Ο ΙΕΡΟΜΑΡΤΥΡΑΣ
ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΗΤΑΣ Ο ΝΕΟΣ,
Β. Χαραλάμπους, Θεολόγου
(Ο πολιούχος της πόλης των Σερρών)
Του Β. Χαραλάμπους, θεολόγου
_______________
Ο
βίος του Αγίου Ιερομάτυρα Νικήτα, του πολιούχου της πόλης των Σερρών,
έχει δύο συναξάρια. Το ένα συναξάρι που φέρει τον Άγιο γόνο
κρυπτοχριστιανών της Τραπεζούντας του μαρτυρικού Πόντου και το άλλο που
φέρει τον Άγιο γόνο Ηπειρωτών. Ως αιτία του μαρτυρίου του το πρώτο
συναξάρι αναφέρεται στη λύπη του που οι γονείς του ήταν κρυφοί
χριστιανοί (καρπός της επι αιώνων ‘’συνύπαρξης’’ με τους Τούρκους
κατακτητές) και το δεύτερο που φέρει τον Άγιο να έρχεται στο τόπο που
παλαιότερα αρνήθηκε τον Χριστό, για να ομολογήσει την Πίστη του.
Προσωπικά
αναπαύομαι στην διήγηση του πρώτου συναξαριστή, για τον λόγο ότι ο
Άγιος κατέφυγε στη Μονή του Αγίου Παντελεήμονα στο Άγιο Όρος, που ως
γνωστό είναι Ρωσικό Μονστήρι, και λόγω της ποντιακής καταγωγής, και της
γειτνίασης του Πόντου με τη Γεωργία και πιο πάνω τη Ρωσία, ίσως να
γνώριζε κάπως τη ρωσική γλώσσα και κατά δεύτερο λόγο εάν υπήρχε η
προηγούμενη άρνηση του Χριστού, δεν θα του εδίδετο από τον πνευματικό
του η συμμαρτυρία για την ιερωσύνη. Επιπρόσθετα με αυτά συνηγορεί και
το μικρόν της ηλικίας του, όταν κατέφυγε να μονάσει στο Άγιον Όρος.
Όμως αυτά είναι μόνο προσωπική άποψη. Σημασία όμως έχει το κάλλος της
αγάπης του ομολογητού Αγίου για τον Χριστό, το οποίο εκφράστηκε με το
μαρτύριό του.
Με
την ευλογία του γέροντά του λοιπόν πήγε στο Μοναστήρι της Παναγίας της
Ηλιόκαλλης, μετόχι της Παναγίας της Εικοσιφοίνισσας, όπου και κατέλυσε
προσωρινά. Πήρε την ευλογία του Προηγουμένου Κωνσταντίνου,
εξομολογήθηκε και κοινώνησε των Αχράντων Μυστηρίων. Πέρασε κατόπιν από
τον ναό του Αγίου Γεωργίου του Κρυονερίτη που ήταν ερειπωμένος και πήγε
προς το τζαμί των μωαμεθανών. Στο προαύλιο του τζαμιού ήταν ένα
νεαρός μαθητής του μωαμεθανικού εκπαιδευτηρίου ο οποίος ήταν χωλός στα
κάτω άκρα. Ο Άγιος ρώτησε τον νεαρό Τούρκο αν θέλει να γίνει καλά και
αφού του απάντησε καταφατικά, του είπε ότι ο Χριστός μπορεί να τον κάνει
καλά. Ο νεαρός Τούρκος το ανέφερε στον μωαμεθανό που τους δίδασκε στο
μωμεθανικό εκπαιδευτήριό και προσκάλεσε τον Άγιο να συνομιλήσουν. Εκεί
συνομίλησαν και ο Άγιός μας ομολόγησε την Πίστη του στο Χριστό.
Ακολούθησε
ομολογία του Αγίου στον βοεβόδα της πόλης των Σερρών Ισμαήλ Μπέη και
ακολούθως στον γυιό του Γιουσούφ Μπέη. Η συζήτηση που οργανώθηκε
κατόπιν από καταρτισμένους στη δαιμονιώδη μωαμεθανική πλάνη, είχε ως
αποτέλεσμα να τους κατατροπώσει ο Άγιος Νικήτας, με την ομολογία του
στην αληθινή Πίστη του Χριστού μας. Αυτό στάθηκε αιτία να κλείσουν τον
Άγιο στη φυλακή και ακολούθως να τον οδηγήσουν στην αγχόνη.
Αυτή
όντως είναι Ομολογία Πίστεως στον Χριστό. Το κάλλος της πραγματικής
συνύπαρξης, και όχι της ανθρωπάρεσκης ιδεολογικής συνύπαρξης, είναι που
πρέπει να χρωτίζει τον διάπυρο πόθο μας, να γνωρίσουν τον Ζωοδότη Κύριο,
οι ευρισκόμενοι στη μωαμεθανική πλάνη συνάνθρωποί μας.
Ας
γίνει ο Άγιος Νικήτας αρωγός να πάψουν τα συγκρητιστικά ατοπήματα με
τους μωαμεθανούς, που δυστυχώς στις μέρες μας πληθαίνουν και ας γίνει
στήριγμα στους αδελφούς μας κρυπτοχριστιανούς που ζούν στην απάνθρωπη
Τουρκική καταπίεση, να ομολογήσουν φανερά τον Κύριό μας