Σελίδες

TRANSLATOR

Τετάρτη 13 Αυγούστου 2025

Το ChatGPT ενδέχεται να μειώνει την ικανότητα ενεργούς σκέψης!

 https://www.alfavita.gr/sites/default/files/styles/default/public/2025-01/chatgpt.jpg?itok=PyRznnuu
 
 
 
 
 
Τα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης, και, συγκεκριμένα, το ChatGPT, επηρεάζουν τη γνωστική εμπλοκή των φοιτητών/ριών κατά τη διάρκεια της συγγραφής ακαδημαϊκών εργασιών


Η άνοδος της τεχνητής νοημοσύνης έχει μεταμορφώσει τη ζωή μας και έχει φέρει σημαντικές εξελίξεις σε διάφορους τομείς, συμπεριλαμβανομένης της εκπαίδευσης. Ωστόσο, η ευκολία με την οποία μπορεί να παραχθεί περιεχόμενο με μια απλή εισαγωγή μιας εντολής εγείρει ανησυχίες σχετικά με το πώς τα αναπαραγωγικά μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης, όπως το ChatGPT, μπορούν να επηρεάσουν την ικανότητά μας για κριτική και ανεξάρτητη σκέψη.

Μια νέα μελέτη του Δρος Γιώργου Π. Γεωργίου, Επίκουρου Καθηγητή Γλωσσολογίας και Διευθυντή του Φωνητικού Εργαστηρίου στο Πανεπιστήμιο Λευκωσίας (https://www.georgiougeorg.com/), εξετάζει πώς τα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης, και, συγκεκριμένα, το ChatGPT, επηρεάζουν τη γνωστική εμπλοκή των φοιτητών/ριών κατά τη διάρκεια της συγγραφής ακαδημαϊκών εργασιών. Στη βιβλιογραφία έχουν δοθεί διάφοροι ορισμοί για τη «γνωστική εμπλοκή», οι οποίοι συλλογικά περιγράφουν τον όρο ως τη νοητική επένδυση και τη στρατηγική σκέψη που εφαρμόζουν οι μανθάνοντες/ουσες κατά τη μάθηση. Περιλαμβάνει το κίνητρο, την αυτορρύθμιση, τη θέσπιση στόχων και την κόπο που απαιτείται για επεξεργασία μιας εργασίας.

Στη μελέτη συμμετείχαν 40 φοιτητές και φοιτήτριες πανεπιστημίου ηλικίας μεταξύ 25 και 47 ετών από διάφορα ακαδημαϊκά υπόβαθρα. Κλήθηκαν να συγγράψουν μία σύντομη εργασία χρησιμοποιώντας δομημένη επιχειρηματολογία και στη συνέχεια συμπλήρωσαν την Κλίμακα Γνωστικής Εμπλοκής (Cognitive Engagement Scale) για την Τεχνητή Νοημοσύνη (CES-AI). Η κλίμακα αυτή μετρά τη νοητική προσπάθεια, την προσοχή, την εις βάθος επεξεργασία και τη στρατηγική σκέψη σε μια κλίμακα πέντε βαθμίδων, σύμφωνα με τις αυτοαναφορές των συμμετεχόντων/ουσών. Η κλίμακα αναπτύχθηκε για τους σκοπούς της παρούσας μελέτης και βασίζεται σε καθιερωμένες ερευνητικές θεωρίες και ευρήματα.

Οι συμμετέχοντες/ουσες κατανεμήθηκαν τυχαία σε μία ομάδα που συνέγραψε την εργασία με τη βοήθεια του ChatGPT και σε μία ομάδα ελέγχου, η οποία δεν χρησιμοποίησε καθόλου τεχνητή νοημοσύνη. Τα αποτελέσματα της στατιστικής ανάλυσης κατέδειξαν ότι η ομάδα ελέγχου παρουσίασε σημαντικά υψηλότερες βαθμολογίες γνωστικής εμπλοκής σε σύγκριση με την ομάδα που χρησιμοποίησε τεχνητή νοημοσύνη.

Συνολικά, τα ευρήματα δείχνουν ότι η εξάρτηση από εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης μπορεί να οδηγήσει σε λιγότερο ενεργό σκέψη, μειώνοντας πιθανώς τη συνολική γνωστική εμπλοκή. Η μελέτη συμβάλλει στην αναδυόμενη ερευνητική συζήτηση για τις ψυχολογικές επιπτώσεις της τεχνητής νοημοσύνης στην εκπαίδευση και υπογραμμίζει την ανάγκη για παιδαγωγικές προσεγγίσεις που ενθαρρύνουν την ενεργό και στοχαστική αλληλεπίδραση με το περιεχόμενο που παράγεται από την τεχνητή νοημοσύνη, προκειμένου να υποστηριχθεί η αυτορυθμιζόμενη μάθηση και η εις βάθος γνωστική εμπλοκή των μανθανόντων/ουσών.

Η μελέτη είναι διαθέσιμη εδώ

 

Πηγή:
 
 
 

Προφητεία Ἅγίου Παϊσίου γιά τίς πυρκαγιές στήν Πατρίδα μας!

 

 

 

 

 

Προσωπική μου εμπειρία: Τον Ιούλιο του 1992, τότε ως Γιάννης Καζάκος, δάσκαλος αγγλικών στη Πάτρα, νεοφερμένος από το Τορόντο του Καναδά, συναντήσαμε τον Άγιο Παίσιο στην Παναγούδα του Αγίου Όρους. Μου έκανε εντύπωση που για αρκετή ώρα μας μιλούσε για φωτιές , πυρκαγιές και εμπρησμούς στην Ελλάδα. Από μέσα μου αναρωτιόμουν: Γιατί εστιάζει άραγε σε αυτό το θέμα τόσο πολύ; Τότε δεν είχαμε αυτό το τραγικό φαινόμενο, τόσο έντονο. Δεν μας ανέφερε τίποτα απολύτως για κλιματική αλλαγή! Έλεγε: 

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΕ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΕΣ ΑΠΟΡΙΕΣ: Τί πρέπει νά κάνουμε ἐμεῖς, οἱ γιατροί καί οἱ ἄρρωστοι στήν ἀσθένεια;

 

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSV_74xq04aVZGACabK3Ack6QXBmu5yaKYwDQ&s 

 

 

Δέν πρέ­πει νά ἐπα­να­παυό­μα­στε καί νά λέμε· «ἐν­τά­ξει, αὐτός ὁ ἄρ­ρω­στος ἔπε­σε σέ κα­λούς για­τρούς», 

ἀλλά νά ἔχου­με ὑπ' ὄψιν, ὅτι γιά νά βοηθηθεῖ ὁ ἄρ­ρω­στος ἰατρικά, πρέ­πει νά πε­ρά­σει μία ὁλό­κλη­ρη τα­λαι­πω­ρία καί νά προ­σευ­χό­μα­στε μέ πόνο νά τοῦ δί­νει ὁ Χρι­στός ὑπομονή. (Ἐμεῖς)

ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ: Γέμισε το παιδί σου με Χριστό!


 
 https://www.athonian.gr/images/watermarked/1/detailed/6/EIKONA-AGIOS-PAISIOS-2.jpg
Όταν το παιδί από μικρό γεμίσει με Χριστό 
πηγαίνει στην εκκλησία με τους γονείς, 
κοινωνεί, ψάλλει, προσεύχεται, 
αργότερα όταν μεγαλώσει 
και φύγει μακριά από τους γονείς 
και βρεθεί ακόμη και σε άσχημο περιβάλλον 
δεν έχει ανάγκη. 
Είναι σαν το ξύλο 
που όταν έχει ποτιστεί καλά με λινέλαιο 
μετά δεν έχει ανάγκη από την βροχή, 
επειδή είναι ποτισμένο με το λαδί, 
δεν δέχεται τα νερά, τα πετάει έξω.
Ἀγιος Παΐσιος ο Αγιορείτης
 
 https://i.pinimg.com/originals/41/01/36/410136c85290f44bd433043cc43a5a29.gif
 
Γιά τό διαδίκτυο:

LinkWithin

LinkWithin

Μπορείτε νά δείτε και:

ΟΛΟΙ ΟΙ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΠΑΠΥΡΟΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΗΚΑΝ ΑΠΟ ΤΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΝ ΚΑΙΟΜΕΝΗ ΒΑΤΟΣ

ΟΛΟΙ ΟΙ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΠΑΠΥΡΟΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΗΚΑΝ ΑΠΟ ΤΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΝ ΚΑΙΟΜΕΝΗ ΒΑΤΟΣ

Ποιός θεωρείται σφραγισμένος!

Ποιός θεωρείται σφραγισμένος!
.

ΧΑΝΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΓΝΗΣΙΑ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΜΑΣ ΘΑ ΠΑΡΑΛΑΒΟΥΜΕ ΤΗΝ ΨΕΥΤΙΚΗ!

ΧΑΝΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΓΝΗΣΙΑ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΜΑΣ ΘΑ ΠΑΡΑΛΑΒΟΥΜΕ ΤΗΝ ΨΕΥΤΙΚΗ!
.

.

.
.

.

.
.

Φῶς Χριστοῦ φαίνει πᾶσιν!

Φῶς Χριστοῦ φαίνει πᾶσιν!
Τό Φῶς τό Ἀληθινόν!

Ή ΘΑ ΖΗΣΩ ΜΙΑΝ ΩΡΑΝ ΚΑΘΩΣ ΘΕΛΕΙΣ, ΧΡΙΣΤΕ ΜΟΥ, Ή ΑΣ ΜΗΝ ΥΠΑΡΧΩ ΕΙΣ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΖΩΗΝ!

Ή ΘΑ ΖΗΣΩ ΜΙΑΝ ΩΡΑΝ ΚΑΘΩΣ ΘΕΛΕΙΣ, ΧΡΙΣΤΕ ΜΟΥ, Ή ΑΣ ΜΗΝ ΥΠΑΡΧΩ ΕΙΣ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΖΩΗΝ!
(Γέρων Ιωσήφ ο Ησυχαστής)