Ὁ ἀλκοολισμός,
τό πολυκέφαλο θηρίο
πού γίνεται αἰτία πολλῶν κακῶν!
5ο: "Καταστρέφει σῶμα καί ψυχή",
Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος
Οἱ Ἕλληνες εἴμαστε "πρωταθλητές" Εὐρώπης στό ἀλκοόλ! |
Καταστρέφει σῶμα καί ψυχή
Καί ὅπως ἀκριβῶς, ὅταν περάσει ὁ πυρετός, παραμένει ἡ βλάβη ἀπό τόν πυρετό, ἔτσι καί ὅταν περάσει ἡ μέθη, ἡ ζάλη ἀπό τή μέθη παραμένει καί στή ψυχή καί στό σῶμα. Καί τό μέν σῶμα κυλιέται παράλυτο, ἀκριβῶς ὅπως τό σκάφος πού ναυάγησε, ἡ δέ ψυχή πού εἶναι ἀκόμη πιό ταλαίπωρη ἀπό τό σῶμα, ἀναστατώνεται σάν θύελλα καί ἀνάβει τήν ἐπιθυμία, καί, ὅταν ὁ μέθυσος φαίνεται ὅτι ἡρεμεῖ, τότε κυρίως κάνει σάν μανιακός, γιατί φέρνει στή φαντασία του κρασί καί πιθάρια καί φιάλες καί ποτήρια. Καί ὅπως ἀκριβῶς στήν κακοκαιρία, καί ὅταν ἀκόμη πάψει ἡ ἀνεμοθύελλα, ὅμως παραμένει ἡ ζημιά πού ἔγινε ἀπό τήν κακοκαιρία, ἔτσι καί ἐδῶ. Γιατί, ὅπως ἀκριβῶς ἐκεῖ ρίχνονται στή θάλασσα τά πράγματα πού μεταφέρονται, ἔτσι καί ἐδῶ ἀπομακρύνονται σχεδόν ὅλα τά ἀγαθά. Καί εἴτε συζυγία, εἴτε ἀγάπη, εἴτε σύνεση, εἴτε ντροπή, εἴτε ἐπιείκεια, εἴτε ἀξιοπρέπεια, εἴτε ὁ,τιδήποτε καλό καί ὄμορφο, ὅλα τά ρίχνει στό πέλαγος τῆς καταστροφῆς ἡ μέθη. Γιατί ἐκεῖ μέν, μετά τήν ἀπόρριψη τῶν πραγμάτων, τό σκάφος γίνεται ἐλαφρότερο, ἐδῶ ὅμως γίνεται πιό βαρύ.
Ἡ χωρίς μέτρο λοιπόν χρήση τοῦ κρασιοῦ γεννάει σωματικές καί ψυχικές ἀσθένειες, ἐπειδή προκαλεῖ στή σκέψη πόλεμο τῶν παθῶν καί τρικυμία αἰσχρῶν λογισμῶν καί ἐπειδή κάνει τό σῶμα νωθρό καί ἄτονο.
Ἄς ἀποφεύγουμε λοιπόν τίς ἀκρότητες καί ἄς ἐπιμελούμαστε τήν ὑγεία τοῦ σώματος καί ἄς περιορίζουμε τίς ἄτακτες ὁρμές του. Γιατί τό κρασί δόθηκε ἀπό τόν Θεό, ὄχι γιά νά μεθοῦμε ἀλλά γιά νά χαιρόμαστε, γιά νά εὐφραινόμαστε καί ὄχι γιά νά ἐξευτελιζόμαστε. Γιατί, ὅπως λέει ἡ Γραφή, "τό κρασί εὐφραίνει τήν καρδιά τοῦ ἀνθρώπου", ἐνῶ σύ τό κάνεις ἀφορμή λύπης, γιατί ὅσοι μεθοῦν γίνονται ὑπερβολικά μελαγχολικοί, ἐπειδή πολύ σκοτάδι κυριεύει τούς λογισμούς τους.
Τό φάρμακο εἶναι ἄριστο, ὅταν καί οἱ δόσεις στίς ὁποῖες χορηγεῖται εἶναι ἄριστες. Τό κρασί λοιπόν εἶναι δημιούργημα τοῦ Θεοῦ, ἐνῶ ἡ μέθη εἶναι ἔργο τοῦ διαβόλου. Βεβαίως δέν προξενεῖ τή μέθη τό κρασί, ἀλλά ἡ ἀσωτία φέρνει τή μέθη. Τό κρασί δόθηκε γιά νά θεραπεύσει τήν ἀρρώστια, ὄχι γιά νά καταβάλει τή δύναμη τῆς ψυχῆς, γιά νά ἀφαιρέσει τήν ἀρρώστια τοῦ σώματος καί ὄχι γιά νά καταστρέψει τήν ὑγεία τῆς ψυχῆς. Γιατί ὑπάρχει τίποτε ἐλεεινότερο ἀπό μέθη; Ὁ μέθυσος εἶναι ἕνας ζωντανός νεκρός· εἶναι δαίμονας τρομερός. Ἡ μέθη εἶναι πάθος ἀσυγχώρητο, πτώση γιά τήν ὁποία δέν ὑπάρχει καμιά δικαιολογία, ἡ κορωνίδα ὅλων τῶν κακῶν, γιατί αὐτή ἡ ἀρρώστια κάνει τόν οὐρανό ἄβατο στούς μέθυσους καί δέν τούς ἀφήνει νά πετύχουν τά αἰώνια ἀγαθά.
Ἄς κόψουμε λοιπόν τήν πονηρή αὐτή συνήθεια, γιατί πολλά ἀνάρμοστα γίνονται ἐξαιτίας της.
Αὐτήν τήν κοινή πόρνη, πού εἶναι μητέρα κάθε αἰσχρότητας, ἐννοῶ τή μέθη, θά τήν ἀποφύγουμε μέ μεγάλη εὐκολία, ἄν ὀ πόθος τῶν πνευματικῶν ἀγώνων εἶναι δυνατότερος ἀπό κάθε στιβαρό χέρι τοῦ ἐναντίου· ἔτσι θά ἀποκρούσουμε τήν ἀδιαντροπιά της καί τό ὀλίσθημα πρός τήν καταστροφή.
(Συνέχεια τό 6ο μέρος...).
(Συνέχεια τό 6ο μέρος...).
Ἐκ
τοῦ βιβλίου: "Ὁ Ἱερός Χρυσόστομος θεολογεῖ, συμβουλεύει, παιδαγωγεῖ καί
διδάσκει", τεῦχος 1ο, διασκευή-ἐπιμέλεια: Πρεσβύτερος Ἡλίας Γ.
Διακουμάκος, ἐκδόσεις: ΠΑΡΡΗΣΙΑ.
Γιά τό διαδίκτυο πληκτρολόγηση-δημοσίευση, τό: