, και διεχώρισε
Κύριος ο Θεός, από της εν κόσμω ζωής, και έθετό σε, ως εν προσώπω
αυτού, εν τη παραστάσει της Μοναχικής τάξεως, εν τη στρατειά της Αγγεοειδούς ζωής, εν τω ύψει της ουρανομιμήτου πολιτείας∙ Αυτώ αγγελικώς λατρεύειν...
». Πως ο μοναχός που κατά την κουρά του καλείται εις την «Αγγελοειδή
ζωή» και τον Κύριο «αγγελικώς λατρεύειν», να δέχεται να ακούει για τους
Αγγέλους «ζηλεύουν διότι δεν είναι άξιοι να πάρουν αυτό που πήραμε εμείς»;
Είναι
λυπηρό αντί να προβάλλονται οι λόγοι των Αγίων μας περί των Αγγέλων,
επιμόνως να προβάλλονται τα λόγια ένος μοναχού που και αίρεση περί της Θείας Χάριτος δίδαξε, και ηρώδειο κακοδοξία περί των εκτρώσεων.