Σελίδες

TRANSLATOR

Σάββατο 2 Αυγούστου 2025

Στρασβούργο: Το ΕΔΔΑ για τις θρησκευτικές εικόνες στα Δικαστήρια!

 

IMG 1036

 Οἱ ἄθεοι ἀφιονίστηκαν καί πάλι
ἐν καιρῷ ἔναρξης τοῦ μικροῦ Πάσχα 
τῆς Παναγίας!
Καί δέν τό καταλαβαίνουν οἱ ταλαίπωροι
ἀπό ποιόν ἄγονται καί φέρονται...

 

 

 

Γράφει ο Νικόδημος Καλλιντέρης, Νομικός 

 


Στις 28 Ιουλίου 2025 το τρίτο τμήμα του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΔΔΑ) στο Στρασβούργο δημοσιοποίησε ότι κοινοποίησε δύο προσφυγές της Ένωσης Αθέων (με αριθμούς 19150/20 και 11122/25) προς την ελληνική κυβέρνηση, οι οποίες αφορούν την τυχόν παραβίαση ανθρωπίνων δικαιωμάτων από την δημόσια ανάρτηση θρησκευτικών εικόνων εντός της αίθουσας της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας στην Ελλάδα.

Η ελληνική κυβέρνηση καλείται να απαντήσει στα εξής τρία ερωτήματα που της θέτει το ΕΔΔΑ:

1) Παραβιάστηκε το δικαίωμα των προσφευγόντων σε δίκαιη δίκη (άρθρο 6 παρ. 1 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου) και ιδίως το δικαίωμα απονομής της δικαιοσύνης από αμερόληπτο δικαστήριο επειδή το Συμβούλιο Επικρατείας της Ελλάδας δεν ενέκρινε το αίτημά τους για αφαίρεση της αναρτημένης θρησκευτικής εικόνας ή με την απόρριψη του αιτήματός τους ως απαραδέκτου δεδομένου και του κυρίου αντικειμένου των δικών (βλ. παρακάτω);

2) Υπήρξε παρέμβαση στην θρησκευτική ελευθερίατων προσφευγόντων, με την έννοια του άρθρου 9 παρ. 1 της  Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου δεδομένου ότι η συγκεκριμένη διάταξη κατοχυρώνει την ελευθερία σκέψης, συνείδησης και θρησκείας, συμπεριλαμβανομένης της ελευθερίας του να μην ανήκεις σε μια θρησκείακαι επιβάλλει στα κράτη ένα «καθήκον ουδετερότητας και αμεροληψίας»; Αν ναι, η παρέμβαση αυτή προβλέπεται από τον νόμο και είναι αναγκαία σε μια δημοκρατική κοινωνία, κατά τους όρους της παρ. 2 του άρθρου 9 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου;

3) Είναι οι προσφεύγοντες θύματα παραβίασης των δικαιωμάτων τους σύμφωνα με το άρθρο 14 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου σε συνδυασμό με τα άρθρα 6 παρ.1 ή 9 λαμβάνοντας ιδίως υπόψη το αντικείμενο των δικών(βλ. παρακάτω) και το γεγονός ότι δεν ανήκουν στην ορθόδοξη χριστιανική θρησκεία;

Οι δύο προσφυγές κατατέθηκαν στο ΕΔΔΑ από την Ένωση Αθέων αφού το Συμβούλιο της Επικρατείας σε δύο περιπτώσεις είχε απορρίψει τα σχετικά αιτήματά τους για την αφαίρεση της θρησκευτικής εικόνας που βρίσκεται μέσα στην Ολομέλεια του Ανώτατού Δικαστηρίου.

Συγκεκριμένα, η πρώτη απόπειρα αφαίρεσης της εικόνας έλαβε χώρα τον Σεπτέμβριο του 2018 στο πλαίσιο της εκδίκασης από την Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας των αιτήσεων ακύρωσης γονέων, μαθητών και της Ένωσης Αθέων για το περιεχόμενο του μαθήματος των θρησκευτικών στα σχολεία. 

Το αίτημα για το κατέβασμα της θρησκευτικής εικόνας υποβλήθηκε λίγα λεπτά πριν από την έναρξη της ακροαματικής διαδικασίας με το οποίο υποστηρίχτηκε ότι η εικόνα του Χριστού εντός της αίθουσας της Ολομέλειας «χρωματίζει» θρησκευτικά τον χώρο όπου εκδικάζεται μια υπόθεση θρησκευτικής ελευθερίας από αιτούντες που δεν είναι ορθόδοξοι χριστιανοί και ως εκ τούτου τίθεται ζήτημα παραβίασης του δικαιώματος τους σεδίκαιη δίκη (άρθρο 6 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου).

Η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας με την υπ’ αριθμόν 130/2018 παρεμπίπτουσα απόφασή της απέρριψε το αίτημα ως απαράδεκτο καθώς η πλειοψηφία των Δικαστών έκρινε ότι δεν τηρήθηκαν οι τυπικές προϋποθέσεις για να εξεταστεί στην ουσία του. 

 Στη συγκεκριμένη απόφαση μειοψήφησαν έξι Δικαστές της Ολομέλειας μεταξύ των οποίων ο νυν Πρόεδρος του Συμβουλίου της Επικρατείας κ. Πικραμένος καθώς και η προκάτοχός του κ. Νίκα κατά τους οποίους το αίτημα ήταν παραδεκτό και έπρεπε να εξεταστεί επί της ουσίας. 

Ένας ακόμα Δικαστής, ο κ. Αραβάνης, έκρινε ότι το αίτημα ήταν παραδεκτό και βάσιμο και έπρεπε, κατ’ αποδοχή του, να αφαιρεθεί η θρησκευτική εικόνα πριν από την έναρξη της ακροαματικής διαδικασίας.

Το δεύτερο αίτημα ήταν πανομοιότυπο και κατατέθηκε μετά από λίγους μήνες (Μάιος 2019) εν όψει της εκδίκασης των αιτήσεων ακύρωσης γονέων, μαθητών και της Ένωσης Αθέων για την αναγραφή στα πιστοποιητικά και στα απολυτήρια του Γυμνασίου και του Λυκείου του πεδίου «θρήσκευμα». 

Με την υπ’ αριθμόν 71/2019 παρεμπίπτουσα απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας το αίτημα κρίθηκε κατά πλειοψηφία παραδεκτό πλην όμως απορρίφθηκε ως νόμω αβάσιμο. 

Το Δικαστήριο αποφάνθηκε ότι στις αίθουσες των δικαστηρίων ακολουθούνται εθιμικά ορισμένες πρακτικές σύμφωνα με την ορθόδοξη παράδοση και ότι οι αιτούντες δεν επικαλούνται ούτε αποδεικνύουν οποιαδήποτε βλάβη που τυχόν υφίστανται από την τήρηση της ανωτέρω πρακτικής, όπως π.χ. επιρροή του θρησκευτικού συμβόλου στο φρόνημα των μελών της σύνθεσης που θα εκδικάσει την υπόθεσή τους ή στην άσκηση των δικαιωμάτων τους στο ακροατήριο ή στον τρόπο διεξαγωγής της διαδικασίας.

Με αυτό το σκεπτικό η πλειοψηφία της Ολομέλειας κατέληξε στο συμπέρασμα ότι με την αναρτημένη θρησκευτική εικόνα εντός της αίθουσας δεν συντρέχει παραβίαση του δικαιώματος στη δίκαιη δίκη (άρθρο 6 παρ. 1 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου). 

Στη συγκεκριμένη απόφαση μειοψήφησαντρεις Δικαστές οι οποίοι έκριναν ότι το αίτημα για αφαίρεση της εικόνας έπρεπε να γίνει δεκτό ιδίως λόγω του αντικειμένου της κύριας υπόθεσης που είχε να κάνει με την απάλειψη του θρησκεύματος από τα απολυτήριακαι τα πιστοποιητικά σπουδών.

Η διαδικασία στο ΕΔΔΑ βρίσκεται ακόμα σε αρχικό στάδιο και η ελληνική κυβέρνηση καλείται να απαντήσει στα τρία τεθέντα ερωτήματα για ένα εξαιρετικά ευαίσθητο θέμα για την ελληνική κοινωνία.

 

 

 

 

Πηγή:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

LinkWithin

LinkWithin

Μπορείτε νά δείτε και:

ΟΛΟΙ ΟΙ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΠΑΠΥΡΟΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΗΚΑΝ ΑΠΟ ΤΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΝ ΚΑΙΟΜΕΝΗ ΒΑΤΟΣ

ΟΛΟΙ ΟΙ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΠΑΠΥΡΟΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΗΚΑΝ ΑΠΟ ΤΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΝ ΚΑΙΟΜΕΝΗ ΒΑΤΟΣ

Ποιός θεωρείται σφραγισμένος!

Ποιός θεωρείται σφραγισμένος!
.

ΧΑΝΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΓΝΗΣΙΑ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΜΑΣ ΘΑ ΠΑΡΑΛΑΒΟΥΜΕ ΤΗΝ ΨΕΥΤΙΚΗ!

ΧΑΝΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΓΝΗΣΙΑ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΜΑΣ ΘΑ ΠΑΡΑΛΑΒΟΥΜΕ ΤΗΝ ΨΕΥΤΙΚΗ!
.

.

.
.

.

.
.

Φῶς Χριστοῦ φαίνει πᾶσιν!

Φῶς Χριστοῦ φαίνει πᾶσιν!
Τό Φῶς τό Ἀληθινόν!

Ή ΘΑ ΖΗΣΩ ΜΙΑΝ ΩΡΑΝ ΚΑΘΩΣ ΘΕΛΕΙΣ, ΧΡΙΣΤΕ ΜΟΥ, Ή ΑΣ ΜΗΝ ΥΠΑΡΧΩ ΕΙΣ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΖΩΗΝ!

Ή ΘΑ ΖΗΣΩ ΜΙΑΝ ΩΡΑΝ ΚΑΘΩΣ ΘΕΛΕΙΣ, ΧΡΙΣΤΕ ΜΟΥ, Ή ΑΣ ΜΗΝ ΥΠΑΡΧΩ ΕΙΣ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΖΩΗΝ!
(Γέρων Ιωσήφ ο Ησυχαστής)